De Business

Punem punctul pe știi

Minunile de la Directia Vamala

vineri, 16 iulie 2010, 16:58
3 MIN
 Minunile de la Directia Vamala

Un nou razboi s-a stirnit la Directia Regionala pentru Accize si Operatiuni Vamale (DRAOV) Iasi intre fosta si actuala conducere. In urma unui audit intern realizat de catre noua conducere, instalata de curind in fruntea acestei institutii, au fost scoase la iveala aspecte picante din relatia fostului director Cristina Ginju cu firma de paza Gip Est.

Societatea de paza este detinuta de catre tatal directorului adjunct al Directiei Generale a Finantelor Publice a Judetului (DGFPJ) Iasi, Sorina Marin, iar fratele adjunctei de la Fisc este directorul firmei.

"In prezent, la DRAOV Iasi se desfasoara o misiune de audit public intern ad hoc, care are ca obiectiv identificarea elementelor de risc ce rezulta din activitatea de investitii, achizitii si chirii pentru spatiile proprii, aferenta activitatii desfasurate in perioada 1 ianuarie – 15 iunie 2010", a declarat actualul director al institutiei, Mihai Arcana.

Potrivit reprezentantilor DRAOV Iasi, primele rezultate ale auditului arata faptul ca fosta conducere a achitat bani catre firma Gip Est pentru care nu s-au gasit justificari, sumele trebuind a fi recuperate. "In primul rind, auditorii au constatat ca, pentru serviciile de paza de la Biroul Vamal Pascani nu s-a facut contract de servicii asa cum prevede legislatia, banii fiind achitati pintr-o conventie, dupa cum isi amintesc functionarii din institutie. Numai ca documentul care a presupus aceasta conventie a disparut din institutie, probabil ca a fost luat de catre fosta directoare la plecarea in concediu", au precizat surse din conducerea DRAOV Iasi, care au dorit sa-si pastreze anonimatul. Fosta directoare a DRAOV Iasi nu a putut fi gasita pentru a oferi un punct de vedere, aceasta fiind plecata in concediu.

"Este problema lor interna si nu a noastra"

Din cauza faptului ca documentul conventiei prin care a fost parafata intelegerea dintre DRAOV Iasi si Gip Est, in contabilitatea institutiei vamale apare ca firma de paza a incasat bani in plus pentru cele aproape doua luni de prestat servicii. Potrivit aceleiasi surse, mentionate mai sus, Gip Est ar fi incasat in total prin doua ordine de plata 26.034 lei, cu 9.355 de lei mai mult decit trebuia. Conducerea firmei Gip Est spune ca toti banii incasati de la DRAOV Iasi au fost pentru servicii prestate.

Directorul economic al firmei Gip Est spune ca a fost o greseala a reprezentantilor Vamii. "Dintr-o eroare, punctul de lucru de la Pascani nu a fost trecut in caietul de sarcini al licitatiei. Cum nu putea fi lasat fara paza, s-a recurs la solutia legala de a suplimenta contractul printr-un act aditional. Numai ca actul aditional al contractului nu a mai fost facut deoarece doamna care trebuia sa realizeze acest act era in concediu, iar intre timp a fost schimbata conducerea acestei institutii si nu a mai fost facut", explica lipsa documentului Alin Aivanoaie, directorul economic al firmei Gip Est.

De asemenea, directorul general al firmei de paza arata cu degetul inspre functionarii Vamii.  "Nu stiu exact care este conjunctura, dar toti banii pe care i-am luat de la Vama au fost pentru serviciile efectuate si nu au fost avans. Eu nu stiu daca serviciile au fost prestate printr-o conventie, dar daca este asa, este problema lor interna si nu a noastra", a spus si Dorian Marin, directorul firmei Gip Est.

In prezent contractul de servicii de paza dintre DRAOV Iasi si Gip Est a fost suspendat datorita Ordinului 1.830/14.06.2010 dat de Ministerul Finantelor Publice (MEF), prin care se sisteaza toate procedurile de achizitii publice de servicii, produse sau alte lucrari.

Licitatia a fost contestata

Relatia dintre conducerea Vamii si Gip Est a inceput sa ridice semne de intrebare odata cu licitatia organizata de institutie pentru servicii de paza din 15 aprilie 2010. Prin intermediul sistemului electronic de Achizitii Publice (SEAP) a fost lansata o cerere de oferta pentru un contract de servicii de paza pentru care s-a pus la bataie suma de 258.509 lei, fara TVA.

La doua zile de la lansarea ofertei, doua firme au contestat caietul de sarcini la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC). Deoarece contestatiile s-au judecat intr-un interval mare de timp, pe fir a intrat Gip Est, care a reusit sa incheie un contract de prestari servicii cu Vama, prin negociere directa, pina la rezolvarea contestatiilor de la CNSC.
Numai ca CNSC a dat cistig de cauza contestatarilor. Dar, surpriza,  reprezentantii Vamii au contestat la rindul lor decizia CNSC la Curtea de Apel Iasi. Recent, judecatorii au dat cistig de cauza firmelor care au facut contestatiile la caietul de sarcini.

Comentarii