De Business

Punem punctul pe știi

Bancile tin firmele de catering in viata

joi, 05 august 2004, 23:00
3 MIN
 Bancile tin firmele de catering in viata

„Vreau sa curga sampania si caviarul sa fie la discretie. Nu conteaza pretul. Sint dispus sa platesc oricit” – acestea sint frazele pe care patronii firmelor de catering din Iasi ar dori sa le auda in fiecare zi. Numai ca astfel de clienti nu se gasesc foarte des. Majoritatea iesenilor isi sarbatoresc zilele de nastere in familie, cu mincare preparata acasa. Doar la evenimente mai mari se incumeta sa ceara serviciile unor specialisti. In lipsa acestui tip de clientela, firmele de catering din Iasi s-au orientat catre contracte cu spitalele, bancile si societatile cu un numar mare de angajati.
Desi termenul si tipul de serviciu este la noi relativ nou, in tarile occidentale fiecare societate care se respecta apeleaza frecvent la o firma de catering. La Registrul Comertului Iasi sint inregistrate 254 de firme care au ca obiect de activitate prestarea de servicii de catering. Insa, daca aruncam o simpla privire asupra pietei ne dam seama ca doar foarte putine dintre acestea supravietuiesc efectiv pe piata.
Avizele sint greu de obtinut
„Nici nu stiam ca sint atit de multe firme cu acest tip de obiect de activitate. Majoritatea probabil ca l-au trecut pur si simplu printre multe alte obiecte de activitate insa in Iasi nu activeaza efectiv foarte multe firme de catering. Iasul e o piata mica pentru acest tip de afacere. Cateringul din Iasi nu se compara cu cel din Bucuresti. Acolo din aceasta activitate se cistiga mult mai multi bani pentru ca pretentiile sint altele.” – a spus Mihaela Asofiei, director marketing la „Gruman” SRL.
Desi este usor sa iti treci ca obiect de activitate la Registrul Comertului
, pentru a deschide o firma de catering este nevoie de un numar mare de avize. Pe linga un sediu cu o bucatarie care sa treaca de cele mai crunte inspectii, masinile in care se transporta mincarea trebuie si ele sa fie avizate de Directia de Sanatate Publica si de Directia Sanitar Veterinara. De cele mai multe ori taxele de avizare depasesc suma de 7 milioane de lei. Unele firme de catering aduc la cererea clientului chiar si mobilier. „Incercam sa facem totul pentru clientii nostri, de la furnizarea mincarii pina la sfaturi despre organizare. Daca la o nunta sau o aniversare clientul nu are indeajuns de multe scaune ii aducem noi citeva. In orice caz, majoritatea veniturilor ne vin din petreceri gen cocktail organizate pentru banci si firme de renume sau pentru lansari de produse” – a declarat Edi Hristea, director comercial la „Select Grup”.
Afacerile au crescut cu 25%
Spre deosebire de alte tipuri de servicii, firmele de catering din Iasi nu au tarife fixe, totul depinzind de numarul de persoane care participa la eveniment si de pretentiile acestora. Unii manageri recunosc ca nu se deplaseaza pentru mai putin de 20 de milioane pe eveniment. Desi nu este un lucru restrictiv, pretul variaza de la client la client. Pentru un eveniment la care participa 50 de persoane, tariful nu poate scadea sub 20 de milioane de lei. Nu cerem preturi exorbitante pentru meniuri insa nici nu ne deplasam degeaba pentru o plata foarte mica” – sustine Hristea. Chiar daca economia Iasului este printre cele mai putin dezvoltate din tara, in 2003, comparativ cu 2002, veniturile firmelor de catering au crescut. „Odata cu nivelul de trai creste bineinteles si cererea pentru astfel de servicii. Fata de acum doi ani, veniturile noastre au crescut cu ceva mai mult de 25%. Anul trecut cifra noastra de afaceri a fost de 10 miliarde de lei, iar anul acesta speram sa o depasim.” – a mentionat Mihaela Asofiei, director marketing la „Gruman”.
„Am prins un singur contract”
Totusi, nu oricine reuseste sa gaseasca o nisa de piata in afacerea de catering. Multi esueaza fie pentru ca nu au in spate reputatia unui restaurant, fie pentru ca nu au bani sa investeasca in imagine si in servicii de calitate. „In urma cu un an mi-am deschis firma de catering. Am facut o livrare pentru o nunta si cam atit. Dupa aceea nu am mai prins nici un contract. Aceasta si pentru ca in tipul acesta de afacere poti sa pierzi foarte usor. Ca sa fii chemat sa livrezi mincare trebuie sa ai o reputatie in spate, sa te cunoasca directorul de banca sau de firma, iar eu nu am avut bani sa investesc in imagine” – a spus Daniel Danescu, fost proprietar al firmei de catering „Interfood Delivery”. (Cristina STOIAN)

Comentarii