Drama de la Teatrul National

Anul acesta, institutia va gazdui premiile UNITER, dar nu are nici macar o nominalizare pentru aceste distinctii. Vedeti in continuare cum comenteaza actorii, regizorii si criticii.

joi, 07 martie 2013, 02:50
5 MIN
 Drama de la Teatrul National

Ca si anul trecut, Teatrul National din Iasi (TNI) nu a fost nominalizat la niciun premiu UNITER. De aceasta data, mahnirea este insa cu atat mai mare cu cat institutia gazduieste editia din acest an a ceremoniei de premiere ce va fi organizata in luna mai de Uniunea Teatrala din Romania. Mircea Morariu, Ion Parhon si Maria Zarnescu, membrii juriului care a stabilit nominalizarile, au vizionat mai multe spectacole lansate in 2012 de TNI: „Edmond”, „Visul unei nopti de vara”, „Trei surori”, „Hollywood Mirage” sau „Prostii sub clar de luna”.

Nu au fost impresionati insa de niciunul astfel incat sa-l nominalizeze la vreun premiu, de exemplu pentru regie, scenografie, coregrafie sau pentru interpretare actoriceasca. „Din punctul meu de vedere, nu e nicio drama. Au fost spectacole mai bune in alte teatre, probabil. Pentru mine personal, nu e un motiv de mahnire. Nu inseamna ca Teatrul National din Iasi e mai putin important sau ca spectacolele acestuia sunt mai slabe decat ale altor teatre. Juriul e subiectiv, membrii sunt si ei oameni. Au considerat ca, anul acesta, noi nu intram in selectie. Suntem mai buni la anul”, a comentat Petronela Grigorescu, care a fost nominalizata in 2011 la premiul UNITER pentru cea mai buna actrita in rol principal, cu rolul Veta din spectacolul „O noapte furtunoasa” regizat de Alexandru Dabija.

 

„E un spectacol foarte viu”

 

~n opinia sa, cel putin doua spectacole dintre cele vizionate de juriul UNITER care a facut nominalizarile ar fi meritat sa se bucure de apreciere. „Spectacolul «Edmond» avea toate sansele sa fie nominalizat, daca nu pentru regie sau scenografie, macar pentru rolul principal, jucat de Calin Chirila. Eu cred in Calin Chirila foarte mult. Merita sa fie nominalizat la premiul UNITER, – sau chiar sa ia premiu -, pentru ca este un actor talentat si a facut un rol extraordinar. Apoi, «Visul unei nopti de vara» e un spectacol foarte viu, vesel, imaginativ, creativ, dar nu multi spun ca nu e Shakespeare, ca si cum ar sti ca Shakespeare se face «doar asa»”, a subliniat Petronela Grigorescu. {i Calin Chirila, care joaca rolul principal in spectacolul „Edmond” regizat de Vlad Massaci, crede ca lipsa nominalizarilor la premiile UNITER nu trebuie sa constituie un motiv de tristete. „Nu m-am facut actor ca sa iau premiul UNITER, ci pentru ca imi place profesiunea de actor. Sunt putin mahnit, dar, ce sa zicem, e o loterie cu premiile. Totul depinde, pana la urma, de gustul celor trei oameni din juriu. E adevarat ca ar fi fost frumos – fiindca se intampla ca editia de anul acesta a Galei UNITER sa aiba loc la Iasi – sa fi avut noroc si sa fi luat si noi un premiu ori o nominalizare mai importanta. Dar, Dumnezeu, nu stiu, e in alta parte. Nu suntem atat de tristi incat sa ne ascundem undeva intr-o groapa ca nu am fost nominalizati. Cand vezi sala plina si oameni care se bucura de munca ta, mai putin conteaza chestiile astea. Nominalizarile sau premiile iti hranesc orgoliul un an-doi, dupa care respectiva placuta de bronz ajunge undeva intr-o biblioteca si tot cu publicul ramai pana la urma”, a punctat Calin Chirila.

 

„Nu poti sa fii mare si tare «for life»”

 

El considera ca lipsa de interes din partea UNITER pentru spectacolele TNI poate fi pusa si pe seama juriului. „Sunt niste oameni care, in general, de-o viata vad foarte mult teatru. Nu stiu, ma gandesc ca poate ar mai trebui sa se schimbe oamenii, sa vina priviri mai proaspete, aluri mai proaspete ca, in fond, si eu daca stau nonstop sa vad numai teatru, numai teatru, la un moment dat incep sa ma urc pe pereti. Asa e in viata, trebuie sa ne mai schimbam, nu poti sa fii mare si tare «for life», ca mai sunt si altii care traiesc si au opinii”, e de parere Calin Chirila. Juriul pare sa fi exercitat o influenta nefasta si din perspectiva actorului Ion Sapdaru, care semneaza spectacolul de autor „Hollywood Mirrage”. „Bineinteles ca e dureros, e si enervant, frustrant pentru ca, intr-adevar, echipa de actori si echipa de manageri fac eforturi inumane, as zice, pentru a produce niste spectacole de valoare. Nu cred ca nu ar fi incaput, cel putin niste nominalizari. Eu nu pot sa contest hotararea juriului, dar mie mi se pare destul de stranie alcatuirea acestuia, din trei oameni care sunt toti cronicari. Nu inteleg de ce trebuie sa vina cronicarii pentru a selecta spectacolele. Nu contest faptul ca acestia sunt avizati si poate cei mai critici dar, totusi, in Senatul UNITER sunt regizori, actori, scenografi… Ma rog, ei sunt cei care hotarasc, iar Teatrul National din Iasi are in continuare ghinion si nu inteleg, pentru ca eforturile chiar sunt mari mari si din punct de vedere actoricesc, si din punct de vedere managerial”, a afirmat Ion Sapdaru.

 

„Ma asteptam”

 

De partea cealalta, criticul de teatru Calin Ciobotari sustine ca nu mai mira pe nimeni esecurile TNI, pe care institutia a incercat si continua sa le mascheze prin tot felul de scuze si pretexte. „Din pacate, pe cei care sunt in apropierea fenomenului teatral din Iasi nu ii mai mira deloc genul acesta de esec. Ma asteptam totusi ca redeschiderea Salii Mari sa impuna un suflu nou si un entuziasm care sa aiba ca efect si nominalizari la evenimente de genul acesta. ~nsa, din pacate, faptul ca Sala Mare a fost in santier s-a dovedit, de-a lungul timpului, un banal pretext pentru a-si masca ratarile aceasta institutie”, a precizat Calin Ciobotari. El se arata revoltat de faptul ca TNI nu are nici macar scuza lipsei fondurilor, pe care foarte multe institutii de teatru din tara ar avea-o. „Se invart sume cum nici nu va imaginati. Mari regizori care ajung la Iasi vin in primul rand la ciubuc. Teatrul National Iasi este vestit in Romania pentru faptul ca aici sunt scorurile cele mai mari pentru regizori. Sunt robinete unde banul public curge. Vedeti ca e o ironie a sortii ca, in anul acesta in care gazduim Galele UNITER, realmente era sansa noastra sa dam lovitura pe plan national si sa reparam foarte mult imaginea teatrului, insa n-a fost sa fie. Iar daca institutia va continua in registrul acesta al mediocritatii, va face mari deservicii Salii Mari, care va deveni o banala sala in care niste domni vor castiga niste bani”, a semnalat Calin Ciobotari. Directorul TNI nu a putut fi contactat pentru a oferi un comentariu pe aceasta tema.

 

Comentarii