„UMF a privatizat admiterea la medicină”. Prof. Mircea Nedea dă meditații gratuite pentru elevii cu posibilități materiale reduse

miercuri, 17 aprilie 2024, 03:00
9 MIN
 „UMF a privatizat admiterea la medicină”. Prof. Mircea Nedea dă meditații gratuite pentru elevii cu posibilități materiale reduse

Amazon și-a deschis “campusul” copiilor cu posibilități materiale reduse care sunt meditați gratuit pentru admiterea la Universitatea de Medicină și Farmacie de profesorii pensionari Nina și Mircea Nedea. Cei doi au lansat în urmă cu 13 ani proiectul SAPED (Studii aprofundate pentru elevi defavorizați), dar pandemia a stricat programul de predare și comunicarea cu eventualii cursanți, care nu au mai știut unde să ceară ajutor. Iar o schimbare de manual în bibliografia de examen impusă de UMF a complicat și mai mult lucrurile, astfel încât, fără ajutor, inițiativa celor doi profesori riscă să rămână în uitare.

“Mi-am petrecut copilăria în cartierul Galata, într-o sărăcie lucie. Am crescut într-o familie cu cinci copii și locuiam într-un fost grajd transformat în casă, dormeam pe saltele de paie, iar pe pereți aveam două covoare din acelea țesute din fâșii de cârpă”, a relatat, pentru Ziarul de Iași, Mircea Nedea.

El e profesorul care îi înțelege mai bine decât oricine pe cei care, odată ieșiți din “academia Nedea”, au șansa să devină medici, deși nașterea într-un mediu defavorizat i-ar fi condamnat altfel la o viață lipsită de aspirații.

Singurul regret al lui Mircea Nedea, acum în vârstă de 69 de ani, este că el însuși nu a reușit să intre la Medicină. “Poate așa a fost să fie. Poate așa a vrut Creatorul”, spune acum cel care a ales ca prin cunoștințele sale să ajute copiii proveniți ca și el, din familii fără posibilități, să-și împlinească visul pe care el nu și l-a împlinit în tinerețe.

Proiectul SAPED a fost lansat de Asociația “Alexandru Ioan Cuza” Iași, în parteneriat cu ISJ Iași, în urmă cu 13 ani și, spune Mircea Nedea, “a decurs foarte bine până la pandemie. Am avut program în fiecare sâmbătă, între orele 08:00 – 10:00 biologie, după ora 10:00 era Chimie – la Colegiul Negruzzi. Pandemia a stricat tot”. Cursurile s-au făcut online, iar ceremoniile de vară, de închidere a sesiunii de meditații, înainte de admiterea la UMF, și apoi cele de toamnă, de redeschidere a unei noi serii de cursuri, nu au mai avut loc. Iar elevii care aveau nevoie de meditații nu au mai găsit atât de ușor drumul către cei doi profesori dispuși să îi pregătească gratuit.

„Am intrat în panică anul trecut, prin luna noiembrie, când a ajuns la noi o copilă, plângând, că vrea să facă Medicina. Ea a dat examenul și a picat și are nevoie de ajutor. Copil necăjit. Și zice – domnule profesor, n-am știut. Nu am știut de acest proiect. Apoi a apărut un alt copil. M-am speriat, m-am panicat că nu mai află acești copii că pot primi lecții gratuit. Noi avem acum doar nouă copii pe care îi medităm”, au mărturisit  Nina și Mircea Nedea.

UMF a introdus în bibliografie un manual de anatomie de Târgu Mureș

În plus, o modificare în bibliografia de examen a determinat o schimbare de strategie în pregătirea planificată de ei pentru acești copii. “Anul trecut, UMF Iași a băgat un manual de anatomie care nu se predă în școală. Ceea ce înseamnă că UMF Iași a rupt sistemul de învățământ universitar de învățământul general. L-a rupt. Este o discrepanță totală între conținutul din manual și cartea pe care ei au băgat-o. E un manual de la Târgu Mureș, nu știu din ce limbă a fost tradus în limba română, dar e o limbă română anti-română, uneori sunt greșeli, chestiuni de interpretare. Ne-am conformat și am început să predăm. Nu era toată cartea asta groasă, de 566 de pagini, era numai vreo 300 și ceva de pagini. Iar anul ăsta au mai adăugat din ceea au scos anul trecut, 200 de pagini. A fost pentru copii un calvar. Deci ne-am schimbat strategia, proiectul se desfășoară din toamnă pe doi ani, iar la cursuri sunt așteptați să se înscrie elevi de clasa a XI-a, nu de-a XII-a, ca până acum”, explică Mircea Nedea.

De ce ar conta atât de mult manualul? Până la urmă, anatomia e tot anatomie, indiferent de carte, și-ar putea spune oricine nu e implicat în pregătirea pentru admiterea la Medicină. “Omul e același și într-o carte, și în alta. E vorba de nivelul de cunoștințe supus examinării. Sunt capitole care nu se fac în manualul obișnuit”, spune revoltat Mircea Nedea, care arată în continuare: „De exemplu, capitolul “Metabolism” înseamnă ceva de semi-curs universitar, sunt multe lucruri în plus. Necesită pregătire. Capitolul „Topografia mușchilor” – ăla este curs de anatomie- fiziologie de anul 1-2-3, nu mă pricep cum fac, la universitate. “Scheletul” – nu e o chestie de cultură generală, sunt lecții de apofize, condili, para-condili. E ceva… incredibil”.

Copiii pot intra la facultate și fără meditații

Soția lui Mircea, Nina Nedea e convinsă că sunt și copii care se pot pregăti fără meditații, dacă au condiții să învețe. Absolventă a unui liceu sportiv din Onești, unde a făcut gimnastică și canotaj, s-a pregătit singură pentru admiterea la Facultatea de Biologie de la Universitatea Al. I. Cuza din Iași. “Nu am să uit niciodată călătoria cu trenul de la Onești la Iași, în compartiment cu o doamnă care își aducea și ea fiica la examen, la aceeași facultate. Timp de două ore și jumătate a încercat să mă descurajeze, că nu am cum să intru dacă nu am făcut meditații, că fiica ei s-a pregătit timp de trei ani cu meditatori plătiți. Eu am intrat, fiica ei a picat cu nota 3 și ceva”, povestește Nina Nedea.

Cei doi profesori au fost colegi de facultate și s-au căsătorit în anul al treilea de studenție. Nina Nedea, acum în vârstă de 67 de ani, a rămas însă dedicată și sportului și, în timp ce Mircea Nedea îngrijește cu pasiune grădina din fața casei lor, Nina Nedea face fitness, înoată și își arată cu mândrie sutele de mii de pași făcuți într-o singură lună și înregistrați într-o aplicație de pe telefonul mobil. Profesorii pensionari adună energie din pasiunile lor și apoi o împart cu copiii pe care îi meditează.

„Este o privatizare a admiterii

  • Mircea Nedea accentuează însă pe modificările din bibliografia de examen, care pot crea confuzie și pot duce la eșecul unor copii, bine pregătiți după programa școlară, dar nu și după cerințele universităților: „Există 11 manuale alternative în România, dar n-au nicio treabă aceste manuale cu ceea ce au introdus universitarii la admitere. Asta obligă la pregătire în particular. Este o chestie pe care eu nu pot să o înțeleg, impune o pregătire obligatorie în particular. Este o privatizare a admiterii. Din punct de vedere material, ar încuraja profesorii meditatori. Dar nu-i cinstit omenește”.
  • “Sigur că există autonomia facultăților, dar fiecare facultate are dreptul să-și aleagă un manual de anatomie din cele care sunt în uz la clasa a XI-a. Unii iau două manuale, alții trei manuale, unul un singur manual. De exemplu, Iașul a dat vreo patru-cinci ani admitere din cinci manuale alternative. Luam materia din toate manualele și făceam o chestiune, să zicem, unitară. Bun, am depășit momentul. A apărut acest manual, de 600 de pagini, o catastrofă pentru învățământ. De aia îl vom lucra în doi ani, nu-i omenește posibil să faci într-un an materia de doi ani”.
  • „În prezent sunt nouă copii în proiect. Sunt copii cu rezultate bune, dar cu posibilități materiale reduse. Însă sunt zdruncinați și nici nu am avut cum să le urmăresc evoluția. Anul ăsta, după ce au adăugat 200 de pagini, a fost exact ca la pandemie, am predat anatomia și sâmbătă și duminică. Dublu. Deci copiii ăștia îi imaginez așa, ieșindu-le pe nas și pe urechi diferite organe, au creierul îmbibat de cunoștințe”.
  • O postare a editorialistului Ziarului de Iași, Pavel Lucescu, pe pagina personală de Facebook, a readus în atenție activitatea profesorilor ieșeni care își oferă timpul, gratuit, pentru a forma viitorii candidați la Medicină (vezi aici textul integral: Pavel Lucescu – Bună ziua, sunt Alex Nedea de la Recorder. Ok, e… | Facebook)
  • „Postarea a stârnit o revoluție”, spun cei doi profesori, recent invitați în emisiunea lui Cătălin Măruță, la PRO TV și propuși pentru Gala Premiului Omul Anului la TVR. Cea mai mare companie de software din Iași, Amazon Development Center a reacționat la rândul ei, oferind copiilor meditați de soții Nedea o sală de curs în sediul Amazon din Palas Campus. Sală în care cei nouă copii cuprinși în proiect au și primit sâmbătă, 13 aprilie, primele ore de meditații.

„A apărut prima dată Amazon-ul, văzând ce se întâmplă mi-au spus – Domnule profesor, noi vrem să vă ajutăm. Putem să dăm niște bani, o sponsorizare pentru proiect, dar numai pentru partea de educație, numai pentru editat sau cumpărat cărți – că sunt foarte stricți. Ideea a fost că, zice, noi vă putem da sală pentru cursuri. Zic, măi, nu se poate. Cursurile le vom face în continuare la Colegiul Negruzzi. Copiii au nevoie de atmosferă de școală. Dar verificarea finală, înainte de examen, o fac la ei, la Amazon. Pentru că astfel îi rup de atmosfera de școală și au nevoie de asta, pentru că admiterea o vor da în alte condiții, în altă sală, decât cea în care au fost pregătiți. Așa că întâlnirea de ieri cu elevii, (n.r. de sâmbătă, 13 aprilie) și care se va repeta până pe 20 iulie, reprezintă evaluările finale, înainte de admitere. Așa vom proceda la final de proiect: de acum, copiii care termină proiectul doi ani și susțin evaluările finale înainte de admitere, le vor da la Amazon”.

Un spital particular le-a oferit celor doi profesori încă o alternativă pentru sala de curs, iar un sponsor “din lumea religioasă, așteaptă băieți pe care să-i susțină financiar”, după ce a sponsorizat deja șapte fete în decursul câtorva ani. “A dat bursă integrală, de 6.000 – 7.000 de lei. Bursele care se dau – eu i-am învățat pe sponsori să facă așa, pentru că am experiență – se acordă cu niște condiții. Nu se dă bursa înainte, că ai terminat totul. Copilul consumă banii, indiferent că învață sau nu învață. În momentul în care a dat admitere și e admis pe un loc cu taxă, dacă e sărac, nu va avea posibilitatea să intre. Și îi spui, îți dau acest ajutor, îți plătesc integral studiile, dar în anul următor treci la fără taxă. Dacă nu treci, te privește. Și cred că aproape 100% au trecut la fără taxă”, povestește Mircea Nedea despre soluția găsită ca să mulțumească și sponsorii, care vor vedea că susținerea lor are efect, dar și pe copii, care vor fi stimulați să obțină rezultate bune ca studenți. Un profesor universitar, ai cărui părinți au fost învățători și o juristă din Iași sunt printre persoanele fizice care în trecut s-au alăturat proiectului. “Am avut și situații în care copii din proiect nu au avut sponsorizare. Noi, asociația, dăm, dar suntem un grup de oameni care iau 300 de lei de acasă, 500 de lei din familie. Și îi pui, hai să ajutăm copilul ăla”, spun soții Nedea.

Revigorați de noul val de atenție din partea românilor care vor să susțină munca gratuită (dar nu degeaba) a celor doi pensionari și eforturile copiilor din familii cu resurse materiale reduse, inițiatorii SAPED anunță pe pagina de Facebook relansarea înscrierilor pentru următorii doi ani de meditații – de pe 21 martie până la sfârșitul lunii iulie. Vezi aici: https://www.facebook.com/SAPEDpage

 

 

 

Comentarii