Încă o dezbatere aprinsă: pasajele din Podu Roș, pro și contra. ”Nu sunt bani ca să le facem subterane”
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

ONG-urile vor biciclete, maşinile din ambuteiaje poluează masiv oraşul, iar primarul bagă capul în nisip

Încă o dezbatere aprinsă: pasajele din Podu Roș, pro și contra. ”Nu sunt bani ca să le facem subterane”

GALERIE
pasaje, podu ros
  • pasaje, podu ros
- +

Proiectul pasajelor supraterane din Podu Roş continuă să stârnească controverse în spaţiul public. Într-o şedinţă deschisă, cu participarea societăţii civile şi a unor specialişti în urbanism, Comisia de Urbanism a Consiliului Local (CL) a dezbătut, ieri, proiectul. Deşi şedinţa s-a desfăşurat în Sala "Vasile Pogor" a Primăriei, cu posibilitatea de a interacţiona şi online, niciun reprezentant al Executivului municipalităţii nu a binevoit să participe. Astfel, s-au ridicat multe întrebări şi puţine răspunsuri. 

Şedinţa a avut loc în urma unei solicitări a Alianţei pentru Promovarea Transportului Alternativ (APTA), asociaţia din care fac parte mai multe organizaţii civice. APTA susţine că proiectul este inoportun şi va induce mai mult trafic fără a rezolva la modul realist situaţia ambuteiajelor din intersecţie. De cealaltă parte, unii arhitecţi iau apărarea proiectului afirmând că este singura soluţie la îndemână pentru a fluidiza circulaţia în zonă.

Proiectul pasajelor are aviz condiţionat de la Monumente

Dezbaterea de ieri a venit în contextul în care proiectul este cât de cât avansat: în momentul de faţă, Primăria evaluează ofertele depuse de firme pentru proiectarea lucrărilor. Acum trei-patru ani, proiectul era văzut de Executivul Primăriei ca o iniţiativă care poate fi implementată pe termen scurt. La acea vreme, fostul viceprimar Radu Botez spunea că pasajele pot fi construite chiar şi în 9 luni. În schimb, proiectul a zăbovit mult timp la Comisia zonală de monumente istorice. Pe parcursul anilor 2018 şi 2019 au avut loc mai multe şedinţe ale acestei Comisii şi, în final, a fost emis un aviz condiţionat.

"Proiectul a fost avizat la nivel de studiu de fezabilitate. Dacă nu se va rezolva problema lipsei de vizibilitate a monumentelor istorice, atunci nu va fi emis avizul final", a spus ieri, în cadrul dezbaterii, arhitectul Ana Maria Zup, de la Comisia zonală. "Proiectul este inoportun şi nu reprezintă o soluţie reală de rezolvare a situaţiei traficului din Podu Roş. Am solicitat de la Primărie, în mai multe rânduri, studiile care au fundamentat pasajele şi nu le-am primit, deşi sunt documentaţii publice. Pasajele vor induce mai mult trafic", a comentat Alexandru Luchici, preşedinte APTA Iaşi. Alţi reprezentanţi ai societăţii civile au subliniat că soluţiile pentru fluidizarea traficului în Podu Roş există chiar în strategii aprobate de Primărie: eficientizarea transportului public (inclusiv prin implementarea de benzi unice), parcări de tip "Park&Ride" (la intrările în oraş) sau amenajarea de piste de biciclişti la standarde UE. Reprezentanţii asociaţiilor civice au mai spus că nu vrea nimeni eliminarea maşinilor, ci trebuie realizată o echilibrare a diverselor metode de transport. "Ne dorim o analiză mai atentă a acestui proiect cu sprijinul specialiştilor în mobilitate. Pasajele vor avea un impact ireversibil", a comentat Anca Gherasim de la Asociaţia CIVICA.

Pasajele supraterane "sunt invazive la nivel spaţial"

În schimb, unii specialişti în urbanism iau apărarea proiectului, deşi vorbesc şi de anumite dezavantaje. "Proiectul vine în sprijinul mobilităţii. Singura soluţie în Podu Roş este dată de aceste pasaje", a spus arhitectul Dragoş Ciolacu. El a admis că o soluţie mai viabilă era o denivelare a circulaţiei în subteran, dar a subliniat că un astfel de proiect ar fi foarte costisitor.

În acelaşi timp, Ciolacu a spus că "pe nicăieri" nu se mai fac astfel de pasaje supraterane ("sunt invazive la nivel spaţial"), dar a subliniat din nou că este "singura soluţie" pentru Podu Roş la acest moment. "Dacă lăsam aşa (intersecţia din Podu Roş, n.r.), lucrurile se agravează până la blocaj. Unele critici aduse proiectului sunt nefondate", a conchis arhitectul. Un alt specialist care vede cu ochi buni proiectul este arhitectul Mircea Grigorovschi, de la filiala ieşeană a Registrului Urbaniştilor România. "Eu nu aş respinge în totalitate această idee. O astfel de lucrare poate fi un prim pas spre fluidizarea circulaţiei, dar problema trebuie rezolvată pe toate componentele (circulaţie pietonală, piste biciclişti etc.)", a declarat Grigorovschi.

Şi în mediul politic părerile sunt împărţite: liberalii susţin proiectul, în timp ce ceilalţi consilieri (USRPLUS, PSD) mai degrabă îl resping. "Pasajele rezolvă o problemă de trafic auto", a susţinut Ciprian Bostan (PNL), secretar al Comisiei de Urbanism. "Este un proiect frumos care mi-aş dori să rămână la stadiul de machetă. Noi trebuie să rezolvăm o problemă de mobilitate, nu să construim un pod în lungul unui râu", a spus Iulian Nicolau (USRPLUS), şef al Comisiei de Urbanism.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Operaţiunea „Gunoiul”

Cătălin ONOFREI

Operaţiunea „Gunoiul”

Când normalul pare ceva complet anormal.

Filmuletul zilei

Franta a construit în insula Reunion o autostrada-viaduct de 12,5 km (care a costat 1,7 miliarde euro), ce serpuieste prin O (...)

opinii

Super-mega

Briscan ZARA

Super-mega

Fără teama că exagerez spun că viitorul nu sună deloc bine pentru televiziunile clasice, le prevăd o dispariţie totală sau cel puţin o trecere în planul doi, cam cum este azi teatrul radiofonic. În curând oricare cetăţean cu o cameră de luat vederi sau un telefon performant va putea avea propriul lui show cu invitaţi importanţi în sufrageria casei. Şi e o activitate perfectă şi fructuoasă pentru noile generaţii care nu îşi găsesc rostul pe lume.

Situaţia femeii reflectată în statisticile oficiale

Ciprian IFTIMOAEI

Situaţia femeii reflectată în statisticile oficiale

În România, femeile reprezintă 51,1% din totalul populaţiei rezidente (stabile), care se referă la persoanele care au locuit la reşedinţa obişnuită o perioadă neîntreruptă de cel puţin 12 luni înainte de momentul de referinţă. 

Comemorarea unui martir

Mihai DORIN

Comemorarea unui martir

Duminică, 21 februarie ac, Episcopia Romano-Catolică de Iaşi a oficiat o ceremonie de comemorare a preotului martir, Dumitru Matei, executat cu exact 70 de ani în urmă, la 21 februarie 1951, la închisoarea Jilava, în urma unei sentinţe de condamnare la moarte pronunţată de Tribunalul Militar Bucureşti.

pulspulspuls

Iată care e noua socoteală politică cu vicii! Mihăiţă a dat cu oiştea-n gard

Iată care e noua socoteală politică cu vicii! Mihăiţă a dat cu oiştea-n gard

Una la rece pe azi din cotloanele fierbinţi ale politichiei de Bahlui, stimaţi telespectatori. 

Caricatura zilei

De 8 martie

Editia PDF

Bancul zilei

Parintele Vasile a strâns 5 ani bani pentru clopotnita, dar nu i-au ajuns decât pentru un BMW.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Relaxarea condițiilpr de deplasare în starea de alertă va duce la:

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.