FOTO: Un ieşean a conceput o maşină de erbicidat autopropulsată

sâmbătă, 02 martie 2019, 02:50
3 MIN

Şef lucr. dr. Gabriel Ursescu a avut o propunere din partea companiei Agritehnica Service SRL. Utilajul agricol se află în teste şi va costa în jur de 200.000 de euro.

Un profesor de la Politehnica ieşeană a conceput un utilaj agricol unic care va fi vândut cu suma de 200.000 de euro. Utilajul a fost realizat de către şef lucrări dr. ing. Gabriel Ursescu, de la Facultatea de Mecanică a Universităţii Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iaşi (TUIASI), în colaborare cu compania Agritehnica Service SRL din Bacău. Maşina inovativă realizată de profesorul ieşean este un utilaj autopropulsat de erbicidat, iar compania specializată în furnizarea de maşini, utilaje şi echipamente agricole din Bacău este condusă la rândul ei de un absolvent al Politehnicii ieşene, inginerul George Ghinia.

În acest moment există doar două prototipuri ale utilajului care au fost prezentate la mai multe expoziţii agricole din ţară şi din străinătate, Gabriel Ursescu, cel care a conceput utilajul, explicând faptul că maşina este una foarte necesară în agricultura modernă şi poate fi utilizată într-o gamă diversă de lucrări. Propunerea de a realiza proiectarea mecanică a maşinii de erbicidat a venit din partea companiei Agritehnica, profesorul Politehnicii ieşene afirmând că a fost o provocare să lucreze la acest proiect având în vedere că până la momentul respectiv nu avusese tangenţă directă cu domeniul agriculturii.

Realizarea primei maşini a început la sfârşitul anului 2016, aceasta fiind finalizată în câteva luni, şi a fost prezentată publicului la expoziţia agricolă Agriplanta care a avut loc la Fundulea, judeţul Călăraşi, în luna mai a anului 2017. Al doilea prototip a fost prezentat la cea mai mare expoziţie de maşini agricole din lume, organizată la Hanovra – Agritehnica 2017.

„Dacă la primul prototip ne-am inspirat din alte modele existente la acea vreme, acesta este o dezvoltare originală a primei soluţii. Ideea principală este să permită deplasarea pe teren dificil, trebuie să aibă o suspensie care să permită acest lucru şi trebuie să poată stropi cât mai uşor şi pe o distanţă cât mai mare. Fiecare duză de stropire este comandată individual, maşina este supravegheată prin GPS, iar în momentul în care se întoarce şi rampa de stropit se suprapune peste o zonă care a fost stropită deja, duzele se închid, ca să nu stropească pe unde a mai fost deja, pentru că se pierde substanţă, iar concentraţia în zona respectivă poate deveni toxică”, a explicat Gabriel Ursescu.

Profesorul ieşean explică faptul că maşina este unică prin faptul că sistemul de suspensie este 100% original, designul a fost gândit special pentru acest model, în timp ce singurele componente care au fost cumpărate şi nu concepute special pentru această aplicaţie sunt motorul, produs de DEUTZ, sistemul de transmisie hidraulic de la Bosch şi instalaţia de stropire. Momentan utilajul se află într-o perioadă de teste pe care trebuie să le treacă înainte de intrarea în producţie în masă.

Comentarii