Abandonul universitar, combătut la „Cuza“ cu jumătate de milion de euro
Se intâmplă ceva ciudat în universităţi: doar un student din doi termină facultatea
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza“ s-a decis să trateze una dintre cele mai sensibile probleme ale învăţământului superior din România – abandonul universitar. Cifre de uz intern ale universităţii arată faptul că procentul de abandon este unul considerabil, acesta variind între 20 şi 40% după primul an de studiu, şi se duce până la 50% la finalul celor trei ani de studiu din ciclul de licenţă.
Practic, doar unul din doi studenţi înmatriculaţi la UAIC în 2014 a finalizat studiile de licenţă în 2017, procent în care nu intră cei care doar au trecut admiterea, ci cei care îşi depun documentele în original şi apoi semnează contractul de studii, dar fiindcă se răzgândesc nu se prezintă nicio zi la cursuri, precum şi cei care renunţă în timpul studiilor. Astfel, UAIC va investi 2,5 milioane de lei, aproximativ 545.000 de euro, în proiecte pentru a combate abandonul şcolar, fonduri provenite dintr-o competiţie de granturi naţională (fondul de dezvoltare instituţională) şi ROSE – fonduri ale Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, dedicate reducerii abandonului şcolar în învăţământul secundar şi terţiar.
Facultăţile vizate
În acest an universitar, UAIC va desfăşura şase astfel de proiecte, trei dintre ele vizând studenţii de la trei facultăţi – Geografie şi Geologie, Litere şi Matematică. „Pentru aceştia se vor organiza activităţi precum o mai bună informare asupra sistemului de sprijin pe care se pot baza în universitate, de la sprijin financiar până la sprijin în probleme emoţionale şi profesionale, desemnarea unor tutori personali care să urmărească îndeaproape dezvoltarea studenţilor, organizarea de ore de pregătire suplimentare sau grupuri de studiu studenţi-profesori, evenimente de carieră şi vizite la potenţiali angajatori, sesiuni gratuite de consiliere psihologică“, au transmis reprezentanţii UAIC. Aceştia îşi propun să le crească studenţilor motivaţia de a învăţa prin organizarea de concursuri, seminarii motivaţionale şi de creştere a încrederii în sine.
Care sunt cauzele abandonului
Conform reprezentanţilor UAIC, la nivel naţional, rata de abandon ridicat în învăţământul superior este semnalată ca fiind o problemă majoră, fiind vorba de un procent de 35% de tineri care nu termină facultatea la nivelul întregii ţări. Iar factorii identificaţi în acest sens, care sunt puşi la baza deciziei de a renunţa luată de tineri, sunt: situaţia materială precară, lipsa unui mediu familial şi şcolar care să le încurajeze efortul pentru studii, alegerea greşită a facultăţii, informarea insuficientă cu privire la posibilităţile de angajare, diferenţele dintre stilurile de predare din preuniversitar şi mediul universitar. Proiectele lansate de „Cuza“ au durata între 27 şi 36 de luni, iar în paralel cu acestea vor mai fi încă trei acţiuni desfăşurate de universitate: organizarea anuală până în 2019 a unei şcoli de vară destinată studenţilor din grupuri dezavantajate, organizarea de sesiuni de informare în liceele din mediul rural şi din oraşele mici şi îmbunătăţirea informării cu privire la posibilităţile de angajare în timpul şi după terminarea studenţiei.