De Business

Punem punctul pe știi

Efectul Palas: preturi reduse pana la 70% la magazinele din jur

duminică, 24 iunie 2012, 18:11
4 MIN
 Efectul Palas: preturi reduse pana la 70% la magazinele din jur

Efectul intrarii pe piata a unui nou mall nu s-a lasat prea mult asteptat. Inaugurarea Palas Mall a directionat, cel putin in primele doua saptamani, mai toti clientii catre noul obiectiv si le-a creat dificultati celorlalte centre. Acesta s-a reflectat intr-un numar mai mic de clienti si implicit in incasari mai reduse.

Reporterii „Ziarului de Iasi" au vizitat principalele centre comerciale din municipiu si au descoperit ca in aproape toate sunt afisate reduceri, iar clientii se lasa asteptati.

„Merge foarte prost"

Ieri in jurul pranzului la Centrul Comercial Felicia clientii erau si nu prea. Magazinele aveau afise mari pe usi, cu reduceri de pana la 70%, insa  clientii nu prea intrau. Chiar daca la Leonardo erau reduceri de 30%, la Pietra de 60%, Accessorize de 50%, iar la Ina Design puteai cumpara un produs si pe al doilea il achitai la jumatate de pret, majoritatea iesenilor prezenti in centrul comercial isi faceau cumparaturile de la Carrefour. Reporterii au intrat in cateva magazine pentru a vedea a lua pulsul. Sub pretextul ca avem nevoie de o costumatie anume pentru un eveniment si accesorii care sa se potriveasca, am intrat in vorba cu vanzatoarele. „Acum merge, dar merge foarte prost. Cand s-a deschis Palas-ul nu mai era tipenie de om pe aici. Parca se dadeau haine gratis acolo", ne-a spus vanzatoarea unui magazin de imbracaminte. Altii au fost mai retinuti la vorba si s-au multumit doar sa zambeasca amar si sa spuna ca: „Merge foarte prost. Dar o sa-si revina incasarile pentru ca acum Palas este o noutate si cam atat", a punctat vanzatoarea unui magazin de pantofi. Reporterii „Ziarului de Iasi" au intrat si intr-un magazin cu produse de infrumusetare din centru comercial si acolo au asistat la discutia dintre reprezentanta magazinului si o prietena. „Primele doua saptamani cat a fost cu inaugurarea Palasului, am fost la pamant. Nimic nu am vandut pentru ca nu erau clienti. Si asa vara incasarile sunt mici. Acum vad ca incepe lumea sa revina", a mentionat angajata magazinului.

„E jale"

La Moldova Mall aceeasi poveste. Daca la primele doua etaje mai puteai numara cateva zeci de clienti, la etajele superioare „sufla vantul". Reprezentanta unui magazin de incaltaminte de la etajul unul ne-a marturisit ca: „E jale. La noi mai merge cum mai merge dar ceilalti plangeau nu alta. Acum incepe sa mai miste dar la inceputul lunii cand s-a deschis Palas, nu vedeai pe nimeni aici". Nici macar reducerile de 70% la magazinul Fox sau de 10-70% la Valerio Studio nu mai incanta. Food-courtul de la Moldova Mall a devenit o amintire a ceea ce era odata. Spatiul de la etajul cinci, neincapator pe vremuri, a devenit acum o mare sala goala. Doar doua firme mai ofera acum produse alimentare, insuficient pentru a atrage clientii. In schimb pentru cei care vor sa ia pranzul in liniste si chiar sa citeasca o carte, food-court de la Moldova Mall este locatia ideala.

La Hala Centrala reporterii s-au simtit ca intr-un muzeu. Renovat si inaugurat de aproximativ o luna de zile, in „micul mall" am gasit un spatiul mare, aerisit, cu doar cateva magazine si 5-10 clienti pe etaj. Reporterii s-au plimbat prin Hala dar intrebarile despre cum merg vanzarile au fost de prisos. Vanzatoarele se plimbau prin magazine, citeau, stateau de vorba cu colegele sau isi faceau manichiura. Fiecare isi umplea timpul dupa bunul plac. Singurul magazin care ieri nu ducea lipsa de clienti ieri era marketul Carrefour.

„Acolo te duci sa te uiti si atat!"

Comerciantii de la complexul Miraj (vis-à-vis de Siraj) spun ca ei nu sunt afectati de inaugurarea Palas. Doamna Carmen de la un stand de imbracaminte si incaltaminte pentru copii a fost transanta. „Ce Palas? Acolo te duci sa te uiti si atat! Doua fite, trei figuri. Ai o rochie in geam, pui 5 reflectoare pe ea si gata. Omul de rand tot aici vine si cumpara", a comentat Carmen.

Economistii sustin ca noul centru comercial a devenit o adevarata concurenta pentru celelalte magazine de profil. „Multe magazine sunt nevoite sa-si reaseze politica de vanzare. Este ca si cum frica le-a intrat pe usa din fata odata cu reducerea clientelei. Au cheltuieli fixe. Salariile trebuie sa le plateasca, congelatoarele trebuie sa le tina in priza si taxele la stat trebuie sa le achite. Te intrebi atunci de unde sa mai scoti si profit?", a punctat conf. univ. dr. Dan Chirlesan, profesor in cadrul Facultatii de Economie si Administrarea Afacerilor (FEAA) Iasi.

Comentarii