De Business

Punem punctul pe știi

Opriti robinetul cu otrava de la RAR!

Subtitlu

duminică, 07 decembrie 2008, 16:57
4 MIN
 Opriti robinetul cu otrava de la RAR!

Ultimele statistici de la Mediu arata ca, in Iasi, traficul auto a fost anul trecut responsabil pentru 95% din emisiile de plumb din aer, pentru 70% din emisiile de pulberi si pentru 95% din oxizii de azot. In mod cert, cifrele vor fi si mai ingrijoratoare in anii urmatori. Guvernul a dat o ordonanta de oprire a acestei invazii otravitoare prin taxe triple. Legalitatea ordonantei, precum si data la care va intra in vigoare, par a fi deocamdata incerte. 

Piata masinilor second hand a cistigat tot mai mult teren in fata automobilelor noi. Dupa modelul polonez, parcul auto romanesc a atras dupa intrarea in UE tot mai multe masini vechi, iesenii orientindu-se in special spre masinile second hand (SH) de import din Germania.

Statisticile Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculari Vehicule (DRPCIV) arata ca in luna iulie inmatricularile de second-uri au crescut de sapte ori fata de iunie, trendul mentinindu-se pina in perzent. 

Principala motivatie a exploziei importurilor de masini SH este reprezentata de taxa de poluare mai mare pentru masinile noi decit pentru cela vechi. Pe linga libertatea de a alege o masina mai veche dar straina si ieftina, taxa cu pricina mai inseama si blocaje ale serverului RAR la programarile online sau asteptari de luni de zile in cazul in care se obtine o programare.

Conform datelor oficiale prezentate pe site-ul Directiei mai sus amintite, parcul de autoturisme second de import din Iasi a crescut numai in primele zece luni din 2008 cu aproape 5.000 unitati. In cifre exacte, 4.966 de second-uri au fost inmatriculate in primele zece luni, 3.101 masini vechi fiind inmatriculate doar in ultimele patru luni.

Astfel in medie, in perioada iulie octombrie au intrat lunar in circulatie cite 775 de automobile rulate. Cele mai aglomerate luni au fost la DRPCIV au fost iulie si octombrie, cind au fost inmatriculate  917 respectiv 929  SH-uri.

Cifrele vorbesc de la sine

Potrivit datelor oferite de RAR si Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), iesenii, dar si romanii in general prefera masinile mai vechi din Germania, doua marci nemtesti reprezentind jumatate din numarul masinilor de ocazie inmatriculate la Iasi in 2008.

"Intre 80% si 90% din masinile de ocazie aduse din afara provin din Germania, care conduce detasat un clasament in care mai urmeaza Italia, Austria, Spania si Elvetia", a declarat Octavian Varvara, seful RAR-ului iesean. 

Statisticile DRPCIV evidentiaza foarte clar  tendinta de cumparare a iesenilor, ceva mai mult de jumatate din secondurile inmatriculate in Iasi, adica 2.549 unitati,  fiind insumate de doua marci germane. Volskwagen cu 1.504 si Opel cu 1.045 modele inmatriculate in judet anul acesta pina in octombrie sunt liderii detasati ai pietei auto second hand. "Golf-urile sint cele mai cautate modele", mai sublinia Varvara.

"In fiecare zi la RAR sint verificate cam 150 de masini. Dintre acestea, doar 30 sint masini noi. Circa 60 de verificari sint pentru masini second aduse din strainatate si tot cam atitea pentru masinile mai vechi care sint reinmatriculate", a declarat seful RAR-ului iesean.

Invazie de masini Euro O

Potrivit sursei citate, majoritatea atoturismelor rulate in strainatate  care intra pe piata au o vechime cuprinsa intre 12 si 15 ani. Asta insemna ca masinile in cauza  au o norma de poluare Euro 0 dar si o serie de probleme care trebuiesc rezolvate pina la certificare.

"Marea majorititate au probleme la caroserie, sint ruginite si strapunse, au probleme chiar la directie  si sistemele de frinare, fiind si foarte poluante. Cel putin 40 de masini sint respinse in fiecare zi la prima verificare. In general trec la a doua, dar sint si persoane neconstiincioase care sint intoarse de doua ori", a completat Varvara.

Masura de suspendare a taxei de poluare de la 15 decembrie, pentru masinile noi cu Euro 4, arata o incercare din partea autoritatilor de a limita invazia second-urilor. Totusi, cei care achizitioneaza masini rulate gasesc argumente in favoarea  acestei optiunii. "O masina germana de zece ani e mult peste un Logan nou. Si mult mai ieftina pe deasupra", era de parere posesorul unui Golf, are astepta unda verde a RAR-ului la varificare.

Potrivit reprezentantilor RAR  doar una din zece masini  second imnatriculate este produsa dupa 2000, adica are un grad mai mic de poluare. Inventarul anual al  emisiilor de poluanti pe anul 2007 arata ca traficul auto este unul din cei mai importanti factori de poluare ai mediului. "Traficul a fost anul trecut  responsabil pentru 95% din emisiile de plumb  70 % din emisiile de pulberi dar si 95% din oxizii de azot", a declarat Galea Temneanu, de la Agentia pentru Protectia Mediului Iasi.

Taxa de inmatriculare, rebotezata in iulie taxa de poluare, a adus statului in ultimele patru luni 15 milioane de lei doar din incasarile de la Iasi.

Taxa de poluare a fost triplata

Din cauza scaderii drastice a vinzarilor de masini noi si asaltului de second handuri, Guvernul a hotarit saptamina trecuta sa majoreze taxa de poluare de trei ori. De asemenea, incepind din 15 decembrie taxa de poluare va fi suspendata la inmatricularea de autovehicule noi.

Tot pentru a stimula vinzarea de masini noi si protejarea industriei locale, Executivul a marit prima acordata pentru reinoirea parcului auto de la 3.000 de lei la 3.800 de lei.

Comentarii