Protestele zilnice din fața Primăriei: e sau nu „drum public” o stradă din Copou? Decizii oficiale ce se bat cap în cap

marți, 23 aprilie 2024, 03:00
4 MIN

Zeci de muncitori sunt determinați să continue protestele pe termen nelimitat în fața Primăriei. Ieri, aceștia au ieșit pentru a treia oară în stradă. Unii spun că vor intra în greva foamei.

Mărul discordiei este statutul juridic al unui drum din Copou (str. Antonin Ciolan), care împiedică eliberarea unei autorizații. Muncitorii solicită Primăriei să țină cont de propriile acte: strada este inclusă în nomenclatorul arterelor municipiului Iași și, anterior, au mai fost emise autorizații pe acest drum.

Firma LCA Construct Imobiliare are în derulare un proiect pentru un ansamblu cu regim mediu de înălțime la nord de strada Viticultori, în Copou, la o distanță de circa 300 metri. Accesul din str. Viticultori spre amplasament se face pe str. Antonin Ciolan, care continuă până în zona complexelor rezidențiale în construcție. Societatea așteaptă autorizația de la Primărie de câțiva ani, în condițiile în care Planul Urbanistic Zonal (PUZ) a fost aprobat în Consiliul Local.

Însă, la momentul depunerii documentației pentru obținerea autorizației, specialiștii Primăriei au descoperit brusc că strada ar fi în proprietate privată, respectiv a Stațiunii de Cercetare și Dezvoltare pentru Viticultură și Vinificație (SCDVV) Iași. Prin urmare, pentru ca ansamblul să fie autorizat, Primăria i-a solicitat constructorului să depună la dosar un acord de servitute. Acord pe care, însă, stațiunea din subordinea Academiei a refuzat să-l emită. Acest lucru se-ntâmplă în condițiile în care strada este deja folosită: în zonă sunt construite câteva zeci de locuințe, autorizate tot de Primărie.

Constructorul: drumul este public

Omul de afaceri Lucian Caras, directorul LCA Construct, a fost și el în rândul protestatarilor, ieri, la manifestația de la Primărie. El a susținut că drumul este public și invocă faptul că un raport independent arată că stațiunea are proprietăți, dar la nord de amplasamentul unde construiește firma sa. „Nu există niciun impediment legal procedural în aplicarea vizei de legalitate, semnarea și eliberarea autorizațiilor de construire întocmite și redactate deoarece impunerea unui acord din partea SCDVV nu se justifică”, se arată în adresa trimisă de către un cabinet de avocatură către Primărie, în urma măsurătorilor topografice efectuate de Hotarnic SRL.

Protestele muncitorilor și LCA sunt îndreptate în special împotriva secretarului municipiului, Denisa Ionașcu. Aceștia au afișat pancarte în care i-au cerut demisia și au acuzat-o că autorizația nu este eliberată din cauza faptului că nu aplică viza de legalitate. Cele două părți au avut ieri o întâlnire, dar, la ieșire, constructorul a declarat că protestele vor continua. Mai mult, acesta a prezentat și o scrisoare din partea unui client de-ai lui, care a semnat un antecontract de vânzare-cumpărare pentru un apartament în ansamblu – și acesta avertizează că, de la 1 Mai, va intra în greva foamei. În scrisoare, el spune că a semnat contractul după ce a văzut că planul urbanistic a fost aprobat de CL.

„Strada Prof. Antonin Ciolan asigură accesul rutier a numeroaselor proprietăți private (pentru care au fost emise autorizații de construire) spre Aleea Mihail Sadoveanu prin str. Viticultori”, se mai arată în memoriu.

Secretarul Ionașcu: Sunt obligată să țin cont de analiza serviciilor Primăriei

Contactată telefonic, secretarul Denisa Ionașcu a precizat că, din analiza serviciilor Primăriei, a reieșit că porțiunea de drum între str. Viticultori și amplasamentul constructorului este un drum de exploatare despre care „compartimentele tehnice ale Primăriei au comunicat că este în administrarea stațiunii”.

„Am înaintat memoriul (LCA, n.r.) pentru analiză și exprimarea unui punct de vedere: Serviciul GIS, cu semnătura arhitectului-șef, a remis o adresă în care se expune situația: drumul a avut 9.200 mp, din care o suprafață de 5.000 mp a fost atribuită prin titluri de proprietate, iar diferența de 4.000 mp a rămas în administrarea stațiunii, iar acești 4.000 mp reprezintă și zona de trecere. Ei (LCA, n.r.) au nevoie de un înscris prin care se rezultă acordul stațiunii pentru utilizarea dreptului de servitute. Eu sunt obligată să țin cont de analiza serviciilor Primăriei”, a comentat Denisa Ionașcu.

Ea a adăugat că, până la acest moment, stațiunea nu și-a dat acest acord. Despre autorizațiile eliberate în zona str. Antonin Ciolan, secretarul municipiului a spus că „acestea sunt vechi, înainte de 2010”. Totuși, o verificare în lista autorizațiilor emise de Primărie în ultimii 10 ani arată faptul că au fost emise astfel de acte și în anii 2015, 2019, 2020 și 2021, fiind vorba inclusiv despre locuințe.

Decizii oficiale ce se bat cap în cap

În același timp, raportându-se la memoriul depus de LCA, secretarul ne-a declarat că documentul invocat nu ține cont de „toate informațiile existente”. Denisa Ionașcu a mai declarat că dosarul privind autorizarea construcției nu se află la acest moment în analiza secretariatului întrucât nu a mai fost remis de serviciile Primăriei, după o decizie definitivă a instanței prin care constructorului LCA i-a fost respinsă o acțiune cu privire la obligația de a emite autorizația de către municipalitate.

De cealaltă parte, constructorul susține că decizia instanței nu prevede că firma nu are dreptul să primească autorizația, procesul fiind respins în urma faptului că părți din acțiune nu au avut calitate procesuală și că societatea are nevoie de servitute de trecere.

Raportul Hotarnic, contractat de constructor în acest sens, a fost întocmit după decizia instanței, iar, conform firmei, acest document arată că nu este necesar acordul de servitute pentru că drumul care aparține stațiunii se află la nord de amplasamentul LCA și nu este vorba despre porțiunea spre strada Viticultori.

Comentarii