Şeful CJ şi directorul aerogării insistă în mod inexplicabil să “scape” de Aeroport

sâmbătă, 15 februarie 2020, 02:50
5 MIN
 Şeful CJ şi directorul aerogării insistă în mod inexplicabil să “scape” de Aeroport

În cadrul unei dezbateri organizate la sediul Camerei de Comerţ Iaşi, şeful Aeroportului şi preşedintele Consiliului Judeţean au susţinut că singura şansă de dezvoltare a aerogării este un Parteneriat Public Privat. Au fost şi voci bine argumentate care au spus că în ţară nu se cunosc exemple fericite de acest fel.

 

Soarta Aeroportului Iaşi a fost întoarsă ieri pe toate părţile în cadrul unei dezbateri organizate la Camera de Comerţ şi Industrie (CCI) Iaşi. În timp ce, şeful Consiliului Judeţean, Maricel Popa, şi Cătălin Bulgariu, directorul Aeroportului, au susţinut ideea dezvoltării prin intermediul unui Parteneriat Public Privat au fost fost voci care au afirmat că nu este cea mai potrivită ideea pornind de la faptul că până acum, cel puţin în România, nu sunt exemple de bune practici în acest sens. Mai mult, reprezentantul firmei care ar dori să intre în acest joc nu a prezentat clar care-i sunt sursele de finanţare. În rest, s-a pus accent pe ideea că decidenţii politici se ceartă pe nimic tot timpul şi nu reuşesc să închege un proiect viabil pentru Iaşi, proiect care să transforme Aeroportul într-unul modern, care să ţină pasul cu timpurile pe care le traversează. “Ar trebui să se pună presiune pe administraţie şi pe decidenţii politici, pentru a nu mai avea atâta gâlceavă şi pentru a putea stabili clar două-trei obiective prin care tot judeţul Iaşi şi regiunile de Nord-Est să poată beneficia”, a spus Paul Butnariu, şeful CCI Iaşi.

Rămâne de văzut, aşadar, cum vor aborda proiectul de hotărâre privind concesionarea Aeroportului Iaşi aleşii judeţului săptămâna viitoare, când îl vor dezbate în cadrul şedinţei ordinare de Consiliu Judeţean (CJ). După cum a relatat “Ziarul de Iaşi” şi în ediţiile trecute, iniţiativa vine ca urmare a unei hotărâri a Consiliului de Administraţie al Aeroportului, în care membrii au dat undă verde CJ-ului să iniţieze un studiu de fundamentare prin care vor să demonstreze “necesitatea şi oportunitatea realizării proiectului prin concesionarea activităţii de exploatare a R.A. Aeroportul Iaşi şi dezvoltarea lui”. Iniţiativa este ciudată fiindcă vine într-un moment în care se vor organiza alegeri atât la nivel local, cât şi central, iar investiţiile trenează la Aeroport de o bună bucata de vreme, iar deodată s-a avansat ideea unei concesionări.

Trenul directorului de la Aeroport

Revenind însă la discuţia de la CCI, care nu a durat mai mult de o oră, la ea au participat, pe lângă cei amintiţi mai sus, consilierul local Ciprian Bostan, parlamentarul PMP Petru Movilă, administratorii de la Aeroport şi o mână de oameni de afaceri. “Oamenii de afaceri au pus problema oportunităţii şi, dacă un tren pleacă, nu se ştie dacă mai vine altul (..)  în momentul actual, în care zonele Cargo se realizează pe zona de est, este foarte important să nu pierdem Iaşul. S-a schimbat foarte mult «geografia estului Europei», astfel că multe dintre aeroporturi au devenit private (…) după cum observaţi dezvoltarea a venit spre est, investiţiile s-au făcut spre est, important este ca şi noi, cei din România, să gândim acest lucru”, a arătat Bulgariu. Dar de ce se insistă să se facă prin PPP, l-am întrebat. “Noi nu excludem fondurile europene, însă zona cargo nu este finanţabilă prin fonduri europene”, a pasat în grabă Bulgariu problema. Preşedintele CJ a preluat din fugă, dar s-a împiedicat în aceleaşi explicaţii. “Pentru că este singura posibilitate în momentul de faţă, de la UE nu putem lua banii pentru zona Cargo. (…) Investiţiile trebuie să fie acum de peste 200 milioane de euro, iar de la Banca Europeană de Investiţii nu putem lua decât aproape 30 milioane de euro (…) însă cum au fost luaţi şi pentru alte proiecte, ar mai rămâne de luat circa 10 milioane de euro, ori nu se poate realiza investiţia cu banii ăştia”, a spus Popa fără însă să ofere alte soluţii.  Pe de altă parte, deputatul PMP Petru Movilă susţine că PPP nu are niciun exemplu de bună practică în România, nici măcar nu este definit. “Am senzaţia că cei de la Aeroport şi de CJ vor să scape de Aeroportul Iaşi invocând mereu aceste soluţii, din cauza faptului că nu ştiu ce să facă cu el. CJ ar trebui să vină odată pentru totdeauna cu proiectul final a ceea ce se doreşte a fi Aeroportul Iaşi. Când va fi gata proiectul de structură şi funcţionare, atunci putem emite idei şi variante de finanţare pentru aerogara ieşeană. Dar PPP nu este deloc o variantă. Avem exemplul autostrăzii Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş, care a stat un an jumătate la Comisia de Prognoză şi care nu a făcut nimic pentru autostradă prin PPP. Dacă vine prin «modelul de PPP» prin guvernarea PSD, doi ani de zile stăm blocaţi cu aeroportul”, este de părere Petru Movilă.

Bulgariu se laudă că după Paşte vine şi cu cifrele

Bulgariu speră că imediat după Paşte să analizeze “pe cifre şi pe planşe” exact ce înseamnă dezvoltarea. A estimat valoarea investiţiei, fără zona cargo, la 125 milioane de euro, “dar cu tot cu această zonă preţul va creşte şi nu pot fi folosite fonduri europene”, a insistat Cătălin Bulgariu. Dorin Catană, administratorul companiei Sky Capital Airports, a sărit şi el imediat după mingea aruncată la bătaie de Popa şi Bulgariu. “Experienţa a demonstrat că un PPP poate face ca lucrurile să se întâmple mult mai repede. De asta dorim să ne alăturăm echipei din Iaşi, să venim cu oameni care au mai făcut lucrurile astea. (…) Nu vă ascund faptul că suntem în discuţii destul de avansate atât cu cei din Europa, cât şi cu cei din Asia, care sunt foarte interesaţi de dezvoltarea infrastructurii în România. (…) Noi putem veni cu investiţie şi finanţare”, a spus Dorin Catană. El nu a explicat concret cum va reuşi să finanţeze acest proiect sau ce instituţii financiare îl vor susţine şi nici cine sunt cei din Europa sau Asia. (Florentina SANDU)

 

 

 

 

 

Comentarii