marti, 31.01.2023
În încheierea considerațiilor sale privitoare la impasul major în care se află învățământul românesc actual, autorul analizează alte câteva pasaje inadecvate din proiectul de reformă propus de guvern.
După umila și retrograda mea părere, așa‑zisele „competențele informatice” nu ar trebui să ocupe în programa școlară generală mai mult decât ora de lucru manual de pe vremea școlarității mele. Oricum, bieții copii sunt deja din leagăn și de la grădiniță înrobiți smartphone-ului, tabletei și smart-tv-ului, cu abundentele programe de desene animate, care îi țin cuminți pe viitorii constructori ai societății informaționale multilateral-dezvoltate și political-corecte, degrevându‑i astfel pe părinți de niște plictisitoare sarcini părintești. Computerul și toate celelalte auxiliare ale sale nu sunt altceva decât niște unelte, este drept, cele mai rafinate unelte născocite de mintea omenească. Nici prin cap nu îmi trece să mă lipsesc de aceste mari facilități. Dar ele nu trebuie tratate altfel decât drept simple unelte, foarte utile, dar dispensabile. A transforma computerul în partener de dialog, prieten sau, mai rău, stăpân, conduce rapid la mutilarea gravă a persoanei umane. Vreau să disting! Da, onoratul guvern ar face bine să dăruiască fiecărui copil al patriei, câte un laptop de ultimă generație. Dar a‑l obliga pe copil ca și la școală să stea ore bune cu ochii ațintiți pe ecran este absolut dramatic! Știm bine cât de greu rezistăm noi, oamenii maturi, ispitei de a deveni simpli consumatori de internet (filme, muzică, dezbateri etc.). Cum se va putea proteja copilul de atotputernicia imaginii, câtă vreme societatea umană este încă structurată în jurul verbalității și al scrierii?
Paragraful din proiectul de lege care preconizează ca elevii să fie stimulați „să își identifice talentele și aptitudinile la o vârstă cât mai fragedă” reflectă confuzia între datoria de a descoperi și a cultiva talentele de excepție și preocuparea pentru a asigura un nivel mediu cât mai înalt al instrucției publice. Mari gânditori în sfera pedagogiei (un Jan Komenius, un Johann Friedrich Herbart, un Wilhelm von Humboldt) ne asigură că specializarea prea timpurie este nocivă pentru copil și contraproductivă pentru societate. În loc de cetățeni liberi și avizați, școlile vor produce categorii de roboți hiperspecializați, numai buni de a fi manipulați de diverși „manageri” sau „politicieni” cinici și lipsiți de scrupule.
Limitarea birocrației și a centralismului este încă o marotă a d-lui ministru și a echipei lui de „reformatori”. Simpla proclamare a acestei nobile sarcini sună însă cinic, atunci când contemplăm lista bogată a noilor posturi de birocrați preconizate de proiectul de lege (directori, inspectori, secretari de stat, consilieri etc., etc.). Dacă tot ținem cu dinții de îndemnizațiile și pensiile noastre grase de foști primari, miniștri și parlamentari, de ce să nu inserăm în lege și un paragraf asigurator pentru pletora hămesită a trepădușilor de partid?!
Admirația noastră atinge cotele maxime când aflăm despre așa‑numitul „portofoliu educațional”, definit pe undeva, sibilinic, drept un „instrument psihopedagogic de monitorizare și progres”. Pare să fie vorba, în fapt, despre un fel de dosar de cadre personalizat, pe care bietul profesor (diriginte? director? psiholog?) ar trebui să îl completeze permanent pentru fiecare elev în parte. Da, curată de-birocratizare! Idealul progresist al noilor reformatori include, se pare, și transformarea învățătorului/ profesorului într‑o ființă ciudată, ceva între doică, asistent social, asistent medical, psiholog, anchetator și arhivar.
În fine, atâta vreme cât nu se vor stabili prin lege criterii clare de departajare meritocratică a retribuțiilor, promisele măriri de salarii ale cadrelor didactice nu reprezintă altceva decât gargariseală politicianistă.
Dl ministru vorbește de răspândirea îngrijorătoare în țara noastră a analfabetismului funcțional. Marele lingvist și semiotician Tullio de Mauro (1932-2017), cel care a creat acest concept în urmă cu aproape două decenii, a fost o vreme ministru al instrucțiunii publice în Italia, așadar „coleg” cu dl Cîmpeanu. Din nefericire, ilustrul învățat italian nu era împovărat de atâtea titluri de d.h.c. ca și colegul nostru bucureștean! Prin analfabetism funcțional învățatul italian înțelege incapacitatea unui individ care, formal, a trecut prin școală și a fost „alfabetizat”, de a înțelege un text pe care îl citește. Mă întreb cum am putea numi „sindromul” cuiva care vorbește ceva și nu știe ce spune. Poate analfabetism discursiv? De câte ori nu ne este dat să primim de la diverși politicieni, după ce emit afirmații aiuritoare sau compromițătoare, justificări de tipul: „Nu asta am vrut să spun!”, sau „Afirmația mea a fost scoasă din context!”, sau „Spusele mele au fost interpretate cu rea credință!” etc. Păi, dle parlamentar, ministru sau primar, cine este oare vinovat că ți‑o ia gura pe dinainte, iar în „discursul” domniei-tale sărmana limbă română se află în mare suferință? Ascultătorul în nici un caz! Iată o mostră de asemenea discurs defectuos, pe care l‑am transcris cu grijă dintr‑una din „multitudinea” de intervenții publice ale d-lui ministru: „Este o problemă exagerată și este legată de foarte multe ori de calitatea educației. E o problemă importantă, trebuie rezolvată. Trebuie să înțelegem că nu are legătură toaleta în curte cu calitatea educației, din moment ce mulți dintre noi am făcut performanță învățând în aceste școli. Cred că este o dovadă, dar ea trebuie rezolvată”. Care performanță? Ce trebuie rezolvată, dovada, problema?? Nemaipomenită logică! Elegantă sintaxă!
Această, să îi spunem, „maladie discursivă” atinge din plin zone largi ale așa‑zisei „clase politice” actuale, așa încât, cu gândul la textele proiectului de lege la care m‑am referit și la „autorii” lor, nu găsesc o încheiere mai potrivită a prezentării mele decât invocarea adagiului horațian: Mutato nomine, de te fabula narratur.
Eugen Munteanu este profesor universitar doctor la Facultatea de Litere, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași
Cuvinte cheie: + legile invatamantului, Sorin Cimpeanu, analfabetism functional, analfabetism discursiv
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Efectele benefice asupra organismului ale unei simple cafele cu lapte
O parte din scena construită cu prilejul vizitei papei Francisc în Congo s-a prăbuşit
Stroe, despre posibilitatea comasării alegerilor locale şi parlamentare: Există suficiente argumente
PNL îi propune pe Sorin Cîmpeanu şi Florin Roman vicepreşedinţi la Senat şi Camera Deputaţilor
Marcel Boloş, întrebat cum se simte un ministru care urmează să fie schimbat: Nu bine!
Franţa şi Italia dau o comandă importantă de aproape 700 de rachete antiaeriene de tip Aster
Armenia acuză Azerbaidjanul, la Curtea Internaţională de Justiţie, de ”epurare etnică”
Cătălin Predoiu, ministrul Justiţiei, a fost prins iar în ofsaid în dosarul Dan Hosu?
Ciolacu vrea să închidă “capitolul cu pensiile speciale” pentru totdeauna
Ministerul Economiei s-a spălat pe mâini în cazul reţinerii directorului ROMARM
Cum să scapi de depunerile de calcar de pe maşina de spălat cu un ingredient comun
Sean Dyche a fost numit antrenor al echipei Everton. El îl înlocuieşte pe Frank Lampard
Un tablou de Anthony van Dyck cumpărat cu 600 de dolari a fost vândut cu 3,1 milioane dolari
Preşedintele Zelenski a primit-o la Mikolaiv, pe Mette Frederiksen, şefa guvernului Danemarcei
VIDEO: „Murder Mystery 2”, cu Adam Sandler şi Jennifer Aniston, din 31 martie pe Netflix
O maşină a “aterizat” pe plafon într-un pârâu: doi bărbaţi au murit pe loc
Noi provocări la Palas Ice – cursuri de hochei pentru pasionații sporturilor de iarnă
Federaţiile din Educaţie vor picheta sediul Guvernului. Sindicaliştii cer lefuri mai mari
Finlanda vrea să adere în continuare la NATO împreună cu Suedia, în pofida declaraţiilor lui Erdogan
Premierul Ciucă face trimitere la Justiţie când este întrebat despre plagiatul ministrului Bode
Peskov îl acuză pe Johnson că minte şi spune că Putin nu l-a ameninţat cu un atac cu rachetă
VIDEO Bobiță, un ponei din Iași, s-a bucurat din plin de zăpadă. Cum a fost surprins
Lecții de ”patriotism” cu forța în Rusia, de la 6 ani. Elevii, puși să se antreneze cu puști
VIDEO - Un autoturism a fost împins pe podul Nicolina în barele de protecţie de pe marginea drumului
Primăria Iași și-a schimbat site-ul. Care sunt principalele plusuri și minusuri
Cine este obligat să deszăpezească. Răspunderea primarului și obligațiile cetățenilor
VIDEO TIR căzut în albia unui râu la Putna. Șoferul, prizonier în cabină
Pompierii ieșeni, chemați să îndepărteze țurțurii de pe marginea blocurilor
România pe harta europeană a ajutoarelor de stat. Riscurile competiției europene a subvențiilor
VIDEO Aleșii CJ ai județului stabilesc cum va fi cheltuit bugetul
VIDEO O nouă senzație românească la „America's Got Talent: All Stars”. Momentul ei este grozav
De ce să te orientezi către casa de pariuri sportive online Baumbet (P)
Primul transplant renal la Parhon de anul acesta. O nouă șansă la viață pentru doi pacienți
Alexandru LĂZESCULa Davos agenda a fost dominată de imperativul „salvării planetei” şi ofensiva de şarm a Chinei (II) |
Nichita DANILOVPe viscol. Senin. Frescele de la Scobinţi |
Michael ASTNERNea Omăt şi doamna Iarnă |
Eugen MUNTEANUGh. Ivănescu. O poveste de iubire de odinioară (X) |
Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.