Guvern nou, probleme vechi

duminică, 28 decembrie 2008, 21:01
3 MIN
 Guvern nou, probleme vechi

De citeva zile avem un nou guvern. Intr-o configuratie politica ciudata, la care putini s-ar fi gindit cu doar citeva saptamini in urma. Cum arata actualul executiv? Sint si figuri decente, sint si nume discutabile, cel putin la prima vedere. Faptul ca alianta PDL – PSD are o larga majoritate in Parlament nu garanteaza deloc faptul ca reformele radicale de care se vorbeste, de la adoptarea unei noi formule de organizarea administrativa a tarii la conceperea unei alte legi electorale, mai coerenta si mai ales mai onesta, sau la reformarea principalelor institutii ale statului, vor fi pina la urma si puse in practica. Sint prea multe interese divergente care separa nu doar cele doua partide din alianta de guvernare, ci si gruparile interne aflate in conflict, mai ales in interiorul PSD. O astfel de majoritate e confortabila doar pe hirtie pentru ca in realitate nu va fi usor de gestionat.

In plus, nici un fel de majoritate parlamentara nu rezolva din pacate problemele de fond care greveaza nu doar viata politica romaneasca, ci si functionarea statului in ansamblu. Principalele partide se dovedesc in mod fatal incapabile sa devina mai performante ca institutii. S-a vazut deja si se va vedea in continuare, pentru ca urmeaza un val masiv de schimbari la nivelul functiilor de conducere din esaloanele administratiei centrale si locale, ca acestea nu sint in stare sa desemneze oameni pe functii dupa criterii macar rezonabile de competenta, chiar si in cazul institutiilor importante. Totul se reduce la o suma de tranzactii si aranjamente strict politice care nu fac in final decit sa greveze serios capacitatea aparatului de stat de a functiona cit de cit eficient.

De altfel una dintre problemele majore care continua sa ramina nerezolvata la aproape douazeci de ani de la caderea regimului comunist este aceea a definirii unui nomenclator al functiilor in care numirile se fac politic. Spre exemplu, in Statele Unite la o schimbare de adminsitratie se stie foarte limpede care sint pozitiile aflate la dispozitia noului presedinte. In total sint aproape zece mii de posturi. Cei care le ocupa stiu ca la sfirsitul fiecarui ciclu electoral trebuie sa isi depuna demisiile urmind ca noul locatar de la Casa Alba sa decida pe cine va numi in locul lor. La noi, dincolo de faptul ca sarabanda schimbarilor post-electorale include cu siguranta mai multe functii „volatile politic" pentru o tara cu o populatie de 15 ori mai mica decit cea a Americii, avem parte de un simulacru de asa-zise concursuri in care cistigatorul e cunoscut dinainte.

Legea care in teorie ofera protectie functionarilor publici e eludata dupa un patent foarte simplu practicat din 2000 incoace: se schimba pur si simplu denumirea institutiei cu pricina, minister, agentie sau de alt tip. O smecherie tipica de Dimbovita care ilustreaza perfect o alta tara majora: majoritatea celor ajunsi in pozitii politice, fie e ca e vorba de cei alesi, precum consilierii locali sau judeteni, fie e ca e vorba de cei numiti in conducerea institutiilor de stat sau in consilii de administratie, dau dovada de o crasa lipsa de responsabilitate. Ideea ca o pozitie publica te incarca cu o minima responsabilitate, ca ar trebui sa te preocupe daca banii din bugetul unui consiliu local, pentru a lua doar un exemplu tipic, se cheltuiesc cit de cit eficient sau pur si simplu sint risipiti fara rost pare sa fie cu totul straina celor in cauza.

Acest tip de lest dispare greu. Pentru ca pe de o parte el este rezultatul unui anumit tip de societate ssi a unui tip de valori dominante astazi, ca si in trecut de altfel, in Romania, iar pe de alta, evolutiile in cazul proceselor de maturizare si consolidare institutionala sint fatalmente lente. El va mina in continuare institutiile romanesti indiferent de cine se va afla la un moment dat in virful piramidei, la nivelul executivului. Vom putea vedea in continuare, in urmatoarele saptamini, cum se vor face, de exemplu, noile numiri in functii. E bine sa nu va asteptati la prea multe surprize placute, chiar daca in multe situatii personajele propulsate anterior pe aceste pozitii de catre PNL au frizat ridicolul si uneori chiar iresponsabilitatea. E bine sa ne amintim astfel de lucruri pentru ca, dincolo de asteptarile exagerate sau de pesimismul excesiv care au dominat discutia publica in ultima vreme, dupa ce s-a aflat componenta noului guvern, resorturile intime ale masinariei statului romanesc vor ramine in continuare, in mare, aceleasi.

Comentarii