In atentia parintilor: Ce spun psihologii despre stresul copiilor în perioada examenelor

sâmbătă, 17 iunie 2017, 01:50
3 MIN
 In atentia parintilor: Ce spun psihologii despre stresul copiilor în perioada examenelor

Stresul se poate manifesta şi prin dureri de stomac ori de cap. În orele dinaintea examenului „este tardiv să-l pui pe copil să repete sau să conştientizeze ce va fi la examen“.

Prima probă din Evaluarea naţională urmează să aibă loc luni, pe data de 19 iunie, iar elevii şi părinţii resimt presiunea din ce în ce mai puternic, ajungând în anumite cazuri până la dureri fizice inexplicabile, copiii acu­zând deseori dureri de cap, stări de greaţă sau dureri de stomac. Psihologii avertizează părinţii că aceste manifes­tări fizice îşi au cauza în stresul pe care elevii îl resimt în această perioadă şi este posibil ca aceste dureri fizice să nu dispară chiar dacă încearcă să trateze efectele cu medicamente.

Specialiştii îndeamnă părinţii să discute liber cu cei care urmează să susţină Evaluarea naţională, să-i asigure că, indiferent de rezultatele pe care le vor obţine, aceştia vor avea sprijinul lor. Psihologul Oana Rotaru avertizează părinţii că orice presiune suplimentară în această perioadă este total inutilă şi chiar poate scădea performanţa elevului. „Un părinte trebuie să-şi înfrâneze el însuşi emoţiile. Acum este tardiv să-l pui pe copil să repete sau să conştientizeze ce va fi la examen. Aceste lucruri trebuiau făcute, dacă nu pe parcursul celor patru ani de gimnaziu, cel puţin cu un an înainte de susţinerea examenului, pe parcursul clasei a VIII-a“, specifică psihologul.

De asemenea, un efect al stresului este durerea fizică, care poate fi resimţită inclusiv la părinţi. „Copiii, dar şi părinţii, somatizează acest stres prin dureri de stomac, dureri de cap inexplicabile, dureri care nu trec nici cu pastile. Psihologic, această durere de cap este tradusă ca fiind o preocupare intensă asupra unui subiect. De aceea este recomandabil să se poarte discuţii, copiii să fie încurajaţi. Este nevoie de o valorizare a copilului, indiferent de mediile cu care au terminat cei patru ani. Orice reproş este tardiv acum“, explică Oana Rotaru.

Soluţia ar putea fi realizarea unui orar înaintea unui examen

În aceea ce priveşte programul pe care un elev trebuie să-l aibă, specia­liştii Intuitext, o companie interna­ţională care realizează manuale electronice şi lecţii pe calculator, sfătuiesc părinţii şi elevii să realizeze un program clar de studiu. „Mulţi elevi se simt copleşiţi de volumul mare de informaţii pe care trebuie să-l asimileze înaintea unui examen important, mai ales dacă momentul începerii pregă­tirii propriu-zise a fost amânat. Soluţia ar putea fi realizarea unui orar, care îi va ajuta pe elevi să se organizeze şi să aibă o evidenţă mai clară a materiei parcurse“, sfătuiesc specialiştii. De asemenea, aceştia avertizează că elevii trebuie să aibă o perspectivă corectă asupra lucrurilor, iar dacă pregătirea a fost realizată din timp, atunci nu au motive să fie îngrijoraţi. O soluţie pentru cei care au început să se pregătească mai târziu ar fi experimentarea de modalităţi diferite de învăţare şi alegerea celei care li se potriveşte cel mai bine.

Un alt sfat pe care îl dau psihologii părinţilor este acela de a-l susţine pe copil chiar şi în cazul unui eşec. „Copilul vrea să ajungă la un liceu bun, dar presiunea cea mai mare o are din partea familiei. El se întoarce acasă şi în mediul de acasă, iar eşecul îi va fi reamintit permanent de către părinţi. Copilul îşi imaginează acest lucru, îşi face scenarii, iar dintr-un lucru mic îl transformă într-o pro­blemă uriaşă, asemeni unui bulgăre de zăpadă“, concluzionează Oana Rotaru.

Prima probă a Evaluării naţionale se va desfăşura luni, elevii urmând să susţină proba scrisă la Limba şi literatura română.

Comentarii