Noi nereguli descoperite de MT la Spitalul CF din Paşcani. „Reţeta” completă prin care fostul manager a ajuns în funcţie

joi, 07 august 2014, 01:58
7 MIN
 Noi nereguli descoperite de MT la Spitalul CF din Paşcani. „Reţeta” completă prin care fostul manager a ajuns în funcţie

„Mihaela Amariei, participantă la concursul organizat şi pe care l-a şi câştigat, s-a ocupat de organizarea acestuia în calitatea sa de secretar al CA“, se arată în raportul ministerului.

În 2013, Spitalul CF din Paşcani a funcţionat la limita legii. Aşa indică un raport al Ministerului de Transporturi (MT) care a verificat în aprilie 2014 activitatea desfăşurată în unitatea medicală anul trecut, odată cu ocuparea funcţiei de manager de către jurista Mihaela Amariei.

Corpul de control al MT a efectuat la cererea actualului manager interimar dr. Abdalla Bashir o serie de cercetări din care rezultă că unele activităţi întreprinse de conducerea de anul trecut a unităţii au fost ilegale. Concret, concluziile MT arată că Mihaela Amariei a obţinut postul de conducere fără să depună la dosarul de concurs documente care să ateste pregătirea sa în managementul sanitar şi că în perioada în care a condus spitalul acesta a înregistrat datorii în valoare de 2 miliarde de lei vechi. Mai mult, în acelaşi document este precizat că directorul medical al spitalului, dr. Constantin Melinte, a încheiat un contract de prestări servicii medicale cu cabinetul soţiei sale, Lidia Melinte.

Jurista Mihaela Amariei a fost numită pe 16 ianuarie 2013 managerul Spitalului CF din Paşcani prin ordin de ministru. Consilierul juridic, fost secretar al Consiliului de Administraţie (CA) al spitalului şi participant la concursul pentru ocuparea funcţiei de conducere, s-a ocupat personal de organizarea acestuia. În urma probelor din decembrie 2012, Mihaela Amariei a obţinut nota 8.23, în timp ce contracandidatul său, ec. Costică Scarlat, s-a aflat pe poziţia a două, fiind notat cu 8.06. Odată cu instalarea juristei în funcţia de manager, atmosfera din spital s-a înrăutăţit.

„Conform legii, organizarea concursului trebuia anunţată la avizierul spitalului. Afară era iarnă şi ne-am trezit toţi cu acest manager pe cap. Vă spun că a doua zi ne smulgeam toţi salariaţii părul din cap pentru că noi ştiam deja cât de slabă este ca juristă. În publicaţia în care s-a anunţat concursul era anunţată o zi, 13.12.2012, iar acesta s-a ţinut la o altă dată, pe 12.12.2012. În plus, desfăşurarea lui a fost anunţată la o adresă, la cea a spitalului, ori el s-a ţinut la o altă adresă, la Spitalul CF din Iaşi“, a declarat Doina Cucoş, liderul de sindicat din cadrul unităţii păşcănene.

După organizarea concursului, procesul verbal de numire al noului manager a fost semnat la Bucureşti, şi nu la Paşcani, aşa cum era normal. Din acest motiv, viceprimarul oraşului, Vasile Axinte, membru la vremea respectivă în CA al spitalului, şi-a dat demisia şi a refuzat să mai participe la şedinţele CA. „Nu am participat la organizarea concursului, dar am motivat retragerea mea pentru că nu am primit acel proces-verbal, să-l văd şi eu. Însă reprezentanţilor MT din Bucureşti le era greu să se deplaseze la Paşcani şi ne-au invitat pe noi acolo, lucru pe care l-am refuzat şi m-am retras. După concurs, atmosfera la spital era destul de încinsă, însă nu vreau să intru în amănunte“, a explicat Vasile Axinte, viceprimarul Paşcaniului.

Liderul de sindicat susţine că a observat o serie de neclarităţi în organizarea concursului şi a sesizat la vremea respectivă atât MT, cât şi Agenţia Naţională de Integritate (ANI), însă dacă cea de-a doua autoritate i-a răspuns că va cerceta situaţia reclamată, conducerea MT a fost de părere că concursul s-a desfăşurat conform legii. „Mie şi colegei de la organismul profesional nu ne-a plăcut ce am văzut în organizarea concursului, în sensul că se ascundeau documente, ba chiar am văzut că procesele verbale sunt făcute dinainte, totul cu destinaţie. Am semnal la acea vreme ANI şi MT. De la ANI ni s-a transmis că se vor efectua cercetări, iar de la MT, patronul şi ordonatorul nostru de credite, ni s-a răspuns oficial că acest concurs a fost organizat în regulă. Eu am atras atenţia că ceva nu este în regulă, dar credeţi-mă că de diplomă neconformă, că a ieşit ca şi falsă, nu am ştiut“, a mai spus Doina Cucoş.

Acum însă, după ce managerul interimar a solicitat evaluarea activităţii din mandatul antecedent, conducerea MT ia o poziţie vehementă şi semnalează toate neregulile înregistrate în organizarea concursului în urma căruia Mihaela Amariei a ajuns managerul spitalului. „Organizarea şi desfăşurarea concursului din perioada 06.12.2012 – 13.12.2012 pentru ocuparea funcţiei de manager s-a realizat cu următoarele deficienţe. Nerespectarea în cazul doamnei Amariei Mihaela a prevederilor art. 11 alin 1, pct. g din Ordinul MTI nr. 735/2010 şi anume «candidatul trebuie să depună la dosar şi copii ale documentelor de studii şi alte acte care atestă efectuarea unor specializări, competenţe în domeniul managementului sanitar». Nerespectarea condiţiei din anunţul de concurs confrom căruia desfăşurarea acestuia are loc la sediul instituţiei. Interviul de selecţie a avut loc în data de 12.12.2012 şi nu în data de 13.12.2012 aşa cum era prevăzut în anunţul de concurs. Doamna consilier juridic Amariei Mihaela, participantă la concursul organizat şi pe care l-a şi câştigat, s-a ocupat de organizarea acestuia în calitatea sa de secretar al CA“, se arată în raportul MT.

Unele documente vor lua drumul DNA

Acesta mai arată că, în perioada în care jurista a condus spitalul, unitatea a cumulat cheltuieli în valoare de 269.045 de lei şi nu a realizat indicatorii economico-financiari precizaţi în contractul de management semnat de Mihaela Amariei. În plus, trei dintre contractele încheiate de spital în acea perioadă nu au respectat procedurile de lucru, „respectiv prevederile legale din domeniul achiziţiilor publice“, şi „astfel au fost angajate cheltuieli de către spital care nu se justifică din punct de vedere financiar“.

Raportul precizează că prin Programul anual al achiziţiilor publice 2013 revizuit şi aprobat de managerul şi CA al spitalului „s-a angajat o cheltuială de 45.500 de lei pentru închiriere aparatură, comparativ cu valoarea contractată de 234.000 de lei“. Toate acestea, determină conducerea MT să precizeze că Mihaela Amariei, aflată acum în concediu de creştere a copilului, a practicat anul trecut un management defectuos. „Ţinând cont de această concluzie, vă rugăm domnule ministru să hotărâţi dacă se impune sau nu menţinerea în funcţia de manager a doamnei Mihaela Amariei“, mai este menţionat în document. Mai mult decât atât, în concluziile formulate de MT se menţionează faptul că dr. Constantin Melinte, directorul medical al spitalului, a semnat un contract prin care cabinetul epidemiologic al soţiei sale, dr.Lidia Melinte, s-a angajat să presteze servicii în cadrul Spitalului CF Paşcani. Astfel, în raport se menţionează că, ulterior, documentul „va fi înaintat DNA în vederea cercetării domnului Melinte Constantin“.

În replică, medicul a spus că nu există un astfel de document semnat de el prin care în calitatea sa de director medical a angajat cabinetul soţiei pentru a efectua servicii în spital. „Ştiu că a fost corpul de control, însă nu am văzut pe nimeni. Normal trebuia să discute cu noi, să ne cheme să ne spună ce au găsit şi să ne întrebe cum justificăm. Nu este nicio semnătură pe contract şi nu am făcut eu contractul pentru soţie. Aceste lucruri sunt chestiuni false, menite să prejudicieze imaginea spitalului. Un concurs la care participă reprezentanţii ministerului, marii profesori de la UMF, nu poţi să-l treci cu şiretlicuri şi nebunii“, a declarat dr. Constantin Melinte.

„Să nu mă trezesc peste 30 de ani că am greşit undeva”

Actualul manager interimar, dr. Abdulla Bashir, numit în funcţie prin ordin de ministru dat pe 17 ianuarie 2014, a menţionat faptul că a solicitat MT să cerceteze activitatea din 2013 pentru ca în viitor să nu i se impute lui, personal, chestiuni pe care practic le-a moştenit. În plus, chirurgul care în ianuarie 2013, după numirea Mihaelei Amariei la conducerea spitalului, şi-a dat demisia din funcţia de director medical, a precizat că nu are nimic personal cu aceasta şi că i se pare nedrept că raportul MT a fost făcut public.

„De când am intrat în funcţie am făcut cerere la MT pentru acest control şi şi în aceeaşi cerere am menţionat ca la plecarea mea corpul de control să vină iar să evalueze spitalul. Aşa ar trebui să se întâmple în orice instituţie publică. Eu vreau să ştie lumea ce am preluat şi ce am predat, ca să nu mă trezesc peste 30 de ani că am greşit undeva. Atunci mi-am dat demisia pentru că din punctul meu de vedere nimeni nu este născut să fie director toată viaţa şi i-am lăsat pe alţii să conducă. În plus, în acea perioadă am fost plecat la Institutul Fundeni pentru a obţine o competenţă în endoscopie. Totuşi, aspectele semnalate ţin de bucătăria internă a spitalului, dar dacă sunt unii care vor să profite, eu nu vreau să comentez“, a declarat dr. Abdulla Bashir, managerul interimar al spitalului, cel care de altfel a coordonat unitatea medicală din 2004 până în 2012.

Deşi ieri am încercat în mai multe rânduri să obţinem o declaraţie, Mihaela Amariei a avut tot timpul telefonul închis.
 

Comentarii