De Business

Punem punctul pe știi

Protectia Consumatorului a fost furata de arbitru in meciul cu bancile

vineri, 16 noiembrie 2012, 19:54
3 MIN
 Protectia Consumatorului a fost furata de arbitru 
in meciul cu bancile

 Sute de reclamatii, amenzi de milioane de lei, zile pierdute si niciun ban incasat. Asa se poate descrie pe scurt activitate Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorilor (CJPC) Iasi in ultimele sase luni ale anului 2010. La mijlocul anului 2010 in intreaga tara, mii de romani erau revoltati pe comisioanele abuzive practicate de banci. Ordonanta de Urgenta 50/2010 prevedea ca institutiile bancare financiare din Romania nu mai aveau voie sa perceapa comision de risc la contractele de credit semnate anterior datei de 21 iunie 2010. Acel moment a declansat o avalansa de reclamatii astfel ca 588 de ieseni s-au prezentat la sediul CJPC Iasi pentru a depune o sesizare. “Cea mai reclamata banca a fost Volksbank Romania SA, cu 445 reclamatii in perioada amintita. De asemenea BCR a inregistrat un numar de 143 de reclamatii. Ca urmare a sesizarilor si a controalelor, s-au aplicat 53 de amenzi in valoare totala de 989.000 lei la BCR si alte 28 de amenzi in valoare de 982.000 lei la Volksbank”, a detaliat Marian Grigoras, comisar sef la Comisariatul Regional pentru Protectia Consumatorilor (CRPC) Iasi. Reclamatiile aveau ca subiect perceperea comisionului de risc, perceperea unui comision de administrare care nu era prevazut in contractul de credit sau majorarea comisionului de administrare prevazut initial prin adaugarea la acesta a valorii comisionului de risc. “Institutia noastra a inregistrat si solutionat acele reclamatii ale consumatorilor formulate in acest sens, in perioada iunie-decembrie 2010, intocmind procese-verbale de constatare a contraventiei in baza OUG nr. 50/2010. Aceste procese-verbale au fost contestate insa de institutiile bancare. In acest sens, CJPC Iasi a fost parte in peste 80 de litigii avand ca obiect plangerile contraventionale formulate de banci impotriva acelor procese verbale”, a adaugat Grigoras. In 2 ianuarie 2011 intra in vigoare Legea 288/2010, act normativ care prevedea ca OUG 50 sa nu mai aplice contractelor aflate in derulare ci numai la cele noi incheiate. “O parte dintre procese sunt inca pe rol, insa altele au fost solutionate definitiv si irevocabil (in jur de 70 de dosare) in sensul constatarii decontraventionalizarii sau dezincriminarii faptelor. Instanta nu a anulat aceste acte de control, ci doar a constatat faptul ca legiuitorul a modificat ordonanta, situatie in care masurile dispuse de noi nu mai trebuie duse la indeplinire”, a explicat comisarul sef. In consecinta amenzile aplicate au fost in zadar. Mai mult decat atat, institutia se vede nevoita acum sa plateasca 1.500 lei catre o banca din cauza unui petent care a ajuns la o intelegere amiabila cu banca. “Privitor la actiunile pe clauze abuzive, analizand perioada din urma a institutiei, am avut experienta neplacuta pentru ca pe parcursul litigiului bancile au ajuns la o intelegere amiabila cu consumatorii, actiunea promovata la instanta de noi ramanand in acest fel fara obiect. De curand, intr-unul dintre aceste cazuri suntem obligati la plata sumei de 1.500 lei cheltuieli de judecata tocmai pe acest motiv. Din cauza modificarii OUG, CJPC Iasi figureza cu cei mai slabi indicatori de performanta. In alte judete nu au existat atatea reclamatii si atatea amenzi aplicate. Acele amenzi exista in registrul nostru ca fiind neincasate”, a adaugat Grigoras.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii