De Business

Punem punctul pe știi

Toate modificările fiscale care au intrat în vigoare în 2016

marți, 05 ianuarie 2016, 02:50
8 MIN
 Toate modificările fiscale care au intrat în vigoare în 2016

Principalele schimbări vizează impozitul pe venitul microîntreprinderile, TVA, impozitul pe clădiri şi amenzile.


Noul an a început cu modificări fiscale importante care afectează majoritatea contribuabililor ieşeni. Cele mai importante „paliere” din Codul Fiscal unde au fost efectuate modificări sunt la aplicarea impozitului pe profit, a taxei pe valoare adăugate, la impozitele pe veniturile obţinute şi la impozitarea microîntreprinderilor şi a persoanelor fizice autorizate. În principal, noile măsuri impuse prin modificarea unor prevederi ale Codului Fiscal au menirea de a creşte valoarea sumelor colectate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală de la contribuabili, chiar dacă în unele cazuri contribuabilii sunt cei avantajaţi. Una din cele mai importante modificări fiscale la început de an este diminuarea TVA de la 24% la 20%. În unele supermarketuri deja sunt prezentate produse cu preţ vechi, când TVA era 24% şi noul preţ la care a fost aplicată noua valoare a TVA. Totuşi, pentru anumite categorii de produse, se vor aplica unele cote reduse de TVA, după ce a fost deja adoptată scăderea TVA la 9% pentru pâine şi alimente. De la 1 ianuarie, aceeaşi cotă va fi folosită şi pentru livrarea apei potabile şi a apei pentru irigaţii în agricultură. Pe de altă parte, a fost introdusă o cotă de TVA de 5% în cazul livrării de manuale şcolare, cărţi, ziare şi unele reviste, precum şi în cazul serviciilor privind permiterea accesului la muzee, castele, expoziţii etc, cota folosită anterior fiind de 9%. Tot TVA de 5% se va folosi în cazul organizării evenimentelor sportive şi culturale începând cu acest an, în timp ce plafonul în cazul aplicării TVA de 5% pentru locuinţele sociale a crescut de la 380.000 lei lai 450.000 lei.

 
Ce schimbări sunt în cazul dividendelor
 
Modificări fiscale importante au fost luate şi în privinţa sumelor pe care statul vrea să le recupereze din veniturile şi profitul realizat de contribuabil. O veste bună pentru societăţile ieşene este cea a scăderii impozitului reţinut pentru veniturile obţinute din dividende, de la 16% la 5%. Este una din cele mai aşteptate măsuri de către oamenii de afaceri care vor plăti impozit mai mic pentru sumele pe care le „scot” din firmă în nume personal. Prevederea a intrat în vigoare de la 1 ianuarie indiferent de perioada în care a fost realizat profitul, astfel că impozitul de 5% va fi aplicat inclusiv pentru sumele aferente profitului pe 2015 distribuite persoanelor fizice sau juridice, dacă nu se beneficiază deja de scutirea de impozit pe dividend. O altă veste bună legată de dividende îi priveşte pe contribuabilii care obţin şi alte venituri pentru care plătesc contribuţii de sănătate de 5,5%, deoarece pentru dividendul încasat în 2016 nu mai este necesară plata contribuţiei la sănătate pe lângă impoztiul de 5%. Pe de altă parte, din 2016 sunt eliminate din categoria entităţilor supuse cotei speciale de impozit de 5% societăţile care desfăşoară activităţi de natura pariurilor sportive. Potrivit noilor prevederi, în cazul cheltuielilor pentru sponsorizări, limita de 3 la mie din cifra de afaceri a fost majorată la 5 la mie, în timp ce cheltuielile sociale vor fi deductibile în limita unei cote de până la 5%, faţă de 2% cât era până în prezent, aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului. Tot din categoria cheltuielilor deductibile, pot fi menţionate dobânzile/amenzile/majorările/confiscările datorate către autorităţi române/străine dacă sunt aferente unor contracte încheiate cu acestea, în timp ce cheltuielile din evidenţa contabilă, indiferent de natura lor, dacă sunt dovedite ca fiind legate de fapte de corupţie sunt considerate nedeductibile. O altă modificare importantă priveşte eliminarea din categoria entităţilor scutite de impozit pe profit a cultelor religioase, a instituţiilor de învăţământ privat şi a asociaţiilor de proprietari.
 
Cum vor fi impozitate microîntreprinderile
 
Anul 2016 a adus şi o creştere a plafonului de impozitare în cazul microîntreprinderilor, de la 65.000 euro la 100.000 euro, în timp ce impozitarea veniturilor obţinute se va face în funcţie de numărul de salariaţi. De asemenea, indiferent de veniturile obţinute, firmele care desfăşoară activităţi de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor petroliere şi gazelor naturale nu pot fi microîntreprinderi. Dacă se depăşeşte noul plafon de 100.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanţă şi management în veniturile totale ale firmei este de peste 20% inclusiv, se va datora impozit pe profit începând chiar cu acel trimestru, luând în considerare veniturile obţinute şi cheltuielile suportate începând cu acel trimestru şi nu de la începutul anului fiscal, cum se proceda până acum. Referitor la cotele de impozitare pentru microîntreprinderi, acestea vor fi de 1% din venituri dacă au peste doi angajaţi, 2% pentru un salariat şi 3% pentru firmele care nu au salariaţi, acest procent fiind practicat până în prezent pentru orice microîntreprindere. Dacă pe parcursul unui trimestru, salariaţii părăsesc o microîntreprindere, angajatorul trebuie să ocupe locurile lăsate libere până la sfârşitul acelui trimestru pentru a beneficia  de acelaşi nivel de impozitare. În cazul microîntreprinderilor nou înfiinţate, se va aplica o cotă de impozitare redusă de 1% în primele 24 de luni, dar trebuie îndeplinite anumite condiţii legate de salariaţi şi perioada de angajare.  La sfârşitul lunii octombrie, în judeţul Iaşi existau peste 17.000 de societăţi care plăteau impozite pe venituri pentru microîntreprinderi.
 
În ce condiţii nu vor fi impozitate tichetele cadou
 
Un alt capitol care a suferit modificări de la 1 ianuarie este al contribuţiilor sociale pe care contribuabilii trebuie să le plătească la stat. Cea mai importantă categorie de contribuabili vizată este a celor care obţin venituri din activităţi independente şi care vor trebui să achite contribuţia la asigurările sociale (CAS), chiar dacă obţin şi venituri de natură salarială. Astfel, din acest an, cotele de plată a CAS sunt de 10,5% din partea angajatului indiferent de condiţiile de muncă, în timp ce angajatorul trebuie să achite 15,8% în condiţii normale de lucru, 20,8% în condiţii deosebite de muncă şi 25,8% pentru condiţii speciale de muncă, cotele aplicându-se la fondul de salarii (brut total) din luna calendaristică respectivă. O modificare importantă îi vizează pe cei aproape 22.000 de ieşeni care lucrează prin PFA, aceştia nedispunând de un stagiu de cotizare complet dacă apelează doar la plata cotei de 10,5%. Astfel, există şi posibilitatea alegerii plăţii unei CAS de 26,3% din venitul net (venitul brut cu cheltuielile deductibile scăzute) obţinut. În privinţa contribuţiilor de asigurări de sănătate şi sociale, angajatul plăteşte cota de 5,5%, în timp ce angajatorul 5,2%, la care se adaugă alt procent de 0,85% aferent concediilor şi indemnizaţiilor. De asemenea, şi persoanele fizice care nu obţin venituri şi nu se încadrează în categoriile de persoane exceptate de la plata contribuţiilor de asigurări de sănătate şi sociale, datorează, lunar, CASS şi au obligaţia să solicite înregistrarea la organul fiscal competent. Din acest an, cadourile şi tichetele cadou oferite tuturor angajaţilor cu anumite ocazii nu vor mai fi impozitate dacă nu depăşesc valoarea de 150 lei. În privinţa contribuţiilor pentru bugetul de şomaj, atât angajatul, cât şi angajatorul, vor plăti cote de 0,5%, angajatorului imputându-i-se şi alţi 0,25% la fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale. 
 
Creşte impozitul în cazul clădirilor nerezidenţiale
 
Foarte interesaţi de modificările Codului Fiscal ar trebui să fie proprietarii de „firme de apartament”, deoarece impozitele plătite pentru clădiri utilizate în scop nerezidenţial vor creşte. Cu alte cuvinte, impozitul nu va mai fi plătit în funcţie de calitatea proprietarului, persoana fizică sau juridică, ci de utilitatea locuinţei. Mai este un caz, de locuinţă mixtă, când, de exemplu, o cameră este folosită pentru activitate economică (n.r. – audit, contabilitate, frizerie etc), iar celelalte pentru domiciliu. În 2015, dacă proprietarul era persoană fizică, procentul de impozitare era de 0,1% din valoarea impozabilă, însă din acest an impozitul va diferi în funcţie data achiziţionării imobilului sau a ultimei evaluări, astfel că în unele cazuri se poate ajunge la creşteri spectaculoase ale impozitelor în acest an faţă de anul trecut. Pentru locuinţele utilizate strict rezidenţial, autorităţile publice au dreptul să stabilească un procent de impunere între 0,08% şi 0,2%, deci oricum în creştere faţă de 0,1%. Pe de altă parte, în cazul locuinţelor ce au utilitate economică, dacă achiziţia/reevaluarea a avut loc în ultimii cinci ani, procentul de impunere e între 0,2% şi 1,3% pe an, dar dacă achiziţia/reevaluarea a avut loc cu mai mult de cinci ani în urmă, procentul este cuprins între 1,3% şi 2%.
 
Scad dobânzile de întârziere
 
Potrivit Noului Cod de Procedură Fiscală, din acest an, sancţiunile aplicate în cazul multor contravenţii se reduc pentru persoanele juridice, cu excepţia contribuabililor mijlocii şi mari, până la nivelul celor aplicabile persoanelor fizice. De menţionat că anul 2016 aduce o scădere a dobânzilor de la 0,03% la 0,02%/zi de întârziere, nivelul penalităţii de întârziere scade de la 0,02% la 0,01%/zi, iar pentru nedeclararea sau declararea incorectă a unor obligaţii fiscale principale se percepe o penalitate de 0,08%/zi în urma emiterii unei decizii de impunere. De asemenea, din acest an, notarii vor trebui să notifice organele fiscale tranzacţiile imobiliare în care valoarea declarată este mai mică decât valoarea minimă stabilită prin studiul de piaţă realziat de către camera notarilor publici. O altă modificare importantă şi de impact, dar care va intra în vigoare abia de la 1 mai 2016, este creşterea salariului minim garantat de la 1.050 lei la 1250 lei. Conform prevederilor legale, plata unor salarii mai mici decât salariul minim garantat în plată se amendează cu o sumă de la 1.000 lei la 2.000 lei pentru fiecare contract de muncă pentru care nu s-a respectat prevederea. 
 
 

  

Comentarii