Iohannis, adoptă o autostradă!

joi, 09 noiembrie 2017, 02:50
3 MIN
 Iohannis, adoptă o autostradă!

În loc să repună pe tapet ideea descentralizării (proiect sofisticat şi, pe alocuri, periculos pentru o societate încă imatură), mai bine ar "adopta" autostrăzile Iaşi – Târgu Mureş şi Piteşti – Sibiu ca teme principale de campanie.

Într-un discurs rostit luni la Gala Asociaţiei Municipiilor din România, preşedintele Klaus Iohannis a rostit două fraze cu o legătură de cauzalitate îndoielnică. "Acum, după zece ani de apartenenţă la Uniunea Europeană, cred că suntem cu toţii conştienţi că nu mai poate fi amânată o reformă administrativ-teritorială. Fără îndoială, aceasta este singura soluţie pentru diminuarea decalajelor de dezvoltare între regiuni şi singura prin care se poate asigura armonizarea economică şi socială între acestea.”  Cu alte cuvinte, descentralizarea – şi preşedintele a marşat pe acest termen de-a lungul discursului – ar fi singura soluţie pentru ca regiunile sărace să le ajungă din urmă pe cele mai bogate. O fi funcţionând în manualele de economie, dar nu e cazul la noi. Nu după ce bugetul central a alimentat cu sume uriaşe lucrări de infrastructură mare în anumite regiuni, iar pe altele le-a dat uitării. Unii au primit şalupe, undiţe şi năvoade, alţii promisiunea că vor primi hamsii. Iar acum preşedintele spune "gata băieţi, fiecare cu balta lui”. Sigur, şeful statului a nuanţat pe parcursul discursului, vorbind, la modul general, despre necesitatea investiţiilor în infrastructura de transport. Dar în ansamblu, alocuţiunea preşedintelui a sunat destul de cinic.

În plus, Iohannis şi-a ales un moment cum nu se poate mai prost să (re)lanseze ideea descentralizării administrative. La două zile după ce în capitala Moldovei (ălora de li s-a promis hamsii) a avut loc cel mai mare miting pentru susţinerea unui proiect de infrastructură. Aproape 2.000 de oameni au ieşit în stradă să ceară paşi concreţi privind autostrada Iaşi – Târgu Mureş. Era de dorit ca Palatul Cotroceni – pe unde-şi fac "veacul” nişte ieşeni – să salute/ să puncteze în mod special evenimentul. N-a fost cazul. Ca să nu mai spunem că în aceeaşi zi de sâmbătă, prietena domnului Iohannis, Angela Merkel, a recunoscut că între landurile din vest şi cele din fosta Germanie de Est există "diferenţe sistematice", motiv pentru care a promis că estul ţării va continua să primească ajutoare financiare specifice. Iar cu câteva ore înainte, un important om de afaceri străin, Ian Worboys, a declarat răspicat: investitorii nu vor merge în Moldova în lipsa autostrăzilor.

Intrăm peste mai puţin de 50 de zile în Anul Centenarului, în acelaşi timp, an preelectoral pentru prezidenţiale. În ultimele sale poziţii publice, Iohannis a pus corect accentul pe pericolul acutizării decalujului dintre regiuni, dar a bâjbâit la capitolul soluţii. În loc să repună pe tapet ideea descentralizării (proiect sofisticat şi, pe alocuri, periculos pentru o societate încă imatură), mai bine ar "adopta" autostrăzile Iaşi – Târgu Mureş şi Piteşti – Sibiu ca teme principale de campanie. Sigur, nu aşteptăm vorbărie goală, ci propuneri concrete,  cu instrumente de monitorizare şi intervenţie aflate la dispoziţia Palatului Cotroceni şi termene fixe de finalizare. "224 pentru 2024", ar fi un slogan de campanie care ar avea succes în Moldova. Unde 224 egal km din autostrada Iaşi – Târgu Mureş (total 318 km), iar 2024, ultimul an din cel de-al doilea mandat.

Comentarii