De Business

Punem punctul pe știi

Pacaleala cu preturi „false“ la supermarket

Subtitlu

joi, 20 martie 2008, 19:47
4 MIN
 Pacaleala cu preturi „false“ la supermarket

Supermarket-ul Kaufland a fost prins din nou de inspectorii de la Protectia Consumatorului inselind cumparatorii. Dupa cum sustine conducerea institutiei de control, retailer-ul incaseaza clientilor bani in plus fata de pretul afisat la raft. Concret, unele din produsele comercializate pot ajunge sa fie mai scumpe cu aproximativ 10% pe bonul fiscal decit ceea ce este specificat ca fiind pretul la galantar. Desi, in urma cu o luna, i s-a atras atentia asupra faptului ca metoda utilizata nu este in conformitate cu normele in vigoare, in sensul ca induce in eroare clientii, retailer-ul a calcat din nou pe bec. Fiind la a doua abatere de acest gen intr-un interval scurt de timp, seful Inspectoratului Regional pentru Protectia Consumatorului (IRPC), Valerian Salavastru, a amenintat chiar cu inchiderea magazinului. Problemele aparute la Iasi au fost semnalate recent de presa la nivelul mai multor retele de supermarketuri din intreaga tara, numarul reclamatiilor inregistrate la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului pe aceasta tema fiind in continua crestere.

Smecherii in serie

Primul dintre marile magazine din Iasi, pus pe lista neagra de inspectorii Oficiul pentru Protectia Consumatorilor (OPC) este supermarket-ul Kaufland situat la piciorul pasarelei din cartierul Alexandru cel Bun. In cursul zilei de ieri, retailer-ul a fost sanctionat cu amenda contraventionala in valoare de 5.000 lei pe motiv ca a afisat un anumit pret la raft si altul mai mare era perceput cumparatorului la casa de marcat. "Am primit o reclamatie de la o persoana care ne atragea atentia asupra faptului ca a fost nevoita sa plateasca, conform bonului fiscal, 11,99 lei pe un kilogram de carne de pasare congelata, in conditiile in care, la raft, acelasi produs avea pretul de 10,99 lei pe kilogram, deci cu 1 leu mai mult. Sesizarea s-a dovedit a fi intemeiata in urma verificarilor facute in supermarket-ul Pavlov (n.r. – din cartierul Alexandru)", a declarat inspectorul-sef Valerian Salavastru de la IRPC. Intreaga cantitate de carne de pasare congelata gasita pe stoc, respectiv peste 500 de kilograme, a fost oprita temporar de la vinzare de catre inspectori pina la remedierea deficientelor. Seful institutiei a adaugat ca a mai amendat magazinul mentionat pe 19 februarie anul in curs, cu suma de 4.000 lei, tot din cauza faptului ca nu a respectat pretul prezentat consumatorului la galantar. Conform sesizarii depuse luna trecuta, un iesean a platit 14,9 lei pe un anumit tip de cascaval, desi sortimentul de la raft se comercializa cu pretul afisat de numai cu 12,9 lei. "Prima greseala facuta de Kaufland a fost incadrata, din punct de vedere legislativ, la nerespectarea conditiilor prescrise si declarate in ceea ce priveste pretul perceput consumatorului. A doua oara insa, cind a fost vorba de aceeasi abatere, a fost incadrat la prejudicierea intereselor economice ale consumatorului, situatie in care compania nu mai poate plati jumatate din valoarea minima a amenzii, asa ca in prima situatie", a specificat Salavastru.

Cel putin sase luni pe tusa

Dupa cum sustine seful IRPC Iasi, o a treia sanctiune de acest gen ar putea fi insa mult mai dura pentru soarta supermarketului Kaufland din Alexandru. Si aceasta pentru ca, potrivit normelor legislative in vigoare, agentii economici care inregistreaza mai multe abateri intr-un interval de timp ce nu depaseste jumatate de an pot fi obligati sa intrerupa activitatea. "La o a treia abatere, Kaufland risca inchiderea unitatii intre cel putin sase luni si maxim un an. Trebuie sa fim mai duri daca se greseste in mod repetat", a avertizat Salavastru. Contactata pentru a-si exprima punctul de vedere in legatura cu situatia creata, conducerea centrala a retailer-ului nu a facut vreun comentariu in cursul zilei de ieri. Desi a spus initial ca va transmite pe mail un raspuns oficial, pina la inchiderea editiei acesta nu a sosit. "Am obtinut informatiile in legatura cu ceea ce s-a intimplat, insa trebuie sa am acordul domnului director general pentru a le putea publica in presa. Dar dumnealui este intr-o sedinta si nu reusesc sa dau de el. Drept pentru care, azi nu pot sa va dau raspunsul formulat. Cel mai devreme va sosi in cursul diminetii de miine (n.r. – azi)", s-a scuzat aseara Sylvia Kerbek, PR manager la Kaufland Romania.
Potrivit presei centrale, practica frecvent utilizata de marile lanturi de magazine de a afisa un pret mai mic la raft fata de cel de la casa a atras, in primele doua luni ale anului, peste 5.500 de reclamatii numai in Bucuresti. Sesizarile inregistrate la ANPC se refera, de exemplu, la faptul ca pretul unei perne s-a dublat de la raft la casa, o tigaie a iesit din promotie fara ca acest lucru sa fie semnalat, reducerea la role este mai mica decit cea afisata la raion sau deasupra cutiei de napolitane apare doar pretul pe bucata, lasindu-se impresia ca o intreaga cutie are aceleasi costuri. De cele mai multe ori, consumatorii vad abia acasa ca au fost pacaliti.

Comentarii