1.000 bilete de avion dus-întors

Campionatul Mondial de la Iaşi va fi în august, dar Primăria a început „premierea”: val de contracte fără licitaţie

sâmbătă, 20 mai 2023, 01:50
5 MIN
 Campionatul Mondial de la Iaşi va fi în august, dar Primăria a început „premierea”: val de contracte fără licitaţie

Aducerea la Iaşi a jucătorilor de Esports va costa bugetul local o sumă de până la 6 milioane lei. Aceasta este valoarea totală a acordului-cadru pe care Clubul Sportiv Municipal Iaşi (CSMI) 2020 vrea să-l semneze cu maximum 10 operatori economici. 

Ulterior, în baza comenzilor ferme ale CSMI, operatorii care vor participa la acordul-cadru vor licita pentru fiecare bilet sau pachet de bilete care urmează să fie achiziţionat. În caietul de sarcini se estimează o cantitate maximă de 1.000 de bilete (dus-întors) care ar putea fi, în final, cumpărate.

Potrivit documentaţiei de atribuire, pe listă sunt 133 de ţări posibile din care ar putea veni jucătorii la Iaşi. ZDI trece în revistă şi achiziţiile directe făcute în ultima vreme de către CSMI în relaţie cu Esports: contracte în valoare totală de peste 2 milioane lei cu firme agreate de către organizatori.

Jucătorii vor veni la Iaşi după 24 august

Serviciile de transport aerian vor fi asigurate pentru aducerea şi returul participanţilor la competiţia internaţională de Esports de la Iaşi, în perioada 24 august – 3 septembrie. „În situaţia în care se vor oferta curse cu escală, operatorii economici nu vor combina, de regulă, mai mult de 3 curse, iar durata dintre două curse va fi, de regulă, de maxim 6 ore. Orice excepţie de la această cerinţă va fi discutată şi negociată cu autoritatea contractantă şi va fi acceptată numai în cazuri extreme. Pentru destinaţiile excepţionale, se vor asigura bilete cu o perioadă de tranzit de minim o oră între aterizarea şi decolarea avioanelor, atât la dus cât şi la întors”, se precizează în documentaţia aferente acordului-cadru. O cerinţă expresă este ca biletele să fie achiziţionate doar de la companii aeriene care au curse regulate (cu sau fără escală).

„Ca regulă generală, beneficiarii din aceeaşi locaţie de provenienţă se vor deplasa către destinaţie cu aceeaşi aeronavă, astfel încât operatorii economici vor avea obligaţia de a oferta, respectiv de a rezerva şi ulterior de a emite biletele de avion la aceeaşi cursă, chiar dacă la clase diferite, excepţie de la această regulă făcând doar situaţiile în care autoritatea contractantă a solicitat în mod expres contrariul în cuprinsul invitaţiei de participare la reofertare”, se mai precizează în documentaţie. CSMI 2020 estimează că va achiziţiona între 400 şi 1.000 de bilete pentru jucători de Esports din ţări de pe toate continentele. În caietul de sarcini sunt trecute 133 de ţări, dar CSMI arată că destinaţiile sunt „posibile”, rezervându-şi dreptul de a solicita bilete şi pentru alte ţări, în funcţie de nevoile instituţiei. „Decolările şi aterizările către aceste destinaţii vor fi de regulă spre şi de pe Aeroportul Iaşi”, se mai arată în documentaţie.

Achiziţii directe de peste 2,3 milioane lei cu firme agreate

Licitaţia privind transportul aerian al jucătorilor este prima procedură lansată de CSMI 2020, în relaţie cu Esports, care presupune o competiţie între operatori. Celelalte contracte încheiate până acum au fost prin încredinţare directă, fără a exista o concurenţă între ofertanţi, alegerea firmelor fiind la discreţia CSMI 2020. „Ziarul de Iaşi” a identificat în sistemul naţional de achiziţii publice (SEAP) cel puţin 15 achiziţii de acest fel încheiate în acest an, suma totală fiind de peste 2,3 milioane lei. Valoarea celor mai mari contracte a fost stabilită de aşa natură încât să nu depăşească pragul de 270.000 lei, sub această sumă nefiind necesară organizarea unei licitaţii.

În unele cazuri, contractele au fost adjudecate de firme apropiate fenomenului de Esports, din Capitală. Printre firmele agreate de către CSMI să se implice în organizarea competiţiei se numără Bortun Olteanu Consultanţă. Compania a încheiat două contracte în acest an, ambele prin încredinţare directă: 250.000 lei pentru o campanie de PR şi alţi 260.000 lei pentru organizarea unui festival din cadrul competiţiei (Comic Con). Directorul general al companiei este Tudor Dăescu, cunoscut pentru activitatea sa din domeniul de „gaming” şi un apropiat al federaţiei de resort. O altă companie din Bucureşti, de asemenea apropiată fenomenului de Esports, este Târgul de Cariere – firma a încheiat un contract de 268.000 lei pentru servicii de organizare de evenimente sportive în cadrul competiţiei. De serviciile de design pentru cele 4 scene se ocupă tot o firmă din Bucureşti: CSMI a semnat un contract de 267.500 lei în acest sens cu Salt Box. Realizarea unor filme publicitare aferente promovării Esports au costat 250.000 lei, iar contractul a fost încredinţat direct către firma Numa Film, de asemenea din Bucureşti. Pe lista firmelor beneficiare de contracte se numără şi mai multe companii din Iaşi. Din acest punct de vedere se remarcă Ulysse PR SRL.

Cititi si: Primele detalii despre cel mai mare eveniment din acest an de la Iași. Bugetul: 7,5 mil. euro

Primul contract, de 35.200 lei, a fost încheiat în noiembrie 2022 (servicii de design), anul acesta fiind alte două: campanii de promovare pe platforme sociale (267.500 lei) şi servicii de programare şi design site (65.000 lei). O campanie de promovare în mediul online este şi în responsabilitatea firmei ieşene Subsign: 265.000 lei pentru un contract de servicii de administrare şi comunicare pe reţele sociale. Alţi aproape 200.000 lei fac obiectul a trei contracte distincte în relaţie cu realizarea de podcast-uri. Lista achiziţiilor continuă cu servicii de contabilitate (120.000 lei) şi alte contracte cu sume mai mici pentru diverse servicii.

Esports are un buget de 7,5 milioane euro

„Ziarul de Iaşi” a prezentat în exclusivitate bugetul defalcat al Esports la începutul lunii martie. Cei 7,5 milioane euro, alocaţi din bugetul local, au fost distribuiţi astfel: gaming (3,7 milioane euro), concerte (2,2 milioane euro), Comicon (300.000 euro), Museum of Gaming and Experiences (120.000 euro), New Media Art (246.000 euro) şi Marketing (802.000 euro).

Aşa cum ZDI a relatat, cheltuielile legate de „gaming” fac referire la toate aspectele logistice aferente organizării competiţiei (scenotehnică, producţia video şi transmisiunile în direct etc.), premii, jocuri demonstrative, precum şi transportul şi cazarea participanţilor. De exemplu, în cadrul campionatului vor fi acordate premii de 500.000 euro, iar indemnizaţiile arbitrilor şi a comentatorilor vor ajunge la un total 56.000 euro.

Comentarii