Administraţia PSD vrea să mărite Aerogara. O decizie controversată a fost votată chiar în ultima zi dinaintea alegerilor

FACSIMIL: Se pregăteşte concesionarea Aeroportului! O manevră de tipul „noaptea ca hoţii“

marți, 26 noiembrie 2019, 02:50
5 MIN
 FACSIMIL: Se pregăteşte concesionarea Aeroportului! O manevră de tipul  „noaptea ca hoţii“

O decizie surpriză chiar în ultima zi lucrătoare dinaintea alegerilor de duminică, luată de conducerea aerogării ieşene. Aceasta a cerut autorităţilor judeţene să iniţieze un studiu «prin care să se demonstreze necesitatea şi oportunitatea concesionării activităţii de exploatare a RA Aeroportul Iaşi». Propunerea administraţiei aerogării, o premieră pentru România, este motivată de lipsa resurselor financiare pentru extinderea infrastructurii. Fostul director al regiei susţine că ideea e încă un semn de management slab la Aeroport. Curios este că o decizie cu un asemenea impact se poate lua pe repede inainte, fara un anunt prealabil si o minima informare publica.

Consiliul de Administraţie al Aeroportului Iaşi a cerut Consiliului Judeţean să iniţieze „un studiu de fundamentare prin care să se demonstreze necesitatea şi oportunitatea realizării proiectului prin concesionarea activităţii de exploatare a RA Aeroportul Iaşi şi dezvoltarea lui, conform Scrisorii de aşteptări elaborată de către autoritatea publică tutelară, Consiliul Judeţean Iaşi“.

„E posibil ca Bruxelles-ul să nu mai dea bani, în exerciţiul financiar următor, pentru infrastructură de transport aerian. Ce alte surse de finanţare am putea găsi? Un împrumut de la bancă – în cât timp trebuie returnat, în cât timp se amortizează, care e dobânda – nu ar fi potrivit pentru noi. Nici Consiliul Judeţean nu ne mai poate sprijini financiar, nici noi pe mâna noastră nu putem merge singuri. Aşa am ajuns la aportul privat“, ne-a explicat Mitică Rebegea, preşedintele Consiliului de Administraţie al Aeroportului de unde a apărut ideea concesionării. Nu a fost omis nici parteneriatul public privat, care însă nu a avut succes în România, a adăugat fostul director al Aeroportului din perioada 2004-2009. El a amintit că, la acea vreme, a fost în discuţie construirea unui aeroport de către o firmă chineză în schimbul concesionării lui pe o perioadă de 29 de ani. Partea chineză urma să numească echipa de conducere. „Preşedintelui (CJ, Lucian Flaişer, pe atunci, n.r.) i-am spus că pista să o facem noi, iar restul să facă ei. Între timp, în iunie 2008 a venit Constantin Simirad (preşedinte la CJ, n.r.), în decembrie a dat înapoi banii pentru pista de 3000 de metri pe care îi primisem, iar eu m-am retras de la şefia Aeroportului“, spune Rebegea.

Acum, la peste zece ani distanţă, el a propus în CA ideea concesionării activităţii aeroportuare, în schimbul construirii infrastructurii de dincolo de pistă. „Am cerut CJ să încerce să afle dacă ar mai exista oportunitatea asta“, a mai spus el.

Aflat în Emiratele Arabe, la un târg aeronautic, preşedintele Consiliului Judeţean, Maricel Popa, ne-a transmis că, „momentan, despre acest subiect nu vă pot spune nimic“. Directorul Aeroportului a detaliat ideea preşedintelui CA: „Tendinţa în Europa este de a se face aeroporturi private. Cele mai multe aeroporturi mari sunt companii private – societăţi comerciale în care statul este acţionar sau nu. În România, toate aeroporturile sunt regii autonome sau direcţii ale Ministerului Transporturilor, adică întreprinderi publice. Oricare altă formă de organizare ar fi mai bună“, ne-a declarat Cătălin Bulgariu, menţionând în acest sens societatea comercială sau direcţia CJ.

Exemple în Europa? „Frankfurtul a făcut şi are în operare aeroportul din Antalya, a cumpărat Atena, a cumpărat şi aeroportul din Burgas (Bulgaria, n.r.), iar cei din grupul Airbus, cu Vinci şi Aéroports de Paris, au dezvoltat nordul Africii – Tunisia, Maroc. În schimb, în Statele Unite sunt doar două aeroporturi private, dar administrarea de stat are avantajele ei“, a adăugat directorul aerogării, dând exemplul Turciei şi companiei sale, Turkish Airlines.

Însă fostul manager al Aeroportului nu vede cu ochi buni încercarea de a concesiona activitatea aerogării. „În primul rând, dat fiind că e făcut cu bani europeni, administrarea trebuie să fie asigurată de beneficiar, de statul român, până în anul 2031“, a precizat Marius Bodea, menţionând că această perioadă de timp este cuprinsă în planul de afaceri prezentat la depunerea aplicaţiei pentru fondurile UE. „Comisia Europeană va cere banii înapoi dacă Aeroportul va fi concesionat“, a adăugat el, arătând, la rândul lui, că niciun aeroport românesc nu funcţionează în prezent sub concesiune. Pe de altă parte, „Aeroportul avea două milioane de euro profit anual, o rată de dezvoltare foarte mare – care însemna şi profit în creştere. Dar au pierdut nouă rute externe, tremură şi Blue Air-ul aici, cheltuielile au crescut fără să aibă sustenabilitate, pleacă în excursii şi nu se mai îngrijesc de Aeroport, iar traficul este în scădere“, a enumerat Marius Bodea problemele regiei.

„Practic, ceea ce face regia azi ar urma să facă mâine un altul. Numai că respectivul ar face pe profit, pe banii lui, şi ar da ceva şi CJ. Aşa, vin eu mâine să fac treaba asta la Aeroport!“, a propus fostul manager. El a spus că un contract de mandat, cum are cel care ocupă funcţia de directorul general al aerogării, poate să fie îndeplinit de o firmă care să managerieze Aeroportul. „Dar nu poţi să-l dai în administrare, asta aparţine statului prin Consiliul de Administraţie“, a subliniat Bodea, invocând şi faptul că nu există legislaţie pentru aşa ceva. El acuzat actuala administraţie că „a făcut numai studii, dar de construit nu a construit nimic“ şi a dat exemplul Masterplanului care reia discuţia oportunităţii extinderii infrastructurii Aeroportului pe amplasamentul actual sau dincolo de pistă.  Asupra efectuării sau nu a studiului cerut de administraţia regiei trebuie să se pronunţe consilierii judeţeni în şedinţă de plen. In lipsa altor informatii oficiale, nu se stie daca o eventuala concesionare este prevazuta pentru actualul mandat al administratiei Consiliului Judetean, care expira la jumatatea anului urmator. O asemenea miscare rapida ar ridica semne de intrebare asupra adevaratelor intentii ale celor care vor decide.

Comentarii