De Business

Punem punctul pe știi

Speculatii pe noua taxa auto

luni, 09 ianuarie 2012, 21:25
3 MIN
 Speculatii pe noua taxa auto

 Persoanele care vor sa scape de noua taxa auto pentru masinile  inmatriculate inainte de 2007 mai au citeva saptamini la dispozitie. Reprezentantii Directiei Generale a Finantelor Publice Judetene (DGFPJ) Iasi arata ca noua prevedere legislativa inca nu se aplica si se merge pe vechile prevederi.

"Inca nu am primit normele cu privire la noua lege, iar din acest motiv persoanele care vin sa-si inmatriculeze masinile zilele acestea vor plati vechea taxa. De asemenea, cei care achizitioneaza masini inmatriculate inainte de 2007 nu vor achita noua taxa auto pina la primirea prevederilor necesare“, a mentionat Maria Taran, purtator de cuvint DGFPJ Iasi.

Nici la Registrul Auto Roman nu exista deocamda modificari. "La noi nu s-a modificat absolut nimic“, a adaugat Octavian Varvara, directorul RAR Iasi.

“Trebuie sa va grabiti”

Noua taxa auto este speculata de oamenii care au scoase la vinzare masini inmatriculate acum mai bine de patru ani de zile. Un reporter de la

“Ziarul de Iasi” s-a prezentat ca fiind cumparator si a incercat sa vada cum merge piata autoturismelor second in conditiile schimbarii legislatiei din domeniu. Marius are la vinzare un Logan din anul 2005, pe benzina, cu servo directie, motor de 1,4 si 80.000 de kilometri parcursi. Fiind al treilea proprietar, acesta solicita pe autoturism 2.900 de euro. "Eu am dat mult mai mult pe ea. Masina nu a avut niciodata un accident. Stiu ca noua taxa este foarte mare, dar daca va grabiti sa o cumparati puteti sa o inmatriculati pina in februarie si nu mai achitati nimic. Eu mai jos de 2.600 de euro nu o las“, a parut ferm pe pozitie tinarul.

Doamna Anca doreste sa scape de masina fiicei sale, plecata la studii in Franta. "Este un Matiz. Nu prea a umblat cu el, mi-a spus sa incerc sa vind masina ca pune bani deoparte pentru ceva mai bun. Eu zic sa o cumparati acum daca vreti masina, ca altfel o sa platiti taxa mai mare decit costa masina“, incearca sa ne convinga doamna Anca.

Noua lege stabileste ca taxa de poluare va fi platita, o singura data, atit pentru autovehiculele noi, cit si pentru cele second-hand, care sint inmatriculate pentru prima data in Romania, indiferent daca masina este produsa in tara sau in strainatate. Pentru autovehiculele inmatriculate inainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitata la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, in cazul instrainarii acestora, dupa ce intra in vigoare noua lege. Taxa urmeaza sa fie achitata si de persoanele care au avut masini in sistem de leasing.

Conform noii legi, taxa de poluare va fi redusa cu pina la maxim 25% pentru fiecare model in parte, iar modalitatea de calcul a taxei este unitara pentru toate situatiile in care aceasta se achita, fiind calculata in baza unor criterii obiective precum tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisia de CO2 si norma de poluare, luind in considerare si deprecierea autoturismului. De asemenea, persoanele care au platit taxa auto conform legislatiei precedente vor putea solicita printr-o cerere scrisa la sediul Directiei de Finante returnarea diferentei.

Citeva calcule

Pe site-urile de anunturi cu autoturisme, Dacia Logan si Solenza se vind cu preturi cuprinse intre 1.500 de euro si 3.500 de euro, respectiv 1.000-2.500 de euro. In acelasi timp, taxa auto pentru aceste modele ajunge si la 2.200 de euro. Cu alte cuvinte, pentru un Logan din 2006, cu motor de 1,4, Euro 3, pe benzina, noua taxa este de 1.332 de euro. Pentru un Logan cu motor de 1,6, Euro 4, pe benzina taxa ajunge la 600 de euro. In schimb, la un autoturism Dacia Solenza din anul 2004, cu motor de 1,4, Euro 2, pe benezina, taxa auto ajunge la 2.126 de euro. Pentru un Audi cu capacitate de 1600 cmc, pe benzina, din anul 1997 taxa ajunge la 1.077 de euro in timp ce pentru un Ford Mondeo cu motor de 2.0 TDCi din 2003, taxa de inmatriculare ajunge la 2.589 de euro. Aceste aspecte nu vor face decit sa puna la pamint vinzarile de masini second-hand inamtriculate inainte de 2007. Cele mai afectate vor fi inca marcile autohtone, noile reglemantari producind o crestere masiva a importurilor de autoturisme la mina a doua.

Comentarii