Am aflat! De ce a intrat un taxi în Opelul-radar al Poliţiei?

joi, 21 aprilie 2016, 01:50
3 MIN
 Am aflat! De ce a intrat un taxi în Opelul-radar al Poliţiei?

Faptul mărunt, întâmplările cu iz provincialist, subiectele vulgare, excită opinia publică de pe malurile Bahluiului într-o măsură mult mai mare decât orice dezbatere privind dezvoltarea locală.

"Ziarul de Iaşi" a deschis ediţia de luni cu un subiect incitant. Potrivit datelor de la Fisc, judeţul Iaşi produce mai mulţi bani decât primeşte de la bugetul de stat. Ba mai mult, Bucureştiul ne-ar returna doar undeva la 50% din sumele colectate şi plătite "tribut" Capitalei. Per total, din întreaga regiune Nord-Est s-au strâns în ultimii trei ani 30,2 miliarde lei, în vreme ce transferurile de la buget s-au ridicat la numai 22,7 miliarde lei. Sigur, cifrele menţionate în articol nu au luat în calcul banii viraţi de Bucureşti pentru pensiile şi sănătatea „moldovenilor". Raportul contribuţiilor nete s-ar fi schimbat semnificativ, mai cu seamă la nivel de regiune. Dar esenţa articolului, subliniată în titlu, rămâne incontestabilă: „Moldovenii au plătit în patru ani la stat cât pentru o autostradă până la Târgul Mureş". De altfel, să ne amintim că şi Ziarul Financiar a publicat anul trecut o analiză din care reieşea că, în perioada 2009 – 2014, Guvernul a investit în infrastructura rutieră din Ardeal şi Banat circa 16 miliarde de lei, comparativ cu 1,8 miliarde alocaţi în aceeaşi perioadă Moldovei. Dezechilibrul este scandalos şi cineva trebuie tras la răspundere.

Dar unde căutăm vinovaţii? Cei mai mulţi arată cu degetul spre clasa politică locală, impotentă la nivel central sau incapabilă să joace pe mize mari. Carevasăzică, suntem conduşi de o gaşcă de lideri incompetenţi, corupţi şi lipsiţi de viziune. Şi cu asta basta, ne-am luat de-o grijă. Apoi, mai sunt cei care sugerează existenţa unor interese oculte menite să ţină Moldova în subdezvoltare. Un fel de conjuraţie a „miticilor" şi/ sau ardelenilor care complotează de zor împotriva urmaşilor lui Ştefan. Nu în ultimul rând, unii se întreabă dacă nu cumva totul se învârte în jurul intereselor strategice ale marilor puteri. Aţi auzit povestea. Rămasă în urmă, Moldova divorţează de România, o ia de mâna pe sor-sa de peste Prut şi jură credinţă Moscovei. Şi, fireşte, Ungaria ne fură Ardealul…

Toate explicaţiile de mai sus caută de fapt să ascundă un adevăr ruşinos. Moldova nu are autostradă pentru că nu vrea autostradă. Statul nu alocă bani Iaşului pentru că pe ieşeni îi doare în cot de investiţiile guvernului. Să ne întoarcem la deschiderea de luni din "Ziarul de Iaşi". Ştiţi ce "trafic" a făcut "incitantul" subiect pe ediţia online? Undeva în jurul a 4.400 de cititori unici, în două zile jumătate. Şi asta cu chiu cu vai, după ce materialul a fost promovat intens pe reţele de socializare. Ştiţi care a fost cel mai citit articol din aceeaşi ediţie? O relatare pe scurt, la grămadă, despre trei accidente banale petrecute în weekend. Peste 8.800 de cititori unici şi dezbateri aprinse pe forum. Nu vorbim de o excepţie. Faptul mărunt, întâmplările cu iz provincialist, subiectele vulgare, excită opinia publică de pe malurile Bahluiului într-o măsură mult mai mare decât orice dezbatere privind dezvoltarea locală. În loc să căutăm vinovaţii prin alte zări, mai bine să recunoaştem că în Iaşi nu s-a închegat încă acea masă critică necesară "schimbării". Atât putem, atât merităm. Derizoriul ca brand local. Nu e haioasă ideea?

Comentarii