Contrabandişti cu caschetă, oameni de 100 euro/minut. Scenariu de film cu mafioţi la Iaşi. Judecatori în offside
În plasa Justitiei cade doar mica plevusca a traficantilor de tigari, în timp ce rechini (...)
citeste totmarti, 09.03.2021
Proiectul pasajelor supraterane din Podu Roş continuă să stârnească controverse în spaţiul public. Într-o şedinţă deschisă, cu participarea societăţii civile şi a unor specialişti în urbanism, Comisia de Urbanism a Consiliului Local (CL) a dezbătut, ieri, proiectul. Deşi şedinţa s-a desfăşurat în Sala "Vasile Pogor" a Primăriei, cu posibilitatea de a interacţiona şi online, niciun reprezentant al Executivului municipalităţii nu a binevoit să participe. Astfel, s-au ridicat multe întrebări şi puţine răspunsuri.
Şedinţa a avut loc în urma unei solicitări a Alianţei pentru Promovarea Transportului Alternativ (APTA), asociaţia din care fac parte mai multe organizaţii civice. APTA susţine că proiectul este inoportun şi va induce mai mult trafic fără a rezolva la modul realist situaţia ambuteiajelor din intersecţie. De cealaltă parte, unii arhitecţi iau apărarea proiectului afirmând că este singura soluţie la îndemână pentru a fluidiza circulaţia în zonă.
Proiectul pasajelor are aviz condiţionat de la Monumente
Dezbaterea de ieri a venit în contextul în care proiectul este cât de cât avansat: în momentul de faţă, Primăria evaluează ofertele depuse de firme pentru proiectarea lucrărilor. Acum trei-patru ani, proiectul era văzut de Executivul Primăriei ca o iniţiativă care poate fi implementată pe termen scurt. La acea vreme, fostul viceprimar Radu Botez spunea că pasajele pot fi construite chiar şi în 9 luni. În schimb, proiectul a zăbovit mult timp la Comisia zonală de monumente istorice. Pe parcursul anilor 2018 şi 2019 au avut loc mai multe şedinţe ale acestei Comisii şi, în final, a fost emis un aviz condiţionat.
"Proiectul a fost avizat la nivel de studiu de fezabilitate. Dacă nu se va rezolva problema lipsei de vizibilitate a monumentelor istorice, atunci nu va fi emis avizul final", a spus ieri, în cadrul dezbaterii, arhitectul Ana Maria Zup, de la Comisia zonală. "Proiectul este inoportun şi nu reprezintă o soluţie reală de rezolvare a situaţiei traficului din Podu Roş. Am solicitat de la Primărie, în mai multe rânduri, studiile care au fundamentat pasajele şi nu le-am primit, deşi sunt documentaţii publice. Pasajele vor induce mai mult trafic", a comentat Alexandru Luchici, preşedinte APTA Iaşi. Alţi reprezentanţi ai societăţii civile au subliniat că soluţiile pentru fluidizarea traficului în Podu Roş există chiar în strategii aprobate de Primărie: eficientizarea transportului public (inclusiv prin implementarea de benzi unice), parcări de tip "Park&Ride" (la intrările în oraş) sau amenajarea de piste de biciclişti la standarde UE. Reprezentanţii asociaţiilor civice au mai spus că nu vrea nimeni eliminarea maşinilor, ci trebuie realizată o echilibrare a diverselor metode de transport. "Ne dorim o analiză mai atentă a acestui proiect cu sprijinul specialiştilor în mobilitate. Pasajele vor avea un impact ireversibil", a comentat Anca Gherasim de la Asociaţia CIVICA.
Pasajele supraterane "sunt invazive la nivel spaţial"
În schimb, unii specialişti în urbanism iau apărarea proiectului, deşi vorbesc şi de anumite dezavantaje. "Proiectul vine în sprijinul mobilităţii. Singura soluţie în Podu Roş este dată de aceste pasaje", a spus arhitectul Dragoş Ciolacu. El a admis că o soluţie mai viabilă era o denivelare a circulaţiei în subteran, dar a subliniat că un astfel de proiect ar fi foarte costisitor.
În acelaşi timp, Ciolacu a spus că "pe nicăieri" nu se mai fac astfel de pasaje supraterane ("sunt invazive la nivel spaţial"), dar a subliniat din nou că este "singura soluţie" pentru Podu Roş la acest moment. "Dacă lăsam aşa (intersecţia din Podu Roş, n.r.), lucrurile se agravează până la blocaj. Unele critici aduse proiectului sunt nefondate", a conchis arhitectul. Un alt specialist care vede cu ochi buni proiectul este arhitectul Mircea Grigorovschi, de la filiala ieşeană a Registrului Urbaniştilor România. "Eu nu aş respinge în totalitate această idee. O astfel de lucrare poate fi un prim pas spre fluidizarea circulaţiei, dar problema trebuie rezolvată pe toate componentele (circulaţie pietonală, piste biciclişti etc.)", a declarat Grigorovschi.
Şi în mediul politic părerile sunt împărţite: liberalii susţin proiectul, în timp ce ceilalţi consilieri (USRPLUS, PSD) mai degrabă îl resping. "Pasajele rezolvă o problemă de trafic auto", a susţinut Ciprian Bostan (PNL), secretar al Comisiei de Urbanism. "Este un proiect frumos care mi-aş dori să rămână la stadiul de machetă. Noi trebuie să rezolvăm o problemă de mobilitate, nu să construim un pod în lungul unui râu", a spus Iulian Nicolau (USRPLUS), şef al Comisiei de Urbanism.
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Termenul mediu de plată a facturilor a urcat la 120 de zile în România în timpul pandemiei
Aproape 60.000 de persoane cu vârsta de peste 55 de ani, programate la vaccinare cu AstraZeneca
Condiţii mai relaxate pentru americanii care s-au vaccinat împotriva COVID-19
Duelul românilor din Liga Europa: Slavia Praga - Glasgow Rangers, arbitrat de Ovidiu Haţegan
Luca Gotti, antrenorul echipei Udinese, amendat fiindcă a mers la o petrecere prea zgomotoasă
Nu am scăpat de iarnă! Meteorologii anunţă ninsori în întreaga ţară, până joi dimineaţă
Îmbolnăvirile cu COVID au umplut din nou spitalele după o lună de linişte
Angajaţii din mii de instituţii de stat au primit spor de antenă
Programul Classix Festival 2021: concerte în locații inedite din Iași
Economia a intrat anul trecut la apă cu 3,9%. Ce s-a întâmplat în ultimul trimestrul?
Vaccinurile Pfizer şi Sinovac sunt eficiente împotriva tulpinei braziliene
Cinci comune din Iaşi au rate de infectare peste pragul scenariului roşu
Panasonic preia Blue Yonder, o firmă americană de software, contra sumei de 6,45 mld. dolari
Un jandarm a fost găsit împuşcat în cap la Centrala Nucleară Cernavodă
Microsoft a lansat patch-ul pentru vulnerabilitate din Exchange după aproape două luni
Preşedintele Joe Biden a numit două femei la conducerea unor comandamente militare
Mihaela Buzărnescu, în turul doi la simplu dar şi la dublu, la turneul de la Guadalajara
Cîmpeanu sugerează că măsurile impuse în şcoli de ministrul Sănătăţii nu ar fi cele mai potrivite
Oamenii au degradat sau distrus circa două treimi din pădurile tropicale ale lumii
Aparatul Stiline, prietenos cu natura, perfect pentru auzul tău (P)
Cristi Berea, senator USRPLUS: "Liderii sindicali vă reprezintă?" (P)
Iată care e noua socoteală politică cu vicii! Mihăiţă a dat cu oiştea-n gard
Serviciul de Ambulanţă îşi propune să deschidă o substaţie în Păcurari
Tulpina britanică a virusului umple spitalele ieşene. Secţiile ATI sunt pline
Un "tuns" de 620.000 dolari. Hoţul de criptomonede prins la Iaşi are frizerie în Craiova
Ieşenii din Dancu vor merge din nou spre casă pe traseul Tomeşti – Holboca
Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri s-a mutat la sediul din Copou
Situaţia din învăţământ este staţionară: unii elevi merg acasă, alţii revin la şcoală
Tâlhărit la poarta mănăstirii Galata. A cerut ajutorul preotului, dar n-a fost crezut
Propuneri ca medicii să poată acorda mai multe consultaţii la distanţă
Primăria Ţuţora şi Salubris se judecă pentru o taxă de 100.000 de lei
Încă o întrerupere a apei şi a încălzirii în zona centrală a Iaşului
Motive pentru care mai bine alegi o tigara electronica in fata unei tigari obisnuite (P)
Curățare umedă versus curățare chimică. Mașina de spălat care are grijă de mediu (P)
Alege cele mai avantajoase manopere gresie, faianta si parchet de calitate cu expertii REFORMEX (P)
Moartea bruscă a unui cunoscut profesor ieşean. Răpus de COVID la 45 de ani, fără alte boli
Ce reprezinta Whois Privacy si cine are nevoie de acest serviciu in planul de gazduire domeniu? (P)
Fiica criminalului din Onești voia ca poliţia să-i dea bani falşi tatălui ei
Un judecător, suprins fără mască la protestul AUR privind obligativitatea vaccinării împotriva covid
Sporul angajaţilor din prefecturi implicaţi în activităţi anti-COVID, eliminat
British Petroleum anunţă că va adopta programul de muncă hibrid 3 cu 2 după pandemie
George Clooney: "Frizele din Partenon trebuie redate Greciei"
IPS Teodosie, despre posibilitatea unor noi restricţii: Biserica nu se va închide
Cătălin ONOFREIOperaţiunea „Gunoiul” |
Franta a construit în insula Reunion o autostrada-viaduct de 12,5 km (care a costat 1,7 miliarde euro), ce serpuieste prin O (...)
Briscan ZARASuper-mega |
Ciprian IFTIMOAEISituaţia femeii reflectată în statisticile oficiale |
Mihai DORINComemorarea unui martir |
Iată care e noua socoteală politică cu vicii! Mihăiţă a dat cu oiştea-n gardUna la rece pe azi din cotloanele fierbinţi ale politichiei de Bahlui, stimaţi telespectatori. |
Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.