COMUNICAT DE PRESA

Ce trebuie să ştiţi în momentul în care solicitaţi schimbarea actelor de identitate

marți, 11 aprilie 2023, 11:10
3 MIN
 Ce trebuie să ştiţi în momentul în care solicitaţi schimbarea actelor de identitate

Serviciul de evidenţă a persoanelor Iaşi deserveşte 610.000 de locuitori din municipiul Iaşi dar şi din 26 de comune arondate, se arată într-un comunicat remis presei. De la începutul anului am înregistrat 20.517 cereri din care 18.066 au fost pentru cărţi de identitate, 484 pentru cărţi de identitate provizorii şi 1.967 pentru vize de reşedinţă. Numărul este similar cu cel din anul 2022. Principalele motive în baza cărora s-au eliberat noi acte de identitate sunt expirarea termenului de valabilitate, schimbarea domiciliului, împlinirea vârstei de 14 ani şi pierdere. 382 acte de identitate au fost eliberate, pe bază de procură specială, cetăţenilor români aflaţi temporar în străinătate. 

Prin intermediul staţiei mobile am efectuat 57 de deplasări la unităţi medicale sau de protecţie socială, penitenciar, cămine de bătrâni cât şi în comunele arondate fiind puse în legalitate1.741depersoane.

Informaţii utile

Cetăţenii români aflaţi în străinătate pot solicita obţinerea unui nou act deidentitate, fără a mai veni în ţară, pe baza unei procuri. Mandatarul va prezenta o procură specială pe care se află aplicată fotografia titularului, autentificată de misiunea diplomatică sau oficiul consular de carieră al României din statul în care se află solicitantul. În cuprinsul procurii este necesar să s eregăseas că referirea expresă la obiectul mandatului şi motivele pentru care se solicită un nou act.

Certificatele de stare civilă PLASTIFIATE ori modificate sau completate fără drept sunt nule.

În conformitate cu prevederile art.10, alin.(9) din Legea nr.119/1996 cu privire la actele de stare civilă – republicată "Se interzice modificarea sau completarea fără drept ori plastifierea certificatelor de stare civilă. Certificatele de stare civilă plastifiate ori modificate sau completate fără drept sunt nule. Solicitarea eliberării certificatelor de stare civilă DUPLICAT se poate face la primăria care are în păstrare registrele în care au fost înregistrate actele sau la primăria locului de domiciliu sau reşedinţă.

Eliberarea actelor de identitate se face la solicitarea cetăţenilor şi nu din oficiu

Astfel titularul sau reprezentantul legal al acestuia este obligat să solicite eliberarea unui nou act de identitate, după cum urmează

a) cu cel mult 180 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a actului deidentitate,dar nu mai puţin de 15 zile;

b) în termen de 15 zile în cazul schimbării domiciliului, în cazul deteriorării actului deidentitate,în cazul pierderii, furtului sau distrugerii actului de identitate, dacă s-a modificat numele sau prenumele titularului sau când imaginea facială din actul de identitate nu mai corespunde cu fizionomia titularului.

NU SE EMIT ACTE DE IDENTITATE ELECTRONICE (CU CIP). Conform planificării naţionale vom putea emite primele cărţi de identitate electronice începând începând cu perioada septembrie-octombrie 2023.

Taxele se pot achita online pe platforma www.ghiseul.ro, prin sms sau în numerar la casieria de la sediul nostru.

Actul de identitate se eliberează doar titularului sau împuternicitului pe baza unei procuri speciale dată în acest sens.

Persoana care a găsit sau a intrat în mod fortuit în posesia unui act de identitate, indiferent cine este titularul acestuia, este obligată să îl depună ori să îl trimită, în termen de 24 de ore,la cel mai apropiat serviciu public comunitar de evidenţă a persoanelor sau la cea mai apropiată unitatede poliţie. Actul de identitate declarat pierdut sau furat, care a fost ulterior găsit detitular, trebuie predat în termen de 48 de ore la orice serviciu public comunitar de evidenţă a persoanelor.

“De la începutul anului am desfăşurat o activitate consistentă atât la sediul nostru cât şi în deplasările cu staţia mobilă. Nu au fost probleme legate de termenul de eliberare. Reamintesc cetăţenilor că au la dispoziţie pe siteul nostru(www.dlep-iasi.ro) posibilitatea verificării stadiului soluţionării cererii cât şi aplicaţia de audienţă online în vederea reducerii termenului de eliberare.Totodată, în perspectiva emiterii actelor de identitate electronice-spre finalul anului- recomand primarilor din comunele arondate să ia în calcul înfiinţarea unor servicii publice comunitare locale de evidenţă a persoanelor în scopul deservirii prompte a locuitorilor cât şi în scopul încurajării  cetățenilor de a-şi stabili domiciliul acolo unde locuiesc efectiv” – Marius-Constantin Bodoga (Director Executiv)

 

 

 

Comentarii