Când Primăria doarme ani la rând, societatea civilă are soluţii pentru haosul din parcări

vineri, 15 noiembrie 2019, 02:50
5 MIN
 Când Primăria doarme ani la rând, societatea civilă are soluţii pentru haosul din parcări

Problema locurilor de parcare a făcut unei dezbateri recente organizate la Iaşi de către societatea civilă. La eveniment au participat urbanişti, specialişti ai Primăriei, şefi ai unor organizaţii neguvernamentale, profesori universitari şi arhitecţi. Manifestarea face parte din Serile „H.appy Cities Lights“ ce sunt organizate lunar şi simultan în oraşe din ţări diferite, iar dezbaterile stabilite au aceeaşi temă. „Deşi oraşele la nivel global pot avea nevoi şi provocări similare, abordările şi soluţiile vor fi mereu diferite“, a spus Alexandrina Dinga, şefa CIVICA, principalul ONG implicat în proiect. 

Dezbaterea de la Iaşi a avut loc în acelaşi timp cu alte două evenimente pe aceeaşi temă desfăşurate la Bucureşti şi San Salvador. În cadrul discuţiilor care au avut loc la „Librarium“ (Iulius Mall) a fost devoalat şi un principiu după care se ghidează Primăria: nimeni să nu mai parcheze pe domeniul public fără să plătească.

Plăcuţe false sau expirate la parcări de reşedinţă

Participanţii au ridicat numeroase probleme legate de parcări, de la plăcuţe false în parcări de reşedinţă şi lipsa locurilor de parcare şi până la impozitarea maşinilor în funcţie de gradul de poluare. Un punct important atins de participanţi a ţinut de digitalizarea sistemului de management al parcărilor, unii dintre IT-iştii prezenţi la întrunire oferindu-se să realizeze pro bono aplicaţiile necesare. La întrebările participanţilor a răspuns Radu Grigoraş, şef al Serviciului Exploatare Patrimoniu (SEP) din cadrul Primăriei, serviciu ce are în subordine parcările din Iaşi.

Potrivit acestuia, în Iaşi există la acest moment 120.000 de maşini înmatriculate care au la dispoziţie 60.000 de locuri de parcare (reşedinţă, parcări publice, în lungul bulevardelor, private etc.). „Este vorba despre acele locuri care au încadrare legală pentru a avea destinaţia de parcare“, a completat Grigoraş. Despre parcările de reşedinţă, şeful SEP spune că sistemul de licitaţie este unul „greoi şi dificil“, randamentul fiind de circa 1.000 locuri noi/an, în condiţiile în care alte 200 de contracte încheiate anterior sunt reziliate. Monitorizarea se face printr-o aplicaţie informatică, dar în care sunt introduse doar elemente financiare: în momentul în care un loc de parcare nu este plătit timp de trei luni, contractul este reziliat. „La acest moment, administrăm în jur de 11.000 de locuri, iar 2.000 sunt parcări publice. În jur de 8.000 sunt sub contract, iar peste 1.000 în diferite faze de licitare“, a declarat Radu Grigoraş. În context, unii dintre participanţi au pus problema existenţei plăcuţelor false sau expirate amplasate la parcări de reşedinţă. Grigoraş a menţionat că, la acest moment, nu există un sistem prin care acestea să fie monitorizate, mai ales că plăcuţele nu sunt făcute neapărat de Primărie.

Aceasta este şi una dintre concluziile dezbaterii: municipalitatea, prin Servicii Publice Iaşi, să-şi asume realizarea tuturor plăcuţelor pentru a putea exista o monitorizare a acestora – plăcuţele ar putea fi standardizate cu elemente de siguranţă (cod de bare, cod QR pentru verificarea facilă de orice persoană interesată). Totodată, participanţii au solicitat Primăriei o aplicaţie informatică prin intermediul căreia şoferii să poate vedea în timp real unde sunt locuri libere în parcări publice. În context, reprezentanţii municipalităţii au invocat problema costurilor, dar au avut supriza ca un participant la discuţii să-şi ofere serviciile gratis pentru crearea unei astfel de platforme. În schimb, Grigoraş a precizat că nu aplicaţia în sine este problema, ci montarea de echipamente (senzori sau camere de luat vederi) în parcări care să transmită informaţiile către platformă.

Vom putea parca pe timp de noapte la Lidl sau Kaufland?

O soluţie pentru rezolvarea problemelor din cartiere ar putea fi parcarea pe timp de noapte în locurile de la centrele comerciale. O astfel de idee a fost ridicată de mai multe ori în timpul dezbaterii, mai ales că în unele ţări europene se practică. Pentru ca acest lucru să devină realitate şi la Iaşi este necesar un parteneriat între Primărie şi centrele comerciale, dar nu e clar acum în ce măsură va putea fi încheiat un astfel de acord. Totodată, s-a pus problema lipsei parcărilor de tip „Park&Ride“.

Participanţii la întrunire au solicitat şi măsuri pentru a descuraja şoferii de a veni cu maşinile în centrul oraşului. În acelaşi timp, s-a pus problema lipsei locurilor de parcare pentru autocare, în contextul în care, în weekend, unele zone din centru se supraaglomerează. Alte probleme semnalate în timpul discuţiilor au ţinut de: deficienţe în sistemul de licitaţii pentru parcări de reşedinţă, inabilitatea Poliţiei Locale de a aplica amenzi, piste nefuncţionale pentru biciclişti, parcarea de către angajaţi ai unor firme în locuri de reşedinţă, deficienţele transportului public local, ocuparea abuzivă de către maşini a spaţiului public, maşinile abandonate şi respectarea numărului de locuri asumate la proiecte urbanistice noi.

Ce soluţii au fost propuse în urma dezbaterii?

Discuţiile au fost încheiate cu formularea unor soluţii la problemele sesizate, soluţii care vor face obiectul unei scrisori ce va fi trimisă Primăriei. Printre acestea se numără: identificarea precisă a tuturor locurilor publice posibile, diversificarea sistemelor de plată (aplicaţii/SMS), montarea de rasteluri pentru biciclete, impozitarea suplimentară a maşinilor sub Euro 3, locuri de parcare marcate pentru aprovizionarea magazinelor, realizarea unei aplicaţii pentru monitorizarea locurilor de parcare, orice construcţie nouă să fie corelată cu norma de spaţiul verde şi locurile de parcare necesare şi oferirea de alternative de mobilitate urbană. Întrebat la finalul dezbaterii asupra cărei probleme se va apleca în perioada următoare, reprezentantul Primăriei Radu Grigoraş a răspuns: „Impozitarea progresivă şi taxa de mediu care a fost implementată la Bucureşti.

Pe locul doi este banda unică pentru transportul public“. Ulterior, el a adăugat că, în legătură directă cu serviciul pe care îl conduce, va fi analizata problema plăcuţelor astfel încât acestea să fie realizate de Primărie. În ceea ce priveşte impozitarea maşinilor în funcţie de gradul de poluare, primarul Mihai Chirica declara recent că proiectul aprobat la Bucureşti ar avea mai multe prevederi neconstituţionale. În context, edilul şef al Iaşului a precizat că Primăria lucrează la un proiect de hotărâre prin care astfel de prevederi să fie eliminate. De remarcat că la dezbatere au participat şi doi deputaţi ieşeni (Marius Bodea – PNL şi Cosette Chichirău – USR), dar aceştia nu au intervenit în vreun moment în discuţii, ci au preferat să asculte propunerile şi soluţiile formulate de ceilalţi participanţi. 

Comentarii