De Business

Punem punctul pe știi

Iaşul s-a unit cu Basarabia prin intermediul mall-urilor

marți, 26 ianuarie 2016, 02:50
6 MIN
 Iaşul s-a unit cu Basarabia prin intermediul mall-urilor

 Persoanele cu venituri peste medie din Republica Moldova vizitează în mod frecvent Iaşul pentru posibilităţile de cumpărături pe care le oferă.

 
Iaşul a devenit pentru basarabenii cu bani o veritabilă capitală a modei. Săptămânal, sute de moldoveni de peste Prut, îndeosebi doamne şi domnişoare, vin în municipiul Iaşi pentru a-şi reînnoi garderoba cu cele mai noi colecţii disponibile pe piaţă. Foarte mulţi oameni din showbiz, dar şi medici, economişti, în mare parte tineri şi tinere din Chişinău, ce câştigă lunar cu mult peste media salarială din Republica Moldova, vin la Iaşi periodic pentru a-şi pune la punct ţinuta vestimentară, spun oficialii ai companiilor de turism, consultaţi de „Ziarul de Iaşi”.
 
 
Grupuri organizate
 
 
Galina Bezer este medic endocrinolog la Chişinău. Sâmbătă, dis-de-dimineaţa, a plecat din capitala Republicii Moldova cu un microbuz cu direcţia Iaşi. Pe la prânz microbuzul parchează în faţa Palatului Culturii şi Bezer se pregăteşte de cumpărături. De doi ani de zile vine constant prin intermediul unei firme de turism pentru a cumpăra îndeosebi haine de firmă şi electrocasnice. „Dacă aş face acest drum cu maşina personală m-ar costa doar drumul în jur de 1.000 de lei de-ai noştri. Aşa, cu microbuzul, m-a costat, pentru două persoane, 560 de lei moldoveneşti. Oraşul Iaşi este foarte frumos. Prima dată am venit când s-a deschis Podul de Flori şi de doi ani vin mult mai des pentru cumpărături dar şi în plan profesional, la congrese medicale. La Iaşi aleg să cumpăr de la magazine precum «Massimo Dutti» ori «Il Passo». Reducerile chiar sunt pe bune în România”, a spus aceasta jurnaliştilor. O altă basarabeancă care a venit cu acelaşi microbuz este Mariana Frunză, o tânără care lucrează în cadrul departamentului de Marketing al Aeroportului din Chişinău. Aceasta spune că de mai bine de un an de zile vine aproape lunar la Iaşi pentru a-şi cumpăra haine din magazinele de la Palas Mall. „În medie cheltuiesc aproape 700 de lei româneşti la fiecare vizită la Iaşi”, susţine tânăra. Sute de basarabeni fac săptămânal un drum de trei ore până la Iaşi, unde iau cu asalt marile centre comerciale din municipiu. Cei mai mulţi vin în mod organizat, în grupuri, şi apelează la serviciile agenţiilor de turism de peste Prut.
 
 
TVA-ul poate fi recuperat
 
 
„Traseele standard ale grupurilor de turişti de week-end din Republica Moldova se concentrează asupra shopping-ului, mai puţin asupra atracţiilor turistice clasice. Cu toate că majoritatea ofertelor includ tururi de Iaşi cu principalele obiective – Grădina Botanică, Palatul Universitar, strada Pietonală, Catedrala Mitropolitană – timpul alocat vizitării acestora este redus. Majoritatatea timpului este petrecut la Palas Mall sau în zona apropiată. Este vorba de 4-6 ore în medie. Este vizată mai ales achiziţia de obiecte de îmbrăcăminte de la companii de brand, diferenţele de preţ fiind semnificative faţă de Republica Moldova. În plus, există şi opţiunea recuperării TVA-ului”, spune George-Alin Pătru, consilier de turism. Numeroşi sunt însă şi basarabenii care profită de sfâşitul de săptămână şi în loc de turism de shopping aleg variana unui veritabil „city break”. Aceştia vin la Iaşi cu maşinile personale, stau peste noapte la hotel, vizitează obiective culturale dar fac şi cumpărături. Dovadă stau cifrele oficiale: în perioada 1 ianuarie-31 octombrie 2015, 4.517 de cetăţeni din Republica Moldova s-au cazat în hotelurile şi pensiunile din Iaşi, potrivit celor mai recente date ale Direcţiei Judeţene de Statistică (DJS).
 
 
Se oferă vouchere de reduceri
 
 
Dacă alegi să îţi faci aprovizionarea la final de săptămână, imposibil să nu observi autoturismele cetăţenilor moldoveni, prezente în număr mare în parcările marilor centre comerciale – Palas Mall, Iulius Mall, Felicia Shopping Center, ERA Shopping Center ori eGROS. Pe deasupra, în mai toate magazinele şi supermarketurile din municipiu sunt anunţuri care îi înştiinţează pe cetăţenii extracomunitari de opţiunea recuperării TVA.  „Fenomenul de turism de shopping a pornit din anul 2012. Noi am semnat anul trecut un contract cu Palas Mall pentru a realiza curse săptămânale. Avem oferte exclusive pentru Iaşi şi suntem la curent cu toate noutăţile şi evenimentele organizate de Palas Mall. Din acest punct de vedere suntem unici pe piaţă. Alte companii de turism din Republică fac şi excursii prin oraş. Noi ne-am orientat strict pe segmentul turismului de shopping. Plecăm la ora 6 dimineaţa din Chişinău şi ajungem la ora 12 la Palas Mall. Această destinaţie este foarte solicitată. Pe lângă cumpărături oamenii vin să schimbe puţin şi atmosfera”, ne-a explicat Irina Milos Ciurea, directorul Travel Point Moldova. Compania din Chişinău se laudă că ofertă servicii VIP, iar clienţii sunt trataţi pe durata excursiei cu şampanie şi dulciuri. Când ajung la Palas Mall, excursioniştii primesc un pachet de circa 30 vouchere, cu reduceri de până la 10% la magazine diverse din cadrul complexului, iar la finalul sesiunii de shopping, în drum spre Chişinău, pentru aceştia se organizează şi o tombolă. Premiile constau îndeosebi în bonuri valorice pentru a-i stimula pe clienţi să revină la Iaşi. Pe parcusul anului 2015, această companie de turism din Chişinău se laudă că a adus la cumpărături la Palas Mall peste 3.800 de clienţi. Fiecare dintre aceştia a cheltuit cel puţin 200 de euro dar sunt unii basarabeni care cumpără haine chiar şi de 500 euro. În cazul basarabenilor care vin pe cont propriu suma cheltuită în total la Iaşi depăşeşte 800 de euro, susţine oficialul Travel Point. „Oamenii nu vin neapărat la Iaşi pentru că ar fi cu mult mai ieftin faţă de Chişinău, ci pentru că aici găseşti articole vestimentare din colecţiile noi ale marilor branduri”, a adăugat Irina Milos Ciurea.
 
 
Aproape jumătate din vizitatori sunt din alte judeţe
 
 

Ansamblul Palas a fost vizitat, în 2015, de 16,6 milioane de persoane, iar aproximativ 43% dintre vizitatori provin din afara Iaşului, din judeţe precum Neamţ, Botoşani, Bacău, Vaslui, şi din Republica Moldova, spun oficialii ansamblului. „Vizitatorii din afara Iaşului vin la Palas, în mare măsură, pentru oferta de shopping, găsind aici o serie de branduri în premieră pentru zona de nord-est a ţării. Palas este o destinaţie de shopping foarte populară şi printre locuitorii din Republica Moldova. O mare parte dintre clienţii ansamblului Palas care vin din regiune merg la cumpărături şi la Iulius Mall, în principal pentru brandurile internaţionale care se găsesc aici în premieră, precum Koton şi Terranova, dar şi pentru cinematograful multiplex. O dovadă în plus a faptului că Palas Iaşi este vizitat şi apreciat de turişti stă în acordarea, în 2015, a «Certificatului de Excelenţă» din partea TripAdvisor®, cel mai mare website de turism din lume”, a declarat Simona Teodorescu, PR Manager la Iulius Management Center. Pentru stimularea acestui fenomen peste Prut, pe 18 februarie 2016, la Chişinău, Travel Point Moldova va organiza pentru şi un important eveniment de promovare. Intitulat „I love shopping!”, evenimentul, aflat la prima ediţie, va trata ultimele tendinţe în modă, colecţiile noi de la Palas Mall dar şi beneficiile cumpărării din Iaşi. 

 

 

Comentarii