Chris Bangle s-a retras de la sefia Departamentului de Design BMW

Subtitlu

duminică, 29 martie 2009, 16:17
3 MIN
 Chris Bangle s-a retras de la sefia Departamentului de Design BMW

Visul secret al unui designer pensionar

Pe la mijlocul lunii februarie a acestui an, designerul american Chris Bangle, seful "DesignWorks USA", a anuntat ca se retrage din functie. DesignWorks USA este o firma subsidiara a BMW, responsabila cu designul tuturor modelelor marcii bavareze (inclusiv Mini si Rolls Royce, care apartin tot concernului german), dar este implicata si in alte diverse proiecte de design industrial.

In locul sau, Bangle l-a desemnat pe cel mai apropiat colaborator al sau – Adrian van Hooydonk. Comunicatul oficial al BMW in legatura cu retragerea a insistat ca mutarea aceasta a fost doar vointa lui Bangle.

"Vrea sa-si urmeze un vis mai vechi – cel de a-si deschide un studio de design propriu", a declarat un oficial. Altii au zis ca, de fapt, visul sau secret ar fi fost cel de a deveni podgorean, motiv pentru care Bangle urmeaza sa se mute in casa sa din Toscana si sa se apuce de cultivat vita de vie.

Cel mai probabil insa se va implica in diverse proiecte de design, dar fara legatura cu domeniul auto (cel putin pentru o perioada), asa cum stipuleaza, se pare, contractul sau de retragere.

17 ani la sefia designului BMW

In perioada cit a condus divizia de design BMW, Bangle a fost o figura controversata. Noile modele BMW scoase pe la sfirsitul anilor ’90, ce fusesera desenate de el, i-au infuriat atit de tare pe unii fani BMW incit acestia chiar lansasera o petitie on-line denumita "Stop Chris Bangle" (a propos, de atunci si pina acum s-au adunat aproximativ 15.000 de semnaturi, dar e probabil c-or sa se opreasca din strins iscalituri de-acum). Chris insa nu s-a lasat intimidat de critici si si-a vazut de treaba.

Acum, la plecare, chiar si cei care l-au contestat ii recunosc meritele – datorita viziunii sale, toata gama BMW se bucura acum de un design coerent, modern si cu o identitate vizuala puternica.

Cind a venit el la BMW, seria 7 arata ca o varianta mai mare a seriei 5, care la rindul ei arata ca o varianta mai mare a seriei 3. Acum se poate spune ca fiecare dintre modelele gamei BMW are propria identitate, dar toate au niste elemente care le leaga si care il fac pe privitor sa inteleaga ca-i vorba de masini ale aceleasi marci.

Inceputurile

Chris Bangle s-a nascut in Ohio, USA, a urmat cursurile Universitatii din Wisconsin iar apoi a devenit masterand la Art Center College of Design din Pasadena, California.

Si-a inceput cariera in domeniul auto in 1981, la studioul de designOpel din Russelsheim, Germania. Pe atunci se ocupa cu designul interior al masinilor. Si nu numai cu asta – marturie sta o caricaricatura desenata de el, infatisindu-i pe colegii sai in diverse ipostaze, caricatura ce a fost folosita pe post de felicitare de Craciun.

In 1985 se muta la Fiat, iar in 1992 este promovat director al departamentului de design – Fiat Centro Stille. Cit a lucrat la Fiat, Bangle a fost implicat in mai multe proiecte, printre care si Fiat Coupe si Alfa Romeo 145. In functia de director la Fiat nu a stat mult insa, tot in 1992 acceptind pro-punerea de a se muta la Munchen, la BMW.

DesignWorks USA

Bangle a condus foarte multe proiecte de masini, de la sportivul Z3 si pina la prototipul acoperit cu pinza Gina, dar nu s-a limitat la asta.

Sub conducerea sa, DesignWorks USA a evoluat dintr-o subsidiara BMW intr-o agentie globala de design, care lucreaza cu branduri internationale si opereaza intr-o larga zona de business. DesignWorks face azi design industrial extrem de divers – de la obiecte casnice si electronice, pina la interioare pentru avioane private.

Comentarii