De Business

Punem punctul pe știi

N

Ghid pentru ieşenii care sunt în căutarea unei vacanţe

N

sâmbătă, 10 mai 2014, 01:50
5 MIN
 Ghid pentru ieşenii care sunt în căutarea unei vacanţe

\N

“Ziarul de Iaşi” a stat de vorbă cu oficiali din turism şi de la Protecţia Consumatorului şi vă prezintă câteva sfaturi utile ca să nu aveţi surprize neplăcute când alegeţi în pachet turistic.

“Turismul este foarte subiectiv, un domeniu foarte delicat. Oamenii muncesc un an întreg pentru o săptămână de vacanţă. Fiecare ne imaginăm vacanţa perfectă, astfel că nu îţi poţi permite ca agent să te joci cu visele omului”, crede George-Alin Pătru, vicepreşedintele Asociaţiei Patronale a Turismului Ieşean (APTI).

 
 
Citiţi cu atenţie contractul
 
 
Reporterii “Ziarului de Iaşi” au luat legătura cu oficiali din Turismul ieşean şi de la Protecţia Consumatorilor pentru a vă întocmi o listă cu sfaturi pentru a nu avea suprize neplăcute în urma alegerii unui pachet de servicii turistice. Astfel, în primul rând, Alin Pătru indică celor interesaţi de o vacanţă perfectă să citească contractul foarte atent, “inclusiv literele mici”, să vadă exact ce este inclus în pachet. Orice nemulţumire privind oferte trebuie ridicată din start, până la semnarea contractului. O altă indicaţie a oficialului APTI este ca sejurul să fi fost inspectat personal de către agentul de turism. “Ideal ar fi să întrebe agentul dacă a fost acolo. Înainte de sezon, în lunile aprilie şi mai, se organizează info trip-uri. Agenţii de turism merg în o parte a destinaţiilor pe care le vor prezenta clienţilor. Acolo stau câteva zile şi au de inspectat toate facilităţile incluse în ofertă: aterizează pe acelaşi aeroport pe care urmează să aterizeze şi clientul, se cazează la hotel, vizitează mai multe restaurante, astfel că îi poate recomanda clientului din experienţa sa. Info trip-urile sunt o garanţie în plus pentru client. Se ia masa cu rotaţia la mai multe restaurante, se merge cu grupul pe la mai multe obiective ce urmează a le parcurge şi viitorii turişti. Sunt cazuri când se verifică şi 15 hoteluri pe zi”, a declarat Pătru. De asemenea, oficialul APTI spune că turistul trebuie să se gândească foarte bine asupra bugetului disponibil pentru vacanţă şi să-l comunice agentului de turism. “Agentul este un consultant, un prieten. Acesta are comision fix la vânzarea oricărei oferte, astfel că nu va încerca să vândă ceva scump. Clientul trebuie să fie conştient de bugetul disponibil pentru că în funcţie de acesta se agentul va căuta cea mai bună oferte la acei bani ”, a spus Pătru. Totodată, clientul interesat de o ofertă pentru vacanţă trebuie să prezinte agentului de turism o perioadă clară pentru alegerea pachetului, cât mai bine delimitată calendaristic, deoarece începând cu perioada imediat următoare vor exista tot mai multe cereri şi va apărea aglomeraţia. După ce s-a semnat contractul şi a fost primit voucher-ul de cazare, în care sunt înscrise datele agenţilor care operează serviciile, clientul poate fi sigur că agenţia de turism a efectuat plata. Cele mai credibile companii sunt cele afiliate IATA(International Air Transport Association), mai ales în cazul sejururilor care necesită deplasarea cu avionul. Totuşi, Alin Pătru spune că toate agenţiile de turism serioase, indiferent de mărimea acestora, au în spate o licenţă de turism şi asigurare în caz de intrare în insolvenţă.
 
 
Ce obligaţii au agenţiile de turism
 
 
De asemenea, Marian Grigoraş, comisar-şef la Comisariatului Regional pentru Protecţia Consumatorului Nord-Est Iaşi, indică potenţialilor consumatori ai ofertelor de turism să fie vigilenţi când vine vorba de semnat contractul. “Sfătuim consumatorii să analizeze cu atenţie conţinutul contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice înainte de a-l semna şi să nu semneze contractul dacă nu există o asumare clară a obligaţiilor ce revin agenţiei de turism. Agenţiile trebuie să ofere informaţii complete despre întreg pachetul de servicii”, a declarat Grigoraş. Astfel, potrivit informaţiilor transmise de comisarul-şef de la Protecţia Consumatorilor, agenţiile sunt obligate a lămuri cu clientul următoarele detalii: localitatea de destinaţie, ruta de parcurs, mijlocul de transport utilizat şi caracteristicile acestuia, tipul unităţilor de cazare şi informaţii în legătura cu accestea, serviciile de masă oferite, durata programului, cu indicarea datei sosirii şi a plecării, informaţii generale privind regimul paşapoartelor şi al vizelor, asigurări de sănătate necesare, cuantum avans şi termen pentru achitarea restului de plată. De asemenea, agenţiile trebuie să menţioneze numărul minim de persoane necesar pentru realizarea programului şi termenul limită pentru informarea turistului, în caz de anulare a călătoriei. Totodată, clientul trebuie informat privind posibilităţile de încheiere a unor asigurări facultative pentru asistenţă în caz de boală ori accidente. “În cazul în care se oferă informaţii vagi sau incomplete este bine fim precauţi şi să solicităm explicaţii. Dacă consumatorul este nemulţumit de servicii, acesta trebuie să facă o sesizare în scris, atât agenţiei, cât şi prestatorului de servicii turistice – conducătorul hotelului, restaurantului. În cazul în care sesizarea nu este soluţionată, persoana va depune la sediul agenţiei, după încheierea călătoriei, o reclamaţie scrisă în termenul prevăzut în contract. Agentia are obligaţia să despăgubeasca turistul. Turiştii nemultumiţi de serviciile turistice pot depune reclamaţii la CJPC”, a mai adăugat şeful CJPC.
 
 
Ce reclamă turiştii
 
 
În cursul anului trecut, la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Iaşi s-a înregistrat un  număr de 26 de reclamaţii privitor la activitatea agenţiilor de turism. De la începutul acestui an, pe acest segment de activitate au fost primite şapte reclamaţii din partea consumatorilor ieşeni. “Cele mai des reclamate aspecte se referă la nerespectarea prevederilor contractuale privitor la serviciile achiziţionate, respectiv fie consumatorul nu a beneficiat de toate componenentele pachetului de servicii turistice contractat, fie aceste au fost necorespunzătoare. În conformitate cu prevederile legale, răspunzătoare de aceste situaţii este agenţia de turism cu care se încheie contractul, chiar dacă vina apartine unui terţ (transportator, hotel etc.)”, a transmis Marian Grigoraş, comisar-şef la Comisariatului Regional pentru Protecţia Consumatorului Nord-Est Iaşi. În anul 2013, comisarii CJPC au aplicat agenţiilor de turism un număr de nouă amenzi contravenţionale în valoare totală de 20.500 lei şi 2 avertismente, iar în acest an nu au fost aplicate sancţiuni, o parte dintre reclamaţiile menţionate fiind în curs de soluţionare. Cea mai mare amendă aplicată unei agenţii de turism a fost în cuantum de 5.000 lei, a indicat conducerea CJPC.

 

 

Comentarii