De Business

Punem punctul pe știi

Moment de bilant la final de an

Subtitlu

luni, 17 decembrie 2012, 17:21
3 MIN
 Moment de bilant la final de an

Si cum momentele de bilant ale activitatii au un rol important in performanta managementului organizatiilor m-am gandit ca ar fi un bun moment sa ma opresc asupra acestui subiect.

In management momentele de bilant sunt esentiale pentru sanatatea organizatiilor. Ele sunt benefice si as spune chiar igienice deoarece in lipsa lor organizatiile isi pierd directia si ajung in situatii dificile sau riscante.

Sunt convins ca majoritatea organizatiilor isi fac un astfel de bilant periodic, de cele mai multe ori anual, avand diferite denumiri: analiza, evaluare sau raportare anuala. Sub orice denumire s-ar face in organizatia dumneavoastra este foarte bine ca un astfel de eveniment sa se intample. Spun acest lucru deoarece bilantul de final de an poate avea urmatoarele functionalitati: de motivare in cazul in care bilantul va iesi pozitiv, de resetare a unor practici gresite in cazul in care unele aspecte ale bilantului nu se prezinta bine, de aliniere si crestere a eficientei in cazul in care se depisteaza aspecte nealiniate la strategia organizatiei, de institutionalizare a unor practici noi testate pe parcursul perioadei anului, de clarificare asupra unor aspecte care au generat contradictii, de premiere si invatare, de luare a unor decizii strategice importante etc.

Din pacate insa de multe ori in practica de management acest moment de bilant se desfasoara foarte ineficient. De cele mai multe ori se desfasoara doar in cadrul restrans, intr-o structura limitata de conducere daca nu chiar doar in mintea leaderului organizatiei. Pentru a transforma acest moment de bilant intr-o practica de management eficienta trebuie indeplinite concomitent niste conditii: acest moment de bilant ar trebui sa cuprinda un numar cat mai mare din membrii organizatiei; sa analizeze individual si in interdependenta toate aspectele managementului atat cel strategic cat si cel operational cat si pe arii de functionalitate (tehnic, comercial, vanzari, marketing, logistica, resurse umane, s.a.m.d.); sa fie un moment in care bunele practici sa fie premiate si date ca exemplu; sa fie un moment in care din erorile de estimare si greseli sa se traga concluzii constructive care sa poata fi folosite in viitor; sa nu ne oprim doar la cifrele reci din rapoarte si sa incercam sa trecem si la aspectele calitative ale activitatii desfasurate si la explicatiile care stau in spatele acelor cifre; sa fim absolut transparenti si sinceri in realizarea bilantului si sa nu omitem nici un aspect important al acestuia. Pe de alta parte sunt aspecte care ar trebui evitate intr-un astfel de moment, cum ar fi: aplicarea de penalitati, darea unor lectii publice, anuntarea unor masuri care pot afecta moralul angajatilor deoarece acestea vor afecta eficienta analizei si rezultatele bilantului. De regula aceste tipuri de activitati ar trebui facute cu ceva timp inaintea momentului de bilant pentru ca in acel moment sa putem trage si concluziile legate de eficienta acelor masuri.

In speranta ca v-am convins de utilitatea bilantului de final de an si de necesitatea ca acesta sa fie facut cat mai eficient pentru organizatia dumneavoastra, va doresc ca bilantul fiecaruia dintre voi pentru acest an sa arate cat mai bine, iar acolo unde acest lucru nu se intampa sa se constituie intr-o lectie invatata care va sta la baza unor bilanturi mult mai bune in anii ce vor veni. Sarbatori fericite si sa ne auzim cu bine!

Comentarii