Disparitia capitolelor despre evolutionism si Dumnezeu din manuale nemultumeste profesorii ieseni

marți, 01 aprilie 2008, 15:47
3 MIN
 Disparitia capitolelor despre evolutionism si Dumnezeu din manuale nemultumeste profesorii ieseni

Reprezentantii Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului spun insa ca aceste teme se regasesc integrate in manualele celor doua discipline. In acelasi timp, Asociatia „Solidaritatea pentru libertatea de constiinta" acuza Ministerul Educatiei ca incearca sa induca in eroare opinia publica in privinta celor doua teorii.

"Teoria evolutionismului a fost inlocuita cu ecologia umana"

Teoria evolutionista a lui Charles Darwin si perspectivele filosofice referitoare la Dumnezeu nu se mai regasesc ca teme distincte in manualele de biologie si filosofie din anul scolar 2006/2007, ca urmare a reformei curiculare. Aceasa decizie ii nemultumeste insa pe profesori. Potrivit acestora, cele doua capitole ar trebui reintroduse spre binele elevilor care sunt interesati de ambele teme.

„Tema Dumnezeu era abordata dintr-o perspectiva filosofica, prin raportare la universalitate si nu dintr-o perspectiva religioasa. Acest capitol a fost scos complet din programa scolara, iar filosofia a pierdut foarte mult. Ideea este foarte proasta atit pentru elevi, cit si pentru sanatatea morala a societatii", afirma Lucia Afloroaei, profesor de filosofie in cadrul Colegiului National.

Aceeasi opinie este exprimata si de profesorii de biologie: „Teoria evolutionismului a fost inlocuita cu ecologia umana. Discutii exista mereu la biologie despre evolutie inca de la primele lectii din clasa a IX-a, insa nu mai exista un capitol distinct. Programa scolara este si asa destul de incarcata, dar o lectie ar trebui sa se tina, macar pentru cultura lor generala", precizeaza Mariana Chelariu, profesor de biologie din cadrul Colegiului National „Costache Negruzzi".

Ministerul sustine ca temele exista totusi in manuale

Mihaela Suciu, consilier in cadrul MECT, sustine insa ca ambele teme se regasesc in programa de biologie si filosofie. „Pina la reforma curiculara se studia un capitol distinct – teoria lui Darwin, insa evolutia este integrata in studiul biologiei. Peste tot in manualele de biologie se vorbeste despre evolutie, de la simplu la complex sau de la organismele unicelulare la cele pluricelulare. S-au introdus teme noi, absolut necesare. De exemplu in clasele a XII-a se studiaza genomica sau genetica umana", afirma Mihaela Suciu.

Cu o interpretare similara se face referire si la „tema Dumnezeu": „Tema Dumnezeu este integrata in produsul divinitatii, ca un continut implicit al naturii umane. Este inevitabil sa nu se abordeze problema temei Dumnezeu. In manualele pentru filosofie sint regasiti mai multi filosofi precum Blaise Pascal, Toma d’Aquino, Augustin sau Friedrich Nietzsche etc, care abordeaza si aceasta tema. Cind studiezi de exemplu o tema axiologica precum binele si raul n-ai cum sa nu amintesti de Dumnezeu. Nu exista eludarea acestor teme din programa scolara", mai afirma Mihaela Suciu.

"Copiii trebuie sa cunoasca toate aspectele"

Profesorii de profil demonteaza insa opinia ministerului, cu argumente care sprijina reintroducerea celor doua teme. Daca elemente ale evolutiei diverselor organisme se studiaza pe durata mai multor ani de studiu in cadrul invatamintului preuniversitar, filosofia este o disciplina care se regaseste doar in clasa a XII-a.

Lucia Afloroaei nu este de acord cu punctul de vedere al ministerului: „Cind vorbesti despre cunoasterea lui Dumnezeu folosesti argumentele existentei, ale cunoasterii lui Dumnezeu. Intr-o abordare de specialist nu amesteci conceptele. De ce n-as lega binele de politica, de ce sa-l leg de Dumnezeu? De la morala laica nu pot ajunge la cea religioasa. Dupa mine trebuie introdus capitolul. Nu se schimba morala sau credinta religioasa, ci abordarea filosofica. Atit religia, stiinta, cit si filosofia sunt discipline complementare. Copiii trebuie sa cunoasa toate aspectele", explica Lucia Afloroaei.

Marcu Minel, profesor de filosofie in cadrul Colegiului National „Emil Racovita", este de aceeasi parere: „Nu sunt de acord cu scoaterea acestor teme, este o manifestare impotriva spiritului laic. Procedeul n-a fost corect, trebuia discutat cu profesorii inainte de luarea acestei decizii. Sper ca va fi reintrodus acest capitol, chiar si ca optional, altfel vom avea un certificat de inapoiere in Romania".

Protest in fata ministerului

Asociatia „Solidaritatea pentru libertatea de constiinta" a initiat chiar o actiune de protest in fata ministerului pe 21 martie, in sprijinul reintroducerii celor doua teme.

Reprezentantii organizatiei solicita MECT sa reintroduca ambele teme in programele de biologie si filosofie si, de asemenea, introducerea unei forme accesibile a teoriei evolutiei si in invatamintul primar si gimnazial incepind cu anul scolar 2008/2009, pentru a echilibra situatia in raport cu predarea confesionala a religiei.

Comentarii