De Business

Punem punctul pe știi

Autovehiculele de import care nu se incadreaza in normele europene privind poluarea nu vor mai putea fi inmatriculate

miercuri, 10 iunie 1998, 23:00
3 MIN
 Autovehiculele de import care nu se incadreaza in normele europene privind poluarea nu vor mai putea fi inmatriculate

Autovehiculele din import cu o masa de pina la 3,5 tone nu vor mai putea fi inmatriculate in Romania, de la 1 iulie 1998, in conditiile in care limitele maxime ale emisiunilor poluante le depasesc pe cele admise in statele UE, a declarat, miercuri, in cadrul unei conferinte de presa, Ioan tiganas, directorul general al Registrului Auto Roman (RAR).
Prin aceasta masura se aplica Ordinul Ministrului Transporturilor, Traian Basescu, din decembrie 1997, prin care au fost introduse noi conditii de omologare pentru circulatie a autovehiculelor.
"Autovehiculele care vor fi aduse in Romania dupa data mentionata vor fi supuse, pentru prima inmatriculare, la un control in vederea determinarii modului de incadrare in parametrii nivelului redus de poluare Euro 2. Daca nu vor respecta acesti parametri, autovehiculele respective nu vor fi admise in circulatie", a precizat tiganas. Pentru autovehiculele importate se va lua in considerare data de introducere in Romania, consemnata de organele vamale. Euro 2 desemneaza normele de emisii poluante valabile in Uniunea Europeana pentru perioada 1995-1999.
tiganas spune ca este de asteptat ca, in urma aplicarii noilor criterii de inmatriculare, importul de autovehicule se se reduca, in perioada de dupa 1 iulie. "Va fi un recul la importul de automobile la mina a doua", apreciaza directorul general al RAR. El a a aratat ca, pentru a fi inmatriculat in Romania, nu este suficient ca autovehiculul sa fie echipat cu toba catalitica. "Cel care aduce din strainatate un autovehicul trebuie sa prezinte documentele care au stat la baza omologarii respectivei masini si care atesta ca se incadreaza in normele Euro 2", a subliniat directorul general al RAR.
Registrul Auto va publica, in perioada urmatoare, liste cu tipurile de autovehicule care se incadreaza in aceste norme, pentru a fi un ghid pentru cei care doresc sa isi aduca masini din strainatate.
De asemenea, la omologarile de tip, toate autovehiculele fabricate in Romania, vor trebui sa respecte, incepind cu 1 ianuarie 1999, noile norme de poluare. La vinzarile efective catre populatie a acestor autovehicule, obligativitatea respectarii normelor Euro 2 se aplica de la 1 ianuarie 2000. Aceleasi prevederi se aplica la utilitarele si autobuzele peste 3,5 tone, importate sau produse in Romania.
tiganas spune ca, urmare a aplicarii obligativitatii echiparii autovehiculelor din productia interna cu dispozitive de reducere a poluarii, pretul automobilelor Dacia se va majora cu 800 dolari. Societatea Automobile Dacia Pitesti are, deja, un contract cu firma germana Bosch, care prevede furnizarea de dispozitive antipoluare.
Potrivit conducerii RAR, autovehiculele aflate, in prezent, in circulatie nu intra sub incidenta noilor prevederi privind poluarea. "Ele vor circula in actuala formula pina la casare", a adaugat directorul general Ioan tiganas. Parcul de autovehicule din Romania are o virsta medie de peste 12 ani, automobilele Dacia reprezentind circa 80% din parc. Potrivit unei statistici realizate de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile, Dacia conduce in clasamentul principalelor zece marci si modele de autoturisme vindute pe ansamblul anului 1997, cu 81.644 unitati.
Numarul autovehiculelor importate a fost, in 1997, de 7.157 unitati, fata de 9.484 unitati in 1996. Importurile de autoturisme s-au cifrat la 5.319 unitati, in scadere cu 2.366 unitati fata de1996.
Registrul Auto Roman intentioneaza sa adreseze Guvernului un proiect de act normativ prin care nivelul impozitelor si taxelor platite statului de catre detinatorii de autovehicule sa fie stabilit in functie de gradul de poluare al autovehiculului, respectiv o reglementare care sa introduca principiul "cu cit poluezi mai mult, cu atit sa platesti mai mult". tiganas spune ca o astfel de reglementare nu poate fi introdusa mai devreme de 1 ianuarie 1999.

Comentarii