De Business

Punem punctul pe știi

Electronicele, in topul reclamatiilor la OPC

marți, 28 aprilie 2009, 18:53
3 MIN
 Electronicele, in topul reclamatiilor la OPC

Daca un produs defect nu este reparat in 15 zile, cumparatorul are dreptul la altul nou. Daca insa aparatul se defecteaza la fiecare doua luni, cumparatorul nu poate decit sa faca drum batut pina la service. 

Reclamatiile la electrocasnice ocupa locul doi in topul sesizarilor facute anul acesta de ieseni la Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorului (CJPC).

Dupa cum sustine conducerea institutiei, majoritatea persoanelor care au ajuns sa stea de vorba cu inspectorii de profil s-au aratat nemultumite de faptul ca produsele electrice si electronice achizitionate sint tinute prea mult timp in reparatii.

Maxim 15 zile pentru reparatii

In ciuda faptului ca legislatia prevede un interval de cel mult 15 zile pentru remedierea produsului stricat, majoritatea cumparatorilor care au intimpinat probleme au reclamat ca si-au recuperat aparatele abia dupa citeva luni de asteptare.

"Majoritatea acestor reclamatii vizeaza produse precum monitoare, combine frigorifice, masini de spalat, aragazuri, televizoare, home cinema-uri, camere foto, laptop-uri, DVD player-e si telefoane mobile care s-au defectat in perioada de garantie si nu au fost repuse in functiune decit dupa o perioda lunga de timp. Am intilnit insa si situatii in care un telefon mobil a suferit 3-4 reparatii in termenul de garantie, ceea ce este foarte mult", a declarat comisarul-sef adjunct Nicoleta Vitcu din cadrul CJPC Iasi.

Potrivit normelor legislative in vigoare, produsele de folosinta indelungata, asa cum sint electrocasnicele, beneficiaza de o perioada de garantie de doi ani. "In acest interval de timp, daca se defecteaza ceva, consumatorii se pot adresa atit unitatii vinzatoare, cit si service-ului autorizat indicat in certificatul de garantie, pentru a preda produsul in cauza el urmind sa fie adus la conformitate. Toate cheltuielile legate de reparatii, respectiv de transport, trebuie suportate fie de magazin, fie de service. Cumparatorul nu plateste nimic pentru aceste operatiuni", a specificat Vitcu.

Comisarul-sef adjunct al institutiei a precizat ca, in situatia in care bunul dus la reparat nu este inapoiat in termen de 15 zile, cumparatorul poate solicita un alt aparat nou similar, iar daca acesta nu mai exista in stoc se poate opta pentru restituirea contravalorii produsului, conform pretului mentionat pe bonul fiscal.

"Daca cele doua parti nu ajung la un numitor comun, atunci ar trebui sa vina la noi sa faca o reclamatie scrisa, prezentind o copie a procesului verbal de predare-primire la vinzator sau service, precum si o copie dupa certificatul de garantie al produsului. Scopul nostru nu este sa dam cit mai multe amenzi, ci sa facem in asa fel incit consumatorul sa poata beneficia de produsul cumparat", a subliniat Vitcu.

Ambalajele trebuie pastrate

In urma cercetarii celor 25 de reclamatii inregistrate anul acesta, s-au aplicat doar citeva sanctiuni vinzatorilor. "Sint si situatii in care bunurile de folosinta indelungata se defecteaza intr-un interval mai mic de sase luni si atunci poate exista prezumtia ca acel obiect era defect din fabrica. Pentru lipsa conformitatii unui produs, la momentul vinzarii lui, sanctiunile contraventionale se incadreaza intre 5.000-25.000 lei, dar noi de regula aplicam avertismente si dispunem remedierea deficientelor", a punctat comisarul-sef adjunct al CJPC.

Pentru a nu pierde insa garantia unui aparat electrocasnic, cumparatorii ar trebui sa pastreze si ambalajele originale ale acestora timp de doi ani. "Oamenii ar trebui sa citeasca certificatele de garantie si, daca se precizeaza ca trebuie pastrate cutiile, atunci sa nu le arunce. Declaratiile verbale ale vinzatorilor pe aceasta tema nu sint valabile daca nu sint exprimate in forma scrisa. Si eu am, de exemplu, balconul plin de cutii. Ele nu trebuie neaparat tinute in forma originala, ci pot fi pliate pentru a nu ocupa mult spatiu", a conchis Vitcu.

Comentarii