De Business

Punem punctul pe știi

Traian Basescu considera ca este nevoie de o restructurare "brutala" a SNCFR

marți, 13 ianuarie 1998, 00:00
2 MIN
 Traian Basescu considera ca este nevoie de o restructurare "brutala" a SNCFR

Restructurarea SNCFR trebuie sa se realizeze brutal si fara etape intermediare, acestea neputind face decit sa lungeasca perioada de declin a cailor ferate, a declarat, luni, in cadrul unei conferinte de presa, Traian Basescu, ministrul Transporturilor.
Basescu a afirmat ca blocarea acestui proces poate conduce la dezastrul economic al regiei si, implicit, iesirea din orice competitie a transporturilor feroviare. "Exista adversari ai acestui tip de reorganizare chiar din interiorul sistemului, insa acestia pot sa nu fie luati in seama sau sa fie indepartati", a spus ministrul. El considera ca procesul de reorganizare a SNCFR nu se poate realiza fara un sprijin din partea bugetului de stat.
Pentru restructurarea regiei exista doua variante. Prima dintre acestea prevede mentinerea SNCFR in forma actuala, dar cu transformarea in filiale, fara personalitate juridica, a sectoarelor infrastructura, transport marfa si transport calatori. Potrivit lui Traian Basescu, acest tip de reorganizare nu poate conduce la solutionarea problemelor regiei, pentru ca permite transferul fondurilor din sectoarele performante catre cele care inregistreaza pierderi, fapt care poate conduce la colapsul caii ferate.
A doua varianta, agreata de Basescu, are in vedere transformarea in societati comerciale pe actiuni a diviziilor de transport calatori, transport marfa si infrastructura feroviara. Societatea de transport calatori ar urma, la rindul ei, sa fie impartita in doua departamente, respectiv, de transport calatori pe lung parcurs si de transport local. "In transportul de calatori efectuat pe rute locale este obligatorie implicarea financiara a autoritatilor locale", sustine ministrul. El a aratat ca, din cele circa 2.000 trenuri de calatori aflate in programul zilnic al SNCFR, doar 500 efectueaza curse pe distante lungi.
Societatile de transport marfa si transport calatori, rezultate in urma reorganizarii vor putea, in timp, sa se privatizeze, statul urmind sa detina la acestea pachetul majoritar de actiuni. Reorganizarea SNCFR este prevazuta sa se realizeze in cursul primului trimestru al acestui an.
"Incepind cu anul 2000, România este obligata sa liberalizeze accesul la infrastructura feroviara, asa ca, acum, trebuie sa luam masuri pentru a rezista concurentei", a mai spus Traian Basescu.

Comentarii