PNL îl acuză pe Mihai Chirica de dezinformare, după ce acesta declarase că nu se pot lua cu fonduri UE decât autobuze electrice, ecologice. Liberalii au prezentat cazul Cracoviei, care a cumpărat autobuze diesel cu bani de la UE. Primarul replică din nou: POR negociat de România şi POR negociat de Polonia sunt două chestiuni total diferite. Ședinţa va aduce clarificări
Războiul dintre reprezentanţii PNL şi cei ai municipalităţii va ajunge în faţa Consiliului Local. Cei opt consilieri locali PNL şi independentul Andrei Postolache au solicitat convocarea unei şedinţe extraordinare a CL, în cadrul căreia să se discute modul în care urmează să fie modernizat transportul public: prin contractarea unui credit BERD, variantă susţinută de primarul Mihai Chirica, sau prin accesarea de fonduri europene, cum solicită liberalii.
75 de autobuze noi
Potrivit legii, şedinţele extraordinare ale CL pot fi convocate la iniţiativa primarului sau a unei treimi dintre consilierii locali. Cei 9 semnatari ai solicitării de organizare a şedinţei reprezintă exact o treime din numărul total de 27 de consilieri locali. În nota de fundamentare a singurului proiect de pe ordinea de zi, liberalii afirmă că noul credit, de 15 milioane de euro, propus de municipalitate pentru cumpărarea a 75 de autobuze, ar îndatora inutil Iaşul, consilierii PNL apreciind că se poate obţine o finanţare nerambursabilă din partea Uniunii Europene pentru modernizarea transportului. „Ne dorim ca transportul public să devină mai confortabil. Suntem de acord că flota operatorului public de transport, care acum este îmbătrânită, uzată moral şi tehnic, să fie înlocuită într-un termen cât mai rezonabil, astfel încât ieşenii să beneficieze de un transport public modern, în condiţii de confort şi siguranţă. Totodată, finanţele municipalităţii deja sunt împovărate de creditele existente, de sumele ce trebuie cheltuite din bugetul local pentru proiectele cu finanţare europeană care nu au fost finalizate la timp, la care se adaugă corecţiile impuse de Autoritatea de Management, precum şi de cheltuielile pentru funcţionare şi investiţii curente ale Primăriei sau ale instituţiilor subordonate“, se menţionează în nota de fundamentare a proiectului de hotărâre.
Liberalii solicită aprobarea organizării unui referendum local în vederea stabilirii de către ieşeni a modalităţii prin care să se modernizeze transportul public. Cu ocazia referendumului, ieşenii ar urma să răspundă prin „da“ sau „nu“ la întrebarea: „Sunteţi de acord ca transportul public de călători din Municipiul Iaşi să fie modernizat prin fonduri europene în detrimentul contractării unui credit de 15 milioane euro de către Primăria Municipiului Iaşi de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare?“. Referendumul ar urma să fie organizat pe1 septembrie.
Cazul Cracovia
Acum două zile, liberalii au dat exemplul oraşului polonez Cracovia, care are o populaţie dublă faţă de cea a Iaşului, şi care a achiziţionat recent autobuze diesel cu fonduri europene, precizând că acest fapt demonstrează că primarul Mihai Chirica ar fi minţit atunci când a afirmat că UE nu finanţează decât cumpărarea de mijloace de transport electrice. În replică, oficialii Primăriei au afirmat că PNL dezinformează. Ghidul solicitantului pentru axa prioritară 4.1 a Programului Operaţional Regional, prin care s-ar putea finanţa achiziţia de autobuze, nu a fost încă finalizat, nefiind astfel clar dacă în România se va finanţa şi cumpărarea de autobuze diesel. „Dacă ghidul solicitantului va prevedea explicit că putem achiziţiona şi autobuze, nu vom pregeta să depunem un proiect şi în acest scop, pentru că ne dorim să folosim toate instrumentele financiare pentru a schimba transportul public în mod real“, se menţionează într-un comunicat al municipalităţii.
Chirica: „Liberalii amestecă mere cu pere“
Conform oficialilor Primăriei, proiectul implementat la Cracovia face parte dintr-un program de finanţare specific Poloniei, fără legătură cu POR 2014-2020. Situaţia s-ar datora faptului că Polonia şi-a stabilit alte priorităţi în negocierile cu UE, aşa cum România, de exemplu, a negociat o sumă mai mare pentru proiectele POSDRU, în exerciţiul bugetar precedent al UE. „A compara POR negociat de România cu POR negociat de Polonia este o eroare, pentru că ţări diferite au nevoi diferite şi, mai ales, viziuni de dezvoltare diferite, funcţie şi de contextul economic şi geostrategic. Liberalii mint cu nonşalanţă şi amestecă mere cu pere. Este încă o dovadă, dacă mai era nevoie, că liberalii nu sunt în stare să propună soluţii concrete şi realiste pentru dezvoltarea oraşului nostru, fiind limitaţi la o propagandă zgomotoasă şi găunoasă, menită să le ofere o oarecare vizibilitate în perspectiva alegerilor parlamentare“, a declarat primarul Mihai Chirica.