A apărut un motiv serios la îndemâna celor ce tot amână finanţarea proiectului

Lovitură pentru Moldova: A8 s-a scumpit cu 100%. În studioul ZdI TV, Cătălin Urtoi

sâmbătă, 14 mai 2022, 02:01
3 MIN
 Lovitură pentru Moldova: A8 s-a scumpit cu 100%. În studioul ZdI TV, Cătălin Urtoi

EXCLUSIV – ultimele calcule de la nivel guvernamental arată că numai sectorul ieşean al Autostrăzii Unirii, adică de la Moţca la Ungheni, pe Prut, ar costa acum nu mai puţin de 2,5 miliarde de euro. Aceasta înseamnă practic o dublare a costurilor, faţă de calculele anterioare, bazate pe alte preţuri ale materialelor de construcţii. Estimarea a fost menţionată de consilierul ministerial Cătălin Urtoi, în cadrul unui interviu în studioul tv al Ziarului de Iaşi, interviu ce poate fi viziont integral astăzi. Până să fie gata autostrada, ieşenii vor vedea încă din acest an sistemul „2 plus 1” aplicat pe o şosea intens circulată din judeţ.

La nodul A7-A8 de la Paşcani, prima va ajunge autostrada A7, cea dinspre Ploieşti-Bacău, a declarat Cătălin Urtoi, consilier al ministrului Transporturilor, într-un interviu acordat în studioul tv al Ziarului de Iaşi, interviu care poate fi audiat integral mai jos. „A8 e mai întârziată, dar nu e disperare, decât din partea celor care nu au încredere”, a adăugat el.

Dacă segmentul montan – şi cel mai scump, aproape 6 miliarde de euro – ar putea să primească avizul de mediu etapizat, cele două capete (Moţca – Tg. Neamţ/Leghin şi Miercurea Nirajului – Tg. Mureş) să intre în competiţia directă pentru finanţare prin PNRR. Până la sfârşitul anului ar trebui să fie gata şi acordul de mediu pentru cei 151 km din zona de munte. În schimb, de la Moţca spre est lucrurile stau bine doar până la Leţcani.

Consilierul ministrului a explicat că nici până acum nu a fost stabilit traseul Centurii ocolitoare Nord, parte a A8, unde au intrat în discuţie cinci variante, mai apropiate sau mai depărtate de municipiul Iaşi. Proiectantul trebuie să meargă pe teren, a indicat el o primă condiţie necesară pentru ieşirea din acest impas, care ţine de şapte luni.

Consilierul a atras atenţia că estimarea pentru întregul sector ieşean al A8, Moţca-Iaşi-Ungheni, s-a dublat între timp, ajungând la 2,5 miliarde de euro, iar competiţia pentru obţinerea de fonduri europene (prin Programul Operaţional de Transport) se va desfăşura cu un singur criteriu: primul venit, primul finanţat.

Măsuri pe drumul european

Cătălin Urtoi a vorbit şi despre măsurile de siguranţă aplicate pe şosele, ca soluţii rapide până la finalizarea autostrăzilor. Cum fondurile pentru crearea sistemului alternativ „2 plus 1” au ajuns doar pe DN 2, şi doar din sud până la Bacău, la minister i s-a propus să solicite un proiect pilot, pe care îl vedem acum pe o distanţă de câteva sute de metri, între Bălţaţi şi Tg. Frumos: parapetele despărţitoare montate pe axul drumului.

Până în noiembrie proiectul se va finaliza şi dincolo de Târgu Frumos, unde tocmai a început o campanie de asfaltare până la intersecţia cu DN 2/ E 85. Aici va fi aplicat direct sistemul „2 plus 1” – două benzi pe un sens şi una pe celălalt sens, care vor alterna pe anumite distanţe de-a lungul a 14 km. În acest fel, spune Cătălin Urtoi, nu vom mai avea acostament lărgit, ci trei benzi cu lăţimea standard de 3,5 metri. Acostamentul nu va dispărea acolo unde rămâne o bandă, spune el, ci va fi unul cu piatră. El nu va permite circulaţia autovehiculelor, dar maşinile vor putea să iasă de pe carosabil în caz de urgenţă sau avarie.

Comentarii