Dispute aprige pe un subiect controversat de la matematică, la Evaluarea Naţională

vineri, 01 iulie 2016, 01:56
5 MIN
 Dispute aprige pe un subiect controversat de la matematică, la Evaluarea Naţională

Zeci de mii de părinţi contestă un subiect de la matematică, acuzând că a fost formulat ambiguu. Profesorii din Iaşi susţin însă că elevii nu aveau cum să greşească dacă erau atenţi. Preşedintele Asociaţiei EDU CER, profesorul de matematică Ştefan Vlaston, le dă însă dreptate elevilor: „Subiectul a fost formulat ambiguu, dovada fiind că rezolvările elevilor s-au axat pe ambele variante“ 

Proba de foc pentru elevii de clasa a VIII-a a trecut, iar astăzi aceştia vor afla ce note au obţinut la cele două probe de examen, română şi matematică. Dacă subiectele la limba română au fost relativ uşoare pentru majoritatea elevilor, subiectele la matematică au avut o hibă, în opinia multor părinţi şi copii. Deşi Ministerul Educaţiei a explicat care este rezolvarea corectă a subpunctului 6 de la primul subiect, pe internet s-a semnat o petiţie care a adunat peste 40.000 de nemulţumiţi.

Exerciţiul a constat într-o diagramă care a dat bătăi de cap chiar şi unor elevi buni. Acestora li s-a cerut să identifice numărul elevilor care au obţinut nota 5 la un test, pe baza unei diagrame cu opt coloane. O parte dintre elevi nu au identificat, conform legendei alăturate, numărul de elevi ca fiind reprezentat de coloane şi au luat cifrele de pe verticală ca fiind elevii, ducând la un cu totul alt rezultat. În acest fel, răspunsul a fost 8, şi nu 3, cum este considerat corect de către cei care au conceput subiectele. Asta din cauză că legenda nu era suficient de clară, fiind plasată într-un loc care te putea duce în eroare.

Profesorii: „Elevii au fost neatenţi“

Elevii nemulţumiţi cer prin petiţia online să se ia în calcul ambele rezultate. Profesorii de matematică din Iaşi spun însă că nu este posibil, deoarece nu există niciun dubiu cu privire la unicul rezultat. „Am văzut comunicatul ministerului şi este foarte bine fundamentat şi corect, din păcate pentru elevi. Au fost în fiecare an aceste subiecte, sunt pline cărţile de ele, ştiu că foarte mulţi copii au ratat din păcate, o să fie aici o problemă. Dar în niciun caz nu vor fi punctate ambele rezultate deoarece diagrama este clară“, a precizat Cristian Lazăr, profesor de matematică la Colegiul Naţional din Iaşi.

De aceeaşi părere este şi Petru Asaftei, profesor cu vechime la Liceul Pedagogic Iaşi: „Orizontala este de obicei axa pe care se aşează notele, iar pe verticală se aşază frecvenţa elevilor. Aici, porneau notele de la 1 până la 10, deci e imposibil ca notele să fi fost pe verticală. După părerea mea, diagrama este corectă, doar că elevii trebuiau să privească atent. Culoarea era gri, dar nu este greşit, doar că elevii au interpretat în două moduri; ei trebuiau să conştientizeze că nu există nota 0 în sistemul de notare din şcoli. Doar la olimpiade se notează cu 0 puncte, iar în sistemul internaţional notele se pun de la 7 la 0. Cred că nu există niciun loc de interpretare la această diagramă, elevii trebuiau să distingă corect“.

O comparaţie cu evaluarea olimpicilor

Alţi profesori cred că se face scandal degeaba, deoarece vina este doar a celor care n-au fost atenţi la subiect. „Părerea mea este că nu a greşit nimeni, acolo era şi o legendă, aţi văzut că notele încep de la 1, nu înţeleg de ce au greşit atât de mulţi copii. Eu am şi corectat lucrări şi n-am găsit decât doi elevi care au pus rezultatul 8. Noi ca profesori, după ce s-au dat subiectele, nici nu ne-am gândit la o altă abordare. E o exagerare, diagrama a fost şi anul trecut, şi nu ştiu de ce se face atâta scandal. A fost o mică scăpare a copiilor“, spune şi Aurel Neicu, profesor de matematică la Liceul „Ştefan Cel Mare“ din Hârlău.

Părerea profesorilor din Iaşi cu care am vorbit în cursul zilei de ieri pare să fie cam aceeaşi. „Elevii trebuiau să se uite cu atenţie şi să ştie să citească o diagramă. Am discutat cu elevii de la mine din şcoală şi cei cu care am vorbit eu mi-au spus că au pus corect. Oricine se uită pe diagramă nu are cum să nu rezolve corect acest exerciţiu“, spune şi Romela Boboc, de la Şcoala „B.P. Haşdeu“. Cu toate acestea, la nivel naţional sunt zeci de mii de elevi nemulţumiţi de faptul că pe diagramă nu erau trecute toate elementele necesare. La sesiunea de pe 8 iunie, dedicată evaluării naţionale a olimpicilor sau situaţiilor speciale, elevii au avut o diagramă asemănătoare, care avea însă specificat pe diagonală că acele cifre reprezintă numărul de elevi iar pe orizontală că reprezintă vârsta. Unele voci spun că şi acum pe diagramă trebuie specificat pe orizontală: nota 1, nota 2, nota 3, etc, pentru ca diagrama să fie mai explicită. 

Voci cu greutate care îi apără pe elevi

„De unde să ştie elevii de clasa a VIII-a noţiuni sofisticate de dependenţă funcţională de variabile, noţiuni care se învaţă în clasa a XI-a? Care variabilă se reprezintă pe axa orizontală, pentru că există două variabile, independenţa şi dependenţa? De ce n-ar fi invers? De unde să ştie elevii ce-au avut în cap profesorii care au creat subiectele? Subiectul a fost formulat ambiguu, dovadă fiind că rezolvările elevilor s-au axat pe ambele variante, corespunzatoare alegerii axelor pentru numărul de elevi şi notele elevilor“, a menţionat Ştefan Vlaston, profesor de matematică şi preşedinte al Asociaţiei EDU CER, Educaţie şi Cercetare din România.

Acesta a fost profesor timp de 30 de ani la Liceul „Petru Poni“ din Bucureşti. Astăzi, după afişarea rezultatelor, elevii pot depune contestaţiile până la ora 20, rezultatele finale fiind afişate abia pe 5 iulie. În perioada 8-12 iulie, absolvenţii de clasa a VIII-a vor completa fişele de înscriere, şi tot în această perioadă fişele vor fi introdse în baza de date computerizată. Pe 20 iulie, unităţile de învăţământ gimnazial vor afişa listele cu absolvenţii repartizaţi proveniţi din şcolile respective şi a listei cu locurile neocupate în unităţile de învăţământul liceal de stat din judeţ. Tot în aceeaşi zi, şi liceele vor afişa lista candidaţilor repartizaţi în acea unitate. Candidaţii vor putea depune dosarele de înscriere la liceele la care au fost repartizaţi în perioada 21 – 29 iulie. 

Comentarii