Cum decurg alegerile la UAIC pentru alegerea rectorului. La ora 14, s-a votat în proporție de 60,1% - UPDATE
UPDATE (22:52): Tudorel Toader: “La final de mandat de Rector al UAIC! Stimati colegi, Sunt on (...)
citeste totmarti, 19.03.2024
Ideea unui centru intermodal pentru transportul de mărfuri a fost lansată în urmă cu mai mulţi ani. Ar fi o conexiune între calea ferată, autostradă şi zona cargo de la Aeroport. S-a luat în calcul chiar şi transportul pe râul Prut, dacă acesta ar fi amenajat corespunzător. Preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie Iaşi consideră că transportul pe calea ferată are viitor: "Volumul schimburilor de mărfuri pe calea ferată între China şi UE a crescut de 4 ori în ultimii ani". În anul 2012, centrul intermodal era estimat la 18 milioane de euro. Primăria Holboca a pus la dispoziţie 30 de hectare pentru acest proiect
O idee mai veche începe din nou să-şi facă loc în mediul think-tank şi de afaceri al Iaşului: centrul intermodal de transport marfă. Preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie Iaşi a readus în discuţie proiectul iniţiat în anii 2014-2015, uitat însă în mod voit după schimbarea conducerii Consiliului Judeţean.
Paul Butnariu arată spre triajul Cristeşti Jijia, de unde calea ferată continuă spre graniţă pe ambele ecartamente, european (1435 mm) şi rusesc (1524 mm). "Orice import/export de mărfuri în vagoane feroviare poate fi verificat /controlat /autorizat, în Iaşi /în România /în UE, permiţând o mai mare siguranţă a acestor activităţi, deoarece se pot desfăşura pe teritoriul UE, cu personal, cu reguli şi cu disciplina europeană", afirmă el într-un Memorandum lansat în dezbatere în cadrul Asociaţiei "Moldova Vrea Autostradă". "Volumul schimburilor de mărfuri pe calea ferată între China şi UE a crescut de 4 ori în ultimii ani, iar în anul 2019, pe ruta China-UE, au circulat peste 6.500 de garnituri feroviare", remarcă preşedintele CCI.
Paul Butnariu aminteşte că, deşi mai scurt decât alte coridoare de transport la nord (prin Rusia-Polonia) şi la sud (prin Turcia-Bulgaria), traseul peste Prut ar avea de traversat zonele de conflict de la graniţa ruso-ucraineană şi din fâşia transnistreană înainte să ajungă la reţeaua feroviară precară din România.
Cu toate acestea, calea ferată rămâne una dintre componentele centrului intermodal, care ar mai cuprinde transportul rutier (viitoarea autostradă), aerian (Aeroportul Iaşi se află la 7 km în linie dreaptă de Cristeşti) şi chiar fluvial, dacă Prutul ar fi amenajat pentru irigaţii şi pentru navigaţie.
"Vorbim de proiecte de anvergură pe care Moldova încă nu le are"
Dacă rutele terestre, rutieră şi feroviară, se completează reciproc, Terminalul cargo de la Aeroport "nu trebuie să fie unul uriaş, ca la Amsterdam, dar să atragă mărfurile uşor transportabile de pe ambele părţi ale Prutului", a subliniat Paul Butnariu importanţa deschiderii transportului aerian de marfă la Iaşi. El a adăugat că investiţia este una mică în comparaţie cu efectul economic pe care îl va genera un asemenea terminal.
Mai mult, nodul intermodal poate deveni baza de plecare a mai multor activităţi, de la zonă economică liberă – promisă încă de la mijlocul anilor ’90 în programul electoral al unei formaţiuni care a şi câştigat atunci alegerile –, la transbordarea de mărfuri, import/export, vămuire. "A8 prinde contur pe zi ce trece. Ar trebui să privim mai departe, să luăm în discuţie ce înseamnă evoluţia strategică a Iaşului – economic şi social. Lumea se va schimba după pandemie", a atras atenţia Paul Butnariu asupra unor domenii precum producţia, robotizarea, digitalizarea, transporturile – vorbim de trenul metropolitan. Şi vorbim de proiecte de anvergură pe care Moldova încă nu le are", a mai spus preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie, arătând spre Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă. Or, centrul intermodal, terminalul cargo ar putea fi asemenea proiecte, a exemplificat Paul Butnariu.
Proictul apare prima dată în mandatul lui Lucian Flaişer
Centrul intermodal de transport apare prima dată în proiectul estimat la 220 de milioane de euro, de construire a unei infrastructuri aeroportuare complete, elaborat în 2005, în timpul mandatului preşedintelui Lucian Flaişer. În 2012, preşedintele de atunci al CJ, Cristian Adomniţei, menţionează un masterplan cu o alocare de fonduri europene ceva mai mică, dar suficientă pentru realizarea unei noi piste, de 3.000 de metri, a unui terminal de pasageri (T3), dar şi a terminalului de mărfuri şi a centrului intermodal. Pentru acest din urmă obiectiv, comuna Holboca a pus la dispoziţie terenul în suprafaţă de 30 de hectare, iar CJ începuse procedurile pentru obţinerea fondurilor europene, în valoare de 18 milioane de euro, cât era estimată construirea nodului intermodal (fără TVA).
La începutul anului 2015, când începea construirea T3, banii destinaţi unui terminal de pasageri mult mai mare şi dezvoltării zonei cargo încă existau scriptic. Însă la inaugurarea T3, în octombrie 2015, aceştia dispăruseră.
"Partea a doua a dezvoltării aeroportului înseamnă construirea unui terminal nou în partea opusă celor existente, înspre Aroneanu, a facilităţilor noi (turn de control, remiză PSI, echipamente, terminal intermodal ş.a.m.d.) şi a unei parcări de avioane între noul terminal şi pista nouă, precum şi extinderea acesteia la 3.000 m. Viitorul NU arată deloc bine dacă ne uităm la Guvern (Cabinetul Ponta4, care avea să fie înlocuit de Guvernul Cioloş după tragedia de la Colectiv, n.r.). (…) În noua formă a MasterPlanului de transport al României, Aeroportului Iaşi I-AU FOST T|IATE 56 DE MILIOANE DE EURO!!! Memorandumul privind Master Planul general de Transport, cu anexe, aprobat în şedinţa de guvern din 25.02.2015 prevedea pentru Aeroportul Iaşi suma de 93,52 milioane euro, iar varianta de draft!!! din octombrie 2015 prevede doar 37,57 milioane euro", anunţa la vremea aceea Cristian Adomniţei.
De atunci, a fost finalizată doar platforma extinsă de staţionare a avioanelor. O extindere a actualelor terminale de pasageri, a parcării şi eventual construirea unui nou turn de control vor fi decise în şedinţa de astăzi a Consiliului Judeţean.
Cuvinte cheie: + centru, nodal, holboca, drumul matasii
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate
Ce relații comerciale mai are Iașul cu Rusia. S-a redus diferența dintre importuri și exporturi
Pasionații de programare și hardware se pot înscrie la concursul național iTEC
Fiscul vrea să-i scoată la mezat bunurile unei femei care a avut un atelier de confecții
Peisagiștii evită să participe la o licitație a Primăriei pentru finalizarea unor „părculețe”
FOTBAL Leo, trezeşte-te, că nenoroceşti fotbalul ieşean! Cine-i arată lui Grozavu bârna din ochi?
Lista celor 10 finaliști pentru Premiul Național pentru Proză „Ziarul de Iași” 2024
In memoriam Paulică Răileanu, un reputat profesor al Politehnicii ieșene
Lista școlilor unde pot începe lucrări: Primăria a semnat opt contracte
Bosch va monta pe tramvaiele din Iași sisteme „inteligente” pentru evitarea accidentelor
O tânără din Iaşi, designer pentru celebrul brand adidas. A absolvit London College of Fashion
Proiectul A8 a ajuns „bătaia de joc a Guvernului Ciolacu/Ciucă”
O hoaţă a atacat o femeie chiar dacă era însoţită de un bărbat
NATO, confruntarea Vestului cu Rusia, ambițiile lui Klaus Iohannis
„D-ale noastre, ale studenţilor”. Tableta de duminică: astăzi, despre „gen”, „deci” şi „fără deci”!
VIDEO Dronele ucrainene au pătruns 1.000 de km în Rusia și au aruncat în aer două rafinării
VIDEO Un român este cel care a dat ”voce” deșertului Arrakis în superproducția Dune 2. Cine este
Duelul reftorilor sau cum reftorul Tudorel a întins floreta iar reftorul Caşcaval i-a luat maul
VIDEO Explozie puternică la o rafinărie din Rusia lovită de drone ucrainene
Anual, la nivel mondial, 1 milion de persoane mor din cauza poluării atmosferice
VIDEO Meciul Alcaraz – Zverev de la Indian Wells, întrerupt din cauza unui roi de albine
Substanţă cancerigenă, descoperită în unele produse împotriva acneei
Băieții născuți din mame obeze au șanse mari să devină și ei supraponderali
Roşia Montană: aspecte mai puţin înţelese şi complexul resurselor
Tradiţie veche la partidoiul ieşean: cum l-au împins pe scări la vale Bogdăneii taman pe Măricel?
Alegeri la „Al. I. Cuza”: Prof. Codrin Liviu Cuţitaru - NU VĂ FIE FRICĂ, TUDORICĂ PICĂ!
Cosmin PAȘCAAlianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin? |
Briscan ZARABunici obraznici |
Cristina DANILOVNoi, femeile |
Nichita DANILOVÎntre artă şi credinţă |