Romania va putea cumpara avioane F 16 de la portughezi doar dupa ce va negocia cu SUA

marți, 30 aprilie 2013, 11:04
3 MIN
 Romania va putea cumpara avioane F 16 de la portughezi doar dupa ce va negocia cu SUA

Dintr-o declaratie recenta a ministrului apararii am aflat ca termenul pana la care se va semna contractul de achizitie a 12 avioane F 16 second hand este sfarsitul acestui an. Motivul este ca, dupa finalizarea documentelor cu partea portugheza trebuie negociate si semnate un alt se de documente cu partea america, in luna septembrie. Asta inseamna ca suma de 670 de milioane de dolari pe care trebuie sa o achite Romania in urmatorii cinci ani va fi impartita intre cei doi parteneri externi.

 
"Un punct aparte in discutiile noastre (cu omologul portughez – n.red.) a fost cel legat de derularea programului referitor la inzestrarea Armatei Romane cu o escadrila de avioane de tip F-16. Discutiile se poarta, deocamdata, la nivel tehnic. Urmeaza, probabil, pe la sfarsitul lunii mai, sa finalizam documentele cu partea portugheza si ulterior cu partea americana pana in septembrie, astfel incat din acest an sa reluam programul de inzestrare cu avioane multirol, la nivelul unei escadrile insemnand 12 avioane.
In momentul in care vor fi finalizate toate negocierile, vom discuta si despre sume. In acest pachet intra si pregatirea pilotilor, si mentenanta si modernizare si tot. Avioanele le vom putea folosi in momentul in care va expira resursa pe care noi o avem in momentul de fata pe aparatele MIG 21 Lancer. Atunci vom avea si o escadrila pentru politia aeriana cu avioane multirol, cu aproximatie in anul 2017", a declarat Mircea Dusa pentru Agerpress

Romania si Portugalia au ca termen luna iunie pentru finalizarea negocierilor privind achizitionarea avioanelor de tip F 16, aparatele urmand a fi cumparate la mana a doua de la portughezi.

Despre dotarea Fortelor Aeriene Romane cu avioane multirol se discuta de aproape zace ani. Initial au fost purtate negocieri cu trei mari producatori internationali: concernul european EADS care ne-a propus dotarea cu aparate Eurofighter Typhoon, cu suedezii de la Saab care au propus varianta Gripen si cu americanii de la Lockheed  Martin care au oferit aparate F 16 second hand.

Dupa ce Romania a semnat parteneriatul strategic cu SUA in 2011 a devenit clar pentru toata lumea ca varianta F 16 va fi cea castigatoare chiar daca furnizorul este acum  Fortele Aeriene Portugheze. Oricum, modernizarea aparatelor se va face tot de catre partea americana, ceea ce insemana ca o parte importanta din sumele pe care le va achita Romania vor ajunge la producatorul american.

Inca de la inceputul procesului de achizitie, in 2004, s-a pus problema ca, de fapt, cumpararea de avioane militare va avea si o componenta politica. Intrebarea era daca se va recompensa intrarea in NATO, ceea ce era egal cu achizitia de F 16 sau intrarea in UE, ceea ce ar fi condus la achizitia de Eurofighter. De cativa ani buni autoritatile romane, indiferent de culoarea politica, au repetat incontinuu ca vom lua F16. Singura piedica in calea incheierii contractului era componenta financiara pentru care se pare ca s-a gasit o rezolvare: plata in rate.

Un alt element care arata ca americanii stiu de peste cinci ani ca vom cumpara aparate de lupta americane este faptul ca Armata SUA a investit in infrastructura aeriana din tara noastra. Un exemplu: in 2009, Armata SUA a decis sa investeasca sume de ordinul a zeci de milioane de dolari pentru mo­der­nizarea bazei militare de la Campia Turzii. Investitia a vizat modernizarea echipamentelor de comunicatii si de control de la sol pen­tru a le aduce la un standard com­pa­tibil NATO. Pe langa aceasta au fost mo­der­nizate si hangarele pentru a le adapta la cerintele aeronavelor de lupta americane. Surse militare sustin ca investitia a fost demarata dupa ce statul roman a dat asigurari, in prima faza la nivel neoficial, ca Fortele Aeriene Romane inclina sa se doteze cu avioane F16 aflate in uz, urmand ca tara noastra sa intre in programul de dotare cu avioane mul­tirol de generatia a cincea F35. 

Comentarii