CHESTIONARE pentru toți pacienții la externare! Vă puteți exprima nemulțumirile

miercuri, 17 februarie 2016, 02:56
2 MIN
 CHESTIONARE pentru toți pacienții la externare! Vă puteți exprima nemulțumirile

În februarie anul trecut s-a emis un ordin pentru aprobarea componenţei şi a atribuţiilor consiliului de etică din spitale, prin care acestea, pe lângă altele, trebuie să monito­ri­zeze feedback-ul pacienţilor. În unele instituţii medicale din Iaşi, precum Maternitatea „Elena Doamna“, acest mecanism al feedback-ului a fost adoptat în vara lui 2015.

Spitalele sunt obligate să ofere pacienţilor chestionare prin care aceştia să îşi exprime opiniile sau nemulţumirile în legătură cu serviciile sau personalul unităţii respective.

Medicii ieşeni susţin că aceste chestio­nare sunt utile pentru că astfel creşte gradul de încredere al pacienţilor în sistemul me­dical, iar prin analiza opiniilor conducerea poate sesiza şi repara anumite nereguli. Le­gea prevede ca feedback-urile să fie colectate în prima săptămână a fiecărei luni.

„Chestionarul se completează în primele zece zile de la externarea pacientei, pe care îl primeşte odată cu biletul de ieşire. În primele luni au fost în jur de 20 de chestionare pe lună, acum s-au dublat. În ultima săptămână a fiecărei luni, consiliul de etică le interpretează pentru a vedea dacă sunt persoane nemulţumite de un anumit aspect pe care noi îl putem urmări. Nu a fost nicio reclamaţie, ci doar unul sau două chestionare în care erau observaţii vizavi de atitudinea asistentelor şi a infirmierelor. Sunt utile pentru că primim feedback din partea pacientelor care altfel poate nu ar îndrăzni să spună nemulţumirile“, a precizat doctorul Răzvan Socolov, medic primar şi membru al Consiliului Etic de la Maternitatea „Elena Doamna“

Aceste chestionare sunt centralizate de Direcţa de Sănătate Publică Iaşi şi apoi ajung la Ministerul Sănătăţii. „Fiind la început, nici chestionarele nu sunt făcute la nivelul cel mai profesionist şi nici pacienţii nu sunt chestionaţi în modul profesionist. Este oricum lăudabil că a început să se în­tâmple“, a arătat medicul Liviu Oprea, pre­şedintele Consiliului Medicilor din Iaşi.

Medicii ieşeni susţin că numărul persoanelor care înţeleg necesitatea completării unui astfel de chestionar este în creştere, deşi o parte dintre ei refuză să îl completeze. Reprezen­tanţii consiliilor etice din spitale spun că nu au fost sesizări majore din partea pacienţilor, majoritatea fiind legate de condiţiile de spitalizare, statul la coadă sau atitudinea perosnalului medical.

„Aşteptările pacienţilor nu pot fi împlinite de sistemul sanitar din mo­mentul acesta. Aşteptările sunt proporţio­nale cu dezvoltarea societăţii, iar spitalul este finanţat mult sub nivelul societăţii. România nu este cea mai subdezvoltată ţară din Europa, dar sistemul sanitar din ţară este penultimul. Am putea avea un sistem sanitar mai bun“, a încheiat medicul Liviu Oprea.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii