PLANURI pentru înfiinţarea liniei 100 de autobuz şi a centurii Nord-Vest

joi, 24 decembrie 2015, 02:59
5 MIN
 PLANURI pentru înfiinţarea liniei 100 de autobuz şi a centurii Nord-Vest

Forma finală a planului strategic de transport la nivelul Iaşului a fost publicată pe site-ul Agenţiei pentru Protecţia Mediului. Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) a fost întocmit de consorţiul de firme PTV Group – Search Corporation – TTK, la comanda Ministerului Dezvoltării. Documentul propune şi prioritizează proiectele de investiţii pe următorii 15 ani şi va sta la baza accesării de fonduri europene pentru transport.

Planul a împărţit proiectele în două etape de execuţie: 2016 – 2023 şi 2024 – 2030. În ediţia de astăzi, vă prezentăm cele mai importante proiecte care sunt în prima rundă de programare, în contextul în care unele dintre iniţiative ar urma să primească finanţare încă de anul viitor.

Lista de priorităţi pentru următorii opt ani

La nivelul intervenţiilor asupra reţelei stradale, în fruntea listei de priorităţi pentru următorii opt ani se află proiecte precum centura uşoară Sud – str. Sarmisegetuza (inclusiv pod nou), reabilitarea str. Cicoarei şi a str. Arh. Ioan Berindei, construcţia variantei de ocolire Sud pentru traficul uşor şi realizarea unei legături între zona comercială ERA – centura uşoară Sud – DC 27.

„Aceste proiecte ar trebui corelate şi cu reorganizarea liniilor de transport public, prin introducerea măcar a unei linii de autobuz, ca, de pildă, o potenţială linie 100: Gara Socola – bd. Poitiers – şos. Nicolina – str. Arh. Berindei – str. Cicoarei – str. Sarmisegetuza – pasaj Octav Băncilă – str. Păcurari – Aleea Grigore Ghica – Rond Co­pou“, se arată în PMUD.

Totodată, este prevăzut proiectul variantei de ocolire Nord-Vest (DN 24 spre Sculeni – DN 28 spre Târgu Frumos), reabilitarea Splai Bahlui Mal Drept, dar şi modernizarea unor artere precum str. Fermei sau str. Bârnova.

„Deşi la nord de municipiul Iaşi se prevede apariţia auto­străzii, aceasta nu va putea fi suficient de atractivă pentru traficul local şi nu va putea degreva reţeaua locală a municipiului Iaşi de traficul de tranzit de scurtă şi medie distanţă. De aceea acest proiect (centura Nord-Vest, n.r.) va descărca zona de nord a mu­nicipiului de tranzitul traficului de marfă, îmbunătăţind conectivitatea reţelei în nord-vestul oraşului unde legăturile inelare lipsesc“, se precizează în PMUD.

Specialiştii au subliniat că centura Nord-Vest este un drum nou, cu două benzi de circulaţie, care nu se suprapune pe drumurile existente, traversând localităţile Iaşi, Rediu şi Valea Lupului. Singurele pasaje supraterane incluse în lista de priorităţi sunt două pieto­nale şi pentru biciclete între strada Carpaţi şi Piaţa Nicolina şi altul la Gară. În document se mai propune reorganizarea circulaţiei pe şos. Arcu, şos. Bucium, bd. Dacia, bd. Carol I, str. Vasile Lupu, str. Elena Doamna şi bd. In­de­pendenţei.

Reorganizarea vizează revi­zuirea modului de amenajare în intersecţii prin corecţii geometrice, insule canalizatoare de trafic şi refugii pietonale la treceri de pietoni.

Autogara va fi construită până în 2023

Unul dintre cele mai importante proiecte ale municipalităţii, autogara, va fi implementat până în 2023. „În ciuda faptului că am­plasamentul (Tudor Vladimirescu, n.r.) acestui centru propus nu este conectat la reţeaua de cale ferată, el ar putea facilita legăturile liniilor judeţene şi urbane şi ar putea oferi condiţii de schimbare a acestora mult mai atractive“, se menţionează în PMUD.

Potrivit documentului, noua autogară ar urma să preia cel puţin 30 intrajudeţene şi interjudeţene de la două centre intermodale existente (Eurovoyage şi Real Fresh).

Alte proiecte privind transportul public prevăzute pentru 2016 – 2023 constau în reabilitarea căii de rulare a tramvaielor în Tudor Vladi­mirescu, Pădurii, Ţuţora, Iaşi – Dancu şi bd. Virgil Săhleanu. Totodată, specialiştii propun achiziţionarea de tramvaie (20 bucăţi) şi autobuze (30 bucăţi) noi, precum şi extinderea şi modernizarea depourilor. „Starea actuală a depourilor şi a autobazei este relativ precară nefiind asigurate condiţii optime pentru staţionarea şi întreţinerea flotei, în special pentru vehiculele noi ce vor fi achiziţionate“, susţin specialiştii.

Chirica: „Ordinea proiectelor nu este bătută în cuie“

Din perioada 2016 – 2023 lipsesc proiecte importante precum reabilitarea str. Trei Fântâni şi care au fost programate după anul 2024. Primarul interimar Mihai Chirica a susţinut ieri că astfel de proiecte pot fi aduse în prima etapă de finanţare.

„Planul de mobilitate urbană este un document strategic de programare absolut obligatoriu pentru a putea cere finanţare europeană în exerciţiul 2014 – 2020. Toate proiectele sunt realizabile, ordinea nu este neapărat bătută în cuie. Dacă vom aduce un proiect dintr-o altă etapă şi îl vom considera necesar să-l finanţăm în etapa I, este la îndemâna noastră. Noi vom lăsa materialul aşa cum l-au creat, este absolut în regulă, urmând să facem noi etapizarea pe măsură ce găsim priorităţile necesare în ceea ce priveşte dezvoltarea municipiului“, a susţinut primarul interimar.

El a subliniat că o parte din proiec­tele incluse în PMUD se regăsesc şi în noul Plan Urbanistic General (PUG) care, de ase­menea, urmează să fie aprobat de consilierii locali în perioada următoare. „Am încercat să le corelăm, dar să ştiţi că sunt şi elemente în plus (în PMUD, n.r.) şi vom aduce corecţii în PUG, de exemplu acele traversări suplimentare care se fac peste Ba­hlui tocmai pentru a putea descongestiona cartierele Nicolina I şi Nicolina II“, a conchis Chirica.

VEDEŢI ŞI:

EXCLUSIV: PLAN URIAŞ DE TRAFIC ÎN IAŞI!Include străzi de tip „shared-space“

„Ziarul de Iaşi“ vă prezintă Planul de Mobilitate Urbană (PMUD), realizat la iniţiativa Ministerului Dezvoltării.

Comentarii