N

Pariurile lui Fenechiu

N

joi, 03 aprilie 2014, 01:50
3 MIN
 Pariurile lui Fenechiu

\N

N-aş fi reluat subiectul Fenechiu dacă nu mi-aş fi amintit că acciza introdusă de la 1 aprilie este invenţia fostului ministru al Transporturilor.

După revoluţie, Relu Fenechiu a fost cel mai influent politician lansat de Iaşi pe scena naţională. Şi ce folos? În ciuda notorietăţii sale, „omul politic” Fenechiu (n.r. – „eu sunt om politic, nu politician”, obişnuia să te întrerupă liberalul) are puţine pariuri caştigate. A construit la Iaşi una dintre cele mai puternice şi efervescente organizaţii PNL din ţară. O organizaţie atât de centrată pe imaginea liderului (şi dependentă de banii lui) încât astăzi se fărâmă la primul bobârnac. A promovat oameni de tristă amintire, ca Radu Prisecaru sau Tudor Chiuariu, la un pas să-i devină colegi de „cameră”. A fost unul dintre principalii artizani ai Uniunii Social-Liberale. Adio, s-a rupt. A condus campania USL pentru demiterea lui Traian Băsescu la referendumul din vara lui 2012. Un eşec usturător. L-a susţinut pe radicalul Crin Antonescu la şefia PNL. Astăzi, moderatul Crin Antonescu joacă în tabăra adversă. Ca ministru al Transporturilor, a vândut CFR Marfă „afaceristului” Gruia Stoica. Păcat. La alegerile locale din 2008, i-a îndemnat pe alegătorii lui Cristian Adomniţei să voteze cu Gheorghe Nichita în turul doi. Astăzi (parcă doar astăzi?), liderul PSD se dovedeşte cel mai redutabil inamic al liberalilor pe plan local. În paranteză fie spus, e interesant că principalele organizaţii judeţene sunt conduse în prezent, fie şi interimar, de cei trei candidaţi la Primărie din 2008: Gheorghe Nichita (PSD), Dumitru Oprea (PDL) şi Cristian Adomniţei (PNL). Să fie un moment zero pentru a „deschide Iaşul”, lozinca PDL din respectiva campanie, sau dovada sterilităţii clasei politice locale?
Relu Fenechiu şi-a dorit modernizarea Aeroportului Iaşi. În mandatul Guvernului Tăriceanu, ministrul de atunci al Economiei, amicul Varujan Vosganian, a şi dislocat zece milioane de lei pentru aerogara ieşeană. Ghinion, banii n-au fost folosiţi la timp şi s-au întors la Bucureşti. Ce ţi-e cu istoria asta! Constantin Simirad, care nu era interesat de aeroport, va figura peste ani ca unul dintre ctitorii noii piste, doar pentru că a chivernisit nişte bani în bugetul CJ. Fenechiu, care, cel puţin declarativ, s-a dat peste cap, va rămâne cu meritul a două-trei curse externe introduse de Tarom.
Relu Fenechiu a visat la o autostradă Iaşi – Târgu Mureş. Toţi ieşenii o visează, dar liberalul a promovat insistent proiectul la Bucureşti. Nimic de spus, bravo lui. Dar a mai făcut ceva. A patentat o acciză pe combustibil, din care, spunea el, urma să fie finanţată construcţia de autostrăzi în România. Ideea a fost preluată din mers de Guvernul Ponta, şi interpretată în manieră social-democrată. Acciza este necesară, destinaţia, nu prea. Unu: banii merg la bugetul central. Doi: prioritară pentru Moldova este autostrada Braşov – Bacău. Altfel spus, graţie lui Fenechiu şi a simpatiei sale nedisimulate pentru PSD, ieşenii rămân cu taxa, băcăuanii cu autostrada.
N-aş fi reluat subiectul Fenechiu dacă nu mi-aş fi amintit că acciza introdusă de la 1 aprilie este invenţia fostului ministru al Transporturilor. La cât de prost a pariat Fenechiu, Ponta trebuia să fie mai reticent în a-i fura ideile. Acciza pe combustibil se va dovedi un „cadou otrăvit” pentru social-democraţi în perspectiva alegerilor prezidenţiale din toamnă. Fără să vrea, Fenechiu a plasat sub maşinăria PSD o bombă cu ceas.

Comentarii