Încep testele iniţiale pentru elevi susţinute pe internet. Directorii fac eforturi să găsească dispozitive electronice

luni, 18 septembrie 2023, 01:50
5 MIN
 Încep testele iniţiale pentru elevi susţinute pe internet. Directorii fac eforturi să găsească dispozitive electronice

Elevii din judeţul Iaşi vor susţine o testare iniţială standardizată, pe dispozitive electronice, prin intermediul platformei de teste educaţionale BRIO, în perioada 20 septembrie – 3 octombrie 2023. 

Fiecare elev ar trebui să utilizeze un dispozitiv electronic, însă nu toate unităţile de învăţământ au aparatura necesară.

Teste iniţiale pe dispozitivele elevilor

Testarea va avea loc în toate unităţile de învăţământ preuniversitar de stat din judeţ, pentru elevii din clasele V-XII, la un număr de maxim 10 discipline de studiu (Limba şi literatura română, Matematică, Istorie, Limba franceză, Fizică, Biologie, Chimie, Informatică, Geografie, Limba engleză). „Vor fi maxim 10 discipline, pentru că o parte din elevi nu fac toate obiectele. De exemplu, clasa a V-a nu face Chimie şi nici Fizică. Elevii vor avea examenele în zile diferite, iar subiectele vor fi standardizate. Un grup de lucru a făcut itemii, iar subiectele vor avea acelaşi grad de dificultate, astfel încât evaluarea să fie unitară”, a transmis purtătoarea de cuvânt a Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) din Iaşi, Antonina Bliorţ.

Elevii vor fi testaţi în unitatea de învăţământ sub supravegherea unui cadru didactic, utilizând, fiecare în parte, câte un dispozitiv electronic (PC, laptop, tabletă sau smartphone) al şcolii/personal, conform unui grafic stabilit de conducerea şcolii. „Dacă elevul nu are un dispozitiv electronic, dispune şcoala de acesta, pentru că majoritatea unităţilor şcolare au primit dispozitive în perioada pandemiei”, a menţionat purtătorul de cuvânt al ISJ Iaşi.

Potrivit Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) din Iaşi, scopul acestei evaluări este de a realiza o diagnoză obiectivă privind nivelul de pregătire a elevilor şi de a stabili, ulterior, demersuri educaţionale eficiente atât la nivelul unităţilor de învăţământ, cât şi la nivel judeţean. După fiecare sesiune de testare va fi generat un raport complet de evaluare, la care vor avea acces fiecare elev, părinţii acestuia, profesorii de specialitate şi directorul şcolii, iar scorul obţinut de elevi nu va fi consemnat în catalog.

Griji în privinţa infrastructurii

„Ziarul de Iaşi” a contactat câţiva directori din judeţ, atât de la unităţile de învăţământ din mediul urban, cât şi din mediul rural, pentru a afla cum privesc ideea digitalizării testelor iniţiale şi dacă şcolile la a căror conducere se află au infrastructura necesară.

În cazul Şcolii Gimnaziale Nr. 1 Domniţa, directoarea, Rodica Rusu, spune că se numără printre puţinele unităţi de învăţământ care au primit tablete pentru toţi elevii în perioada pandemiei. „În acest moment, noi am recuperat tabletele de la cei de clasa a VIII-a, iar ceilalţi elevi vor veni cu tabletele primite. În cazul în care vreunul din elevi nu mai are respectiva tabletă, mai avem 50 de laptopuri şi o sală de calculatoare, astfel încât vom găsi posibilităţi. Credem că la nivel de şcoală ne vom descurca”, a declarat directoarea Şcolii Gimnaziale Nr. 1 Domniţa, Rodica Rusu.

În schimb, la Şcoala Gimnazială din Grozeşti nu au fost trimise tablete pentru toţi elevii, unii dintre ei fiind nevoiţi să vină cu propriile dispozitive electronice la testarea iniţială. „Vom încerca să ne conformăm. Nu prea avem dispozitive, dar vom încerca să folosim şi telefoane sau tablete, în funcţie de ce au copiii acasă. Noi am primit un număr mic de tablete în pandemie, dar le vom folosi şi pe acelea”, a spus directoarea Şcolii Gimnaziale Grozeşti, Maria Mihalache.

La Liceul Tehnologic „Victor Mihăilescu Craiu” din Belceşti, elevii vor susţine testarea iniţială în laboratorul de informatică. „Noi avem două laboratoare de informatică şi ne vom descurca cu ceea ce avem. Toţi elevii vor susţine testarea iniţială în laboratorul de informatică, nu pe telefoane sau alte dispozitive”, a spus directorul liceului, Cătălin Baziliuc.

„Fiecare elev deţine o tabletă, pentru că am avut un program derulat prin Primăria Stolniceni-Prăjescu. Nu le-am mai folosit de când s-a terminat pandemia, însă ele sunt la copii şi sunt funcţionale. Avem doi furnizori de internet şi sperăm să facă faţă desfăşurării testelor iniţiale”, a precizat directorul Liceului Tehnologic Stolniceni-Prăjescu, Ovidiu Olaru.

Vor fi „ore care se vor pierde”

Camelia Gavrilă, directoarea Colegiului Naţional „Costache Negruzzi” din Iaşi, consideră că, din perspectivă pedagogică, este un element interesant, fiind de apreciat efortul de digitalizare şi de modernizare a evaluării, însă îşi face griji în privinţa detaliilor tehnice. „Sunt nişte rezerve pe care le exprimă şi specialiştii, apropo de rezistenţa platformei respective în momentul în care vor fi accesări de la atâtea mii de elevi. Vorbim de 10 discipline, de un judeţ foarte mare, deci nu ştiu exact cât va suporta partea aceasta digitală, din perspectiva parametrilor tehnici. Trebuie să vedem şi la nivel de şcoală ce putem acoperi noi ca dotare în ceea ce priveşte calculatoarele, tabletele, accesul la internet şi puterea internetului. Totodată, sunt şi rezerve din partea colegilor, pentru că se gândesc la ore care se vor pierde. Vor fi nişte intervale orale în care se vor susţine testele şi, evident, alte discipline vor pierde ore, fie că vorbim de discipline de examen, fie că vorbim de cele unde există o oră sau două pe săptămână”, a precizat Camelia Gavrilă.

Aceleaşi griji există şi la Colegiul Naţional „Emi Racoviţă” din Iaşi. „Nu am făcut încă o estimare a necesarului de dispozitive pe care şcoala trebuie să le pună la dispoziţie. Anticipăm ca mulţi elevi să aibă telefoane, însă putem să le punem la dispoziţie şi anumite tablete sau laptopuri, dacă va fi nevoie, în aşa fel încât să derulăm testele într-un mod eficient. Sperăm ca reţeaua de internet să poată susţine toate dispozitivele”, a declarat directoarea Colegiului Naţional „Emil Racoviţă” din Iaşi, Mihaela Gotcu.

Comentarii