Încă o dezbatere aprinsă: pasajele din Podu Roș, pro și contra. ”Nu sunt bani ca să le facem subterane”
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

ONG-urile vor biciclete, maşinile din ambuteiaje poluează masiv oraşul, iar primarul bagă capul în nisip

Încă o dezbatere aprinsă: pasajele din Podu Roș, pro și contra. ”Nu sunt bani ca să le facem subterane”

GALERIE
pasaje, podu ros
  • pasaje, podu ros
- +

Proiectul pasajelor supraterane din Podu Roş continuă să stârnească controverse în spaţiul public. Într-o şedinţă deschisă, cu participarea societăţii civile şi a unor specialişti în urbanism, Comisia de Urbanism a Consiliului Local (CL) a dezbătut, ieri, proiectul. Deşi şedinţa s-a desfăşurat în Sala "Vasile Pogor" a Primăriei, cu posibilitatea de a interacţiona şi online, niciun reprezentant al Executivului municipalităţii nu a binevoit să participe. Astfel, s-au ridicat multe întrebări şi puţine răspunsuri. 

Şedinţa a avut loc în urma unei solicitări a Alianţei pentru Promovarea Transportului Alternativ (APTA), asociaţia din care fac parte mai multe organizaţii civice. APTA susţine că proiectul este inoportun şi va induce mai mult trafic fără a rezolva la modul realist situaţia ambuteiajelor din intersecţie. De cealaltă parte, unii arhitecţi iau apărarea proiectului afirmând că este singura soluţie la îndemână pentru a fluidiza circulaţia în zonă.

Proiectul pasajelor are aviz condiţionat de la Monumente

Dezbaterea de ieri a venit în contextul în care proiectul este cât de cât avansat: în momentul de faţă, Primăria evaluează ofertele depuse de firme pentru proiectarea lucrărilor. Acum trei-patru ani, proiectul era văzut de Executivul Primăriei ca o iniţiativă care poate fi implementată pe termen scurt. La acea vreme, fostul viceprimar Radu Botez spunea că pasajele pot fi construite chiar şi în 9 luni. În schimb, proiectul a zăbovit mult timp la Comisia zonală de monumente istorice. Pe parcursul anilor 2018 şi 2019 au avut loc mai multe şedinţe ale acestei Comisii şi, în final, a fost emis un aviz condiţionat.

"Proiectul a fost avizat la nivel de studiu de fezabilitate. Dacă nu se va rezolva problema lipsei de vizibilitate a monumentelor istorice, atunci nu va fi emis avizul final", a spus ieri, în cadrul dezbaterii, arhitectul Ana Maria Zup, de la Comisia zonală. "Proiectul este inoportun şi nu reprezintă o soluţie reală de rezolvare a situaţiei traficului din Podu Roş. Am solicitat de la Primărie, în mai multe rânduri, studiile care au fundamentat pasajele şi nu le-am primit, deşi sunt documentaţii publice. Pasajele vor induce mai mult trafic", a comentat Alexandru Luchici, preşedinte APTA Iaşi. Alţi reprezentanţi ai societăţii civile au subliniat că soluţiile pentru fluidizarea traficului în Podu Roş există chiar în strategii aprobate de Primărie: eficientizarea transportului public (inclusiv prin implementarea de benzi unice), parcări de tip "Park&Ride" (la intrările în oraş) sau amenajarea de piste de biciclişti la standarde UE. Reprezentanţii asociaţiilor civice au mai spus că nu vrea nimeni eliminarea maşinilor, ci trebuie realizată o echilibrare a diverselor metode de transport. "Ne dorim o analiză mai atentă a acestui proiect cu sprijinul specialiştilor în mobilitate. Pasajele vor avea un impact ireversibil", a comentat Anca Gherasim de la Asociaţia CIVICA.

Pasajele supraterane "sunt invazive la nivel spaţial"

În schimb, unii specialişti în urbanism iau apărarea proiectului, deşi vorbesc şi de anumite dezavantaje. "Proiectul vine în sprijinul mobilităţii. Singura soluţie în Podu Roş este dată de aceste pasaje", a spus arhitectul Dragoş Ciolacu. El a admis că o soluţie mai viabilă era o denivelare a circulaţiei în subteran, dar a subliniat că un astfel de proiect ar fi foarte costisitor.

În acelaşi timp, Ciolacu a spus că "pe nicăieri" nu se mai fac astfel de pasaje supraterane ("sunt invazive la nivel spaţial"), dar a subliniat din nou că este "singura soluţie" pentru Podu Roş la acest moment. "Dacă lăsam aşa (intersecţia din Podu Roş, n.r.), lucrurile se agravează până la blocaj. Unele critici aduse proiectului sunt nefondate", a conchis arhitectul. Un alt specialist care vede cu ochi buni proiectul este arhitectul Mircea Grigorovschi, de la filiala ieşeană a Registrului Urbaniştilor România. "Eu nu aş respinge în totalitate această idee. O astfel de lucrare poate fi un prim pas spre fluidizarea circulaţiei, dar problema trebuie rezolvată pe toate componentele (circulaţie pietonală, piste biciclişti etc.)", a declarat Grigorovschi.

Şi în mediul politic părerile sunt împărţite: liberalii susţin proiectul, în timp ce ceilalţi consilieri (USRPLUS, PSD) mai degrabă îl resping. "Pasajele rezolvă o problemă de trafic auto", a susţinut Ciprian Bostan (PNL), secretar al Comisiei de Urbanism. "Este un proiect frumos care mi-aş dori să rămână la stadiul de machetă. Noi trebuie să rezolvăm o problemă de mobilitate, nu să construim un pod în lungul unui râu", a spus Iulian Nicolau (USRPLUS), şef al Comisiei de Urbanism.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

După Congresul PNL

Alexandru LĂZESCU

După Congresul PNL

În acest moment pare mai probabilă o formulă de guvern minoritar PNL - UDMR decât una în care să se refacă vechea coaliţie cu USRPlus.

Filmuletul zilei

opinii

Delta lui Bogdan Bârleanu

Nichita DANILOV

Delta lui Bogdan Bârleanu

Pe artist îl obsedează nu atât peisajul în sine, cât relaţia dintre elementele primordiale, apă, pământ şi cer, mirajul pe care îl poţi vedea răsfrângându-se în fiecare bob de rouă sau în fiecare respiraţie a stufului şi a ierbii ce se ridică în văzduh. Adevăratul mister al începutului de lume îl putem regăsi aici. Peste împărăţia apelor, simţi plutind şi azi cuvântul şi sufletul lui Dumnezeu.

Taberele mele

Michael ASTNER

Taberele mele

Prima mea tabără? La Cisnădie!? În vacanţa de iarnă!? Nu ştiu cum am ajuns eu să merg în tabăra aia, de ce, în plus la doi paşi, la circa 40 km de la Apoldu de Sus?

Etimologicale pescăreşti (V)

Eugen MUNTEANU

Etimologicale pescăreşti (V)

Speculaţiile etimologico-istorice continuă cu o discuţie despre denumirile vaselor moderne.

pulspulspuls

Iaca un partid şi pentru Gigi!

Iaca un partid şi pentru Gigi!

Pentru că tot e uichend şi, aşa cum am mai zis, nu vrem să vă mai amărâm pandemia cu acreala din politica actuală, am zis că, iată, să vă mai prezentăm şi fate ancorate în sinergia trecutului. 

Caricatura zilei

Victorie Cîțu

Editia PDF

Bancul zilei

- Ioane, ce tot strâmbi din nas la sarmalele mele? Nu sunt bune? - Ba da, Marie, sunt bune, dar toti ceilalti din sala de (...)

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.