Campania se mută pe internet

Topul ”postacilor” de la Iași – Câţi bani dau candidaţii la locale pe postările plătite pe Facebook

marți, 15 septembrie 2020, 01:50
2 MIN
 Topul ”postacilor” de la Iași – Câţi bani dau candidaţii la locale pe postările plătite pe Facebook

Campania electorală s-a desfăşurat până acum la Iaşi fără incidente, atât în municipiu, cât şi în judeţ. Liniştea din campanie este confirmatăşi de puţinele sesizări care au fost înaintate la birourile electorale: cele mai multe au ţinut de afişajul electoral, iar în general a fost vorba despre afişe lipite unul peste altul.

Totuşi, această campanie a bifat şi o premieră în ultimii cel puţin 20 de ani: un partid a fost amendat cu 600 lei pentru că un afiş al organizaţiei politice a fost amplasat parţial pe materialul electoral al unui alt partid. În schimb, campania s-a mutat în online, interacţiunea directă cu publicul manifestându-se în special prin tradiţionalele „plimbări” ale militanţilor politici prin cartiere sau prin dezbateri/alte evenimente organizate de către candidaţi. Faptul că competitorii electorali preferă să ajungă la public în special prin intermediul mediului online este confirmat de sumele de bani plătite pentru reclamă pe reţele sociale.

Au crescut semnificativ sumele investite în postări pe Facebook

La sfârşitul lunii iulie 2020, „Ziarul de Iaşi” trecea în revistă aceste sume: faţă de acum aproape 2 luni, costurile pe postări sponsorizate pe Facebook au crescut semnificativ, în cazul unor candidaţi, iar cea mai mare parte a banilor a fost cheltuită după 28 august (în campanie) astfel încât fondurile să poată fi decontate ulterior de la bugetul de stat. „Campionul” este candidatul USR-PLUS la şefia Consiliului Judeţean, Marius Bodea. Fostul liberal şi-a triplat suma pe care o avea atunci, conform datelor Facebook: în mai puţin de două luni, Bodea a investit peste 45.000 lei în postări sponsorizate, iar aproape 20.000 lei din această sumă a fost cheltuită în ultima săptămână. Şi candidatul USR-PLUS la funcţia de primar, Cosette Chichirău, a cheltuit circa 33.000 lei în aceeaşi perioadă, iar 8.000 de lei în ultimele 7 zile. Sume de bani mai mari investeşte şi Costel Alexe, candidatul PNL la şefia CJ: circa 25.000 lei din iulie 2020 încoace, iar peste 10.000 lei au reprezentat cheltuieli din ultima săptămână.

În schimb, Mihai Chirica a avut mai puţin de 4.000 lei investiţi, edilul având oricum parte de o vizibilitate mai mare, fiind primar în funcţie. În ceea ce priveşte candidaţii PSD, Camelia Gavrilă (Primărie) şi Maricel Popa (şefia CJ), actualul deputat apare cu doar circa 700 lei în ultima săptămână, în timp ce Popa nu a efecutat cheltuieli pe postări sponsorizate. Totuşi, aceste sume sunt doar cele aferente conturilor oficiale ale candidaţilor, în condiţiile în care aproape fiecare dintre ei şi-a mobilizat „armate” de utilizatori („postaci”) şi pagini fictive de Facebook prin intermediul cărora încearcă să câştige capital electoral în detrimentul contracandidatului direct. 

Comentarii