IDEI pentru regulamentul parcărilor. O părere: renunţarea la ridicarea maşinilor

joi, 04 decembrie 2014, 13:52
4 MIN
 IDEI pentru regulamentul parcărilor. O părere: renunţarea la ridicarea maşinilor

Pe adresa redacţiei am primit un mesaj de la Anca Gherasim. Au fost exprimate puncte de vedere pertinente cu referire la noul regulament al parcărilor. Îi invităm pe toţi ieşenii să-şi exprime părerile şi să încerce şi ei să găsească soluţii la probleme.

Redăm în variantă integrală mesajul trimis de Anca Gherasim:

"Am citit noul regulament de blocare si ridicare a masinilor stationate si parcate neregulamentar si l-am analizat in contextul dezvoltarii noului Plan de mobilitate durabila al Iasiului. Iata pe scurt minusurile pe care le-am vazut eu:

– In primul rand nu-mi place ideea de a ridica masina cuiva, proprietate personala, decat in situatii extreme precum abandonarea masinii sau parcarea pe linia de tramvai.

– Pretul platit de soferi e prea mare, chiar si daca ajunge la timp soferul si asta face mai greu de platit aceste amenzi.

– Masinele speciale ce ridica sunt totusi putine si o ridicare dureaza ceva minute si astfel "baza de amendare", adica numarul soferilor amendati intr-o zi, e mica dar voluminioasa ca valoare totala scriptica de amenzi. Mai eficient ar fi un numar mai mare de soferi amendati cu amenzi mai mici care sa poata fi si platite intr-un timp mai scurt.

– Permisiunea parcarii masinilor pe trotuar daca lasa 1 metru pentru pietoni este descurajanta pentru categoriile speciale si nu numai. Este si o masura ce infraneaza dezvoltarea unor afaceri locale cu parcari private asa cum exista peste tot in Europa.

– Decat o lista lunga de locuri in care NU este permisa parcarea mai bine am spune simplu ca se sanctioneaza parcatul in locurile in care nu este specificat clar ca este permisa parcarea.

Eu as propune renuntarea la ridicarea masinilor, sau doar a celor abandonate si a celor ce blocheaza accesul in unitati sanitare etc, si infiintarea unei divizii in cadrul Primariei dupa modelul Civil Enforcement Officers (CEO) din Londra. Concret este vorba de angajati ai Primariei impartiti pe zone ale orasului, pe cartiere, ce patruleaza si pun in geamul masinilor parcate neregulamentar tichetul de amenda denumit la ei Penalty Charge Notices. In felul acesta se pot da mai multe amenzi pe zi, se pot acoperi mai multe cartiere. Amenzile vor fi de o valoare mai mica dar ca incasari vor fi in suma mai mare.

O mare problema acum o reprezinta cartierele, modul in care se parcheaza acolo seamana de multe ori cu o jungla. Fiecare parcheaza dupa cum il taie capul: pe spatiul verde, tinandu-si locul ocupat peste zi cu un tarus infipt in pamant sau cu vreun bolovan, dar cel mai adesea pe trotuar, cu doua roti sau chiar cu toate patru.

Parcatul pe trotuar nu face bine nimanui, creeaza frustrari si din partea soferilor si a pietonilor, lipseste administratia locala de veniturile necesare construirii unor noi locuri de parcare, este un compromis ce incearca sa impace ambele parti dar de fapt face rau deopotriva. Pietonii sunt vaduviti de un drept al lor, de a circula in siguranta, nestingheriti pe trotuare, fara sa faca slalom pintre masini, de a se plimba intr-un oras prietenos. Sunt pietoni cu diverse afectiuni sau dizabilitati ce sunt descurajati a mai iesi din casa precum cei imobilizati intr-un scaun cu rotile, batranii ce folosesc cadru metalic sau baston pentru deplasare sau cei cu afectiuni de vedere.

O problema e si pentru parintii cu caruturi pentru copii mici si chiar pentru cei mici ce alerga printre masini. Soferii in schimb care sunt la prima vedere beneficiarii acestui compromis sunt incurajati sa nu-si asume responsabilitatea ce revine unui detinator de autoturism. Astfel, in timp ce unii proprietari isi inchiriaza locul de parcare de la primarie altii parcheaza gratuit pe spatiul public in locuri neamenjate. Intr-adevar blocurile construite inainte de 1990 au fost gandite doar cu cateva locuri de parcare in jur. Cu atat mai mult este nevoie de o reanalizare a spatiului public din jurul acestor blocuri. Sunt 2 solutii una ce tine de administratia locala si una privata.

Administratia locala trebuie sa refaca trotuarele acolo unde se poate, reducand latimea la un minimum de un metru si jumatate, astfel incat sa incapa un carut cu rotile si un om alaturi. Langa aceste trotuare sa marcheze locul de parcare si sa-l taxeze. Mai sunt zone intre blocuri ce au fost odata spatii verzi si care acum sunt ocupate abuziv de catre masini. Trebuie inventariate aceste spatii si decis impreuna cu locatarii daca devin parcari taxate sau redevin spatii verzi. Avand in vedere numarul de masini mare aferent fiecarui bloc, administratia locala nu va putea acoperi astfel intreaga cerere de locuri de parcare. Aici intervine solutia privata, parcari private intre blocuri. Acum nu exista o cerere reala de locuri de parcare private deoarece exista oferta nelegitima dar gratuita de parcari pe trotuare.

Ca orice piata si aceasta are nevoie de existenta un cereri pentru a se dezvolta o oferta. Ceea ce trebuie sa ne fie clar de acum incolo este ca in actualele conditii, cu actualul numar de automobile personale, nu se mai poate asigura parcarea gratuita, nu se mai pot admite jumatatile de masura, compromisurile de genul parcarea pe trotuare".

Comentarii