25 octombrie – un nou efect Bergamo? (I)

joi, 27 august 2015, 01:50
1 MIN
 25 octombrie – un nou efect Bergamo? (I)

În absenţa unei strategii eficiente de recrutare a pasagerilor la nivel regional, care să includă şi curse directe de autobuz cu marii furnizori de pasageri, într-un an sau doi, conform ritmului de creştere actual, numărul de pasageri se va plafona la o valoare nu foarte diferită de cea actuală.

25 octombrie 2015 reprezintă data la care aeroportul din Iaşi va introduce în orarul său de iarnă 5 relaţii noi cu aeroporturi precum: Paris-Beauvais, Bucureşti-Otopeni, Londra-Luton, Roma-Fiumicino, toate operate de compania low-cost Blue Air şi München, ce va fi adusă în peisajul relaţional de către TAROM. Dacă mai adăugăm acestor curse şi relaţia anunţată de Wiss-Air, Iaşi-Luton, ce va deveni operaţională începând cu 16 septembrie, până la finalul anului, aeroportul din Iaşi va contoriza 6 noi curse. Însă numărul de relaţii regulate pe care le va avea în plus aeroportul ieşean la finalul acestui an va fi doar cu două mai mare decât operează în prezent (de la 9, la 11). Aceste curse, unele dintre ele dublând curse deja operate (Bucureşti ori Fiumicino) sau chiar triplându-le (Luton), având în vedere că intră în orarul de zbor al aeroportului ieşean doar pentru ultimele două luni, nu vor aduce o creştere spectaculoasă a traficului. Boom-ul numărului de pasageri va fi amânat pentru anul viitor, doar dacă vor supravieţui cea mai mare parte a relaţiilor actuale şi anunţate.

Timp de aproape un an de zile, din toamna anului trecut, când compania Wizz Air a anunţat introducerea în orarul aeroportului ieşean a două noi curse: spre Treviso (operată începând cu 20 decembrie 2014) şi Bergamo (din 31 martie 2015) , nu s-a mai anunţat nici o cursa nouă. Redundanţa creată relaţiei TAROM către Bergamo nu a rămas fără efecte. TAROM-ul a încetat cursa introdusă doar cu un an înainte. Gestiune defectuoasă a cursei sau lipsa pasagerilor, mai ales că şi Bacăul operează o cursa spre această destinaţie cu o frecvenţă de trei zboruri pe săptămână? Nu sunt în măsură să dau un răspuns. Având în vedere faptul că nici frecvenţele zborurilor nu au înregistrat îmbunătăţiri semnificative, creşterea relativ importantă a traficului pentru 2015 va fi asigurată în principal de gradul mai mare de încărcare al aeronavelor.

Mărturisesc că am urmărit cu mare interes orice ştire care a vizat apariţia unor noi curse şi relaţii pe aeroportul ieşean. Ultima lună a venit şi cu veştile mult aşteptate. Mai întâi intrarea pe piaţa aeroportuară ieşeană a companiei Blue Air şi apoi operarea de către TAROM a relaţiei Iaşi-München. Curiozitatea mi-a fost satisfăcută de emisiunea jurnalistului ieşean Florin Gheţău, „Linia întâi”, care l-a avut ca invitat pe Marius Bodea, Preşedintele Consiliului de Administraţie al aeroportului ieşean. Acesta ne-a explicat cu siguranţă şi calm care este starea aeroportului, relaţiile actuale şi cele viitoare, dar şi strategia pe termen mediu. Emisiunea a fost centrată pe vestea absolut îmbucurătoare pentru evoluţia economică a oraşului nostru a operării de către TAROM a relaţiei către München, destinaţie, aşa cum afirmă şi d-nul Marius Bordea, „aşteptată şi solicitată de mediul de afaceri de foarte mult timp”. „După mai bine de doi ani de frământări, de preocupări, de calcule, de proiecţii ale viitorului”, după cum a mărturisit domnia sa, destinaţia „München devine şţo rută de portofoliu premium a Aeroportului nostru, iar faptul că este operată de către compania TAROM reprezintă cheia siguranţei zborului şi a stabilităţii acestui produs".

Conform site-ului Aeroportului Internaţional Iaşi, cursa Iaşi- München va fi operată de două ori pe săptămână, în zilele de duminică şi joi. Duminica avionul va pleca din Iaşi la orele 14:40 şi va ajunge la München la orele 16:05, iar joi plecarea din Iaşi va avea loc la ora 07:00, iar sosirea la München la ora 08:25. Ore bune de călătorie, mai ales în cazul zilei de joi, astfel că München-ul are capacitatea de a deveni un hub pentru cei ce pleacă din Iaşi spre alte destinaţii, dacă şi frecvenţa săptămânală a relaţiei va creşte, aşa cum se prevede şi în strategia de dezvoltare a aeroportului nostru. Iaşul are nevoie de un hub alternativ la Bucureşti, pentru că nici de pe Viena, în ultimii ani, şi nici de pe Roma-Fiumicino nu mai pot fi accesate în mod eficient alte destinaţii, având în vedere orele târzii de operare. Doar aeroportul Tel Aviv-Ben Gurion mai poate fi utilizat de către ieşeni ca hub, dar pentru alte destinaţii. Mai mult, strategia aeroportului ieşean prevede şi curse către unul dintre marile hub-uri europene – Amsterdam sau către foarte dinamicul Istanbul-Ataturk, către Spania (Madrid sau Barcelona), Bruxelles şi Atena. 

Foarte încrezător s-a arătat domnul Marius Bordea şi în ceea ce priveşte noile curse anunţate de către companiile low-cost Wizz Air şi Blue Air. Dar aici cred că apare o problemă, ce nu e uşor de surmontat – aeroportul ieşean nu are încă un areal regional consolidat de recrutare al pasagerilor, iar din punctul de vedere al dimensiunii traficului (350 de mii de pasageri estimaţi pentru anul în curs), aeroportul din Iaşi e aproape de pragul critic al cererii locale (Iaşi şi zona periurbană) – 350, maxim 400 de mii de pasageri potenţiali, dacă ţinem cont şi de o eventuală creştere a mobilităţii ieşenilor. În absenţa unei strategii eficiente de recrutare a pasagerilor la nivel regional, care să includă şi curse directe de autobuz cu marii furnizori de pasageri, într-un an sau doi, conform ritmului de creştere actual, numărul de pasageri se va plafona la o valoare nu foarte diferită de cea actuală. Oricum, 25 octombrie va fi o divergenţă majoră în evoluţia aeroportuară a Iaşului. Vom vedea cât de matură e piaţa. Sincer, eu nu împărtăşesc optimismul domnului Bodea. Pe săptămâna viitoare.

George Ţurcănaşu este lector doctor la Departamentul Geografie din cadrul Facultăţii de Geografie şi Geologie, Universitatea “Al. I. Cuza” Iaşi 

Comentarii