Nota 9 la clasa, nota 3 la evaluare

Subtitlu

joi, 30 iunie 2011, 21:36
6 MIN
 Nota 9 la clasa, nota 3 la evaluare

Situatie paradoxala in scolile generale: peste jumatate din numarul total al elevilor de clasa a VIII-a din judet (5.000 din 9.572, n.r.) a obtinut la evaluarea nationala medii mai mici cu 2 pina la peste 6 puncte fata de media de absolvire a gimnaziului. "O diferenta de 1 punct e acceptata la orice evaluare, nici macar 2 puncte nu e chiar atit de grav, dar ce depaseste 2 puncte deja ar trebui sa atraga atentia", recunoaste chiar sefa ISJ, Liliana Romaniuc.

Dintre cei 3.460 de elevi care au luat la evaluarea nationala medii mai mici cu cel putin 3 puncte fata de cit au avut ca medie in cei patru ani de gimnaziu, 399 sint de la scoli din urban. De asemenea, 273 dintre ei (deopotriva de la scoli din oras si de la tara) au media de absolvire a gimnaziului 9 si peste 9.

Cei mai multi dintre cei care au media de absolvire a gimnaziului pina in 9,50 au la evaluarea nationala medii intre 5 si 5,50. Iar multi din cei care au terminat V-VIII cu 9,60, 9,80 si chiar cu 9,90 nu au facut la evaluare mai mult de 6,75.

Diferente uriase

O diferenta de 6 si peste 6 puncte intre media din V-VIII si cea de la evaluarea nationala exista in cazul a trei elevi din judet. Un elev de la Grupul Scolar "I. Holban" a terminat gimnaziul cu 8,61 si a luat la evaluare 2,32, iar doi elevi de la Scoala I-VIII nr.1 din Domnita au absolvit cu 7,95 respectiv 9, in timp ce la evaluare au fost notati cu 1,82, respectiv 3. In cazul a 69 de elevi, diferenta dintre media de absolvire a gimnaziului si cea de la evaluarea nationala este de 5 si peste 5 puncte. Din unitati de la oras, sint in aceasta situatie elevi de la Grupul Scolar "I. Holban" (9), Scoala "G. Calinescu" (2), "I. Simionescu" (1), "St. Barsanescu" (1) si de la Liceul "M. Costin" din Pascani.

"Promotia actuala este foarte-foarte slaba. Copiii din cele doua clase de a VIII-a au deficiente fizice si mintale destul de accentuate, iar pe durata gimnaziului au primit mai mult note motivante. Media generala le-a iesit mai mare datorita mediilor de la disciplinele umaniste, cum ar fi istorie, geografie, dar si de la desen si muzica. La matematica nu au facut fata, dovada ca in cei patru ani au avut 5 si 6, iar unii dintre ei au ramas si corigenti in clasa a VII-a. In plus, stiind ca nu candideaza cu nimeni, pentru ca oricum tot la «Ion Holban» ramin, probabil ca nici nu s-au straduit mai mult", explica situatia Ioana Constantinescu, directoarea Grupului Scolar "I. Holban".

La ce scoli invata elevii

Din rural, cele mai multe anomalii de acest gen sint la SAM Mironeasa (8), SAM Mogosesti (5), Scoala I-VIII nr.1 Domnita (5), SAM Gropnita (5) si Liceul "Lascar Rosetti" din Raducaneni (4). Alti 473 de elevi au la evaluarea nationala medii mai mici cu 4 si peste 4 puncte fata de media din V-VIII.

Din oras, cei mai multi elevi in aceasta situatie sint de la Scoala "Al.I. Cuza" din Podu Iloaiei (15), respectiv de la Scoala "G. Calinescu" din Iasi (12). La prima dintre acestea, un elev cu media de absolvire a gimnaziului de 9,52 a obtinut la evaluarea nationala 5,37, iar alti doi cu 9,15, respectiv 9,12 au fost evaluati la examenul de la finalul gimnaziului cu 4,37, respectiv cu 4,80. In ciuda faptului ca au terminat clasele V-VIII cu medii peste 9, la evaluarea nationala au obtinut medii mici, de 5, 50 si putin peste 5, elevi de la Scoala "I. Creanga" din Tirgu Frumos (9,65 si 5,55) si de la Scoala "I. Neculce" (9,41 si 5,40).

"Media din V-VIII se refera la toate disciplinele, nu numai la matematica si romana, de aceea e mai mare. Trebuie sa recunoastem ca evaluarea de pe parcursul celor 4 ani e mult mai complexa decit o lucrare scrisa. Se poate intimpla ca, in ziua sustinerii acesteia, copilul sa aiba o problema, se poate intimpla sa nu ii placa subiectele, sa aiba emotii foarte mari, sa nu citeasca cu atentie cerintele…", a precizat Ionela Zmau, directoarea Scolii "Al.I. Cuza" din Podu Iloaiei. Din rural, cite 21 de elevi in aceasta situatie au Scolile de Arte si Meserii Gropnita, Mironeasa si Mogosesti.

"Nu e nicaieri in lume asa"

Diferenta de 3 si peste 3 puncte intre media de absolvire a gimnaziului si cea de la evaluarea nationala au 1.584 de elevi. Din municipiul Iasi, cei mai multi elevi care se afla in aceasta situatie sint de la Scoala "G. Calinescu" (29), Liceul cu Program Sportiv (18) si Colegiul de Arta "Octav Bancila" (15). Medii la evaluarea nationala cu 2 si peste 2 puncte mai mici fata de cele de absolvire au 1.540 de elevi. Cu un numar mare de elevi in aceasta situatie sint Scoala "I. Simionescu" (25) sau "T. Maiorescu" (20).

Seryl Talpalaru, directorul Colegiului "E. Racovita" si fost inspector scolar general, e de parere ca aceste anomalii survin deoarece nu exista criterii standard de evaluare la clasa, astfel incit fiecare nota sa reflecte in mod real un anumit nivel de cunostinte. "Atit timp cit nu exista standarde nationale de evaluare, in sensul ca de 5 sau de 8 elevul trebuie sa cunoasca cutare si cutare, practic nu comparam nimic. Orice medie obtinuta in preuniversitar nu are nimic in spate care sa confirme ca este reala. Modul actual de notare este unul formal. Din 1997, cind ministrul Educatiei Andrei Marga a decis sa se foloseasca pentru accederea la treapta urmatoare de invatamint mediile din V-VIII pentru liceu, respectiv din IX-XII pentru facultate, din acel moment notele au crescut in mod spectaculos. Daca facem comparatie intre o promotie de acum de la un liceu bun si una din urma cu 15 ani, atunci 5-6% aveau medii peste 9. In prezent, peste 90% au medii mai mari de 9, ceea ce e aberant. Nu mai e nicaieri in lume asa. Notele sint umflate din cauza concurentei la admiterea in clasa a IX-a. Din pacate, elevii s-au transformat din vinatori de cunostinte, in vinatori de note", a spus Talpalaru.

"Nu exista standarde unitare"

Nevoia unor standarde unitare de evaluare a elevilor a semnalat-o si inspectorul scolar general Liliana Romaniuc. "Notele pe care elevii le obtin in scolile din rural nu reflecta acelasi nivel de cunostinte cu al elevilor care au obtinut note similare in scoli bune din oras. Din pacate, nu exista standarde unitare in evaluarea elevilor, astfel incit un elev care ia nota 7 sa aiba acelasi nivel de cunostinte si daca e de la «Racovita», si daca e de la Mironeasa. Eu ma gindesc ca, atunci cind un elev din rural se pregateste si stie mai mult decit restul clasei, profesorul are tendinta sa il supraaprecieze. Apoi, daca profesorul este de un numar de ani acolo, pe fondul plafonarii, nici nu cred ca isi mai da seama ca are aceasta tendinta. Realitatea e urmatoarea: sitemul preuniversitar de invatamint, si nu ma refer doar la cel iesean, este unul al contrastelor. In cazul evaluarii ntionale, am observat ca avem, pe de o parte, notele de la virf, care situeaza Iasul pe primul sau pe al doilea loc in tara, ca procent general de promovabilitate sintem undeva la mijloc, dar exista si aceste diferente dintre cele doua medii cu care se calculeaza media de admitere", a precizat Romaniuc.

"Presiune mare pe note"

Stefan Vlaston, presedintele Asociatiei pentru Educatie si Cercetare ("EduCer"), e de parere ca vor fi in continuare note umflate atit timp cit media din cei patru ani de gimnaziu va avea miza mare pentru admiterea la liceu. "Atit timp cit media din V-VIII va reprezinta jumatate din media de admitere, va fi in continuare presiune mare pe note, mai ales din partea parintilor. Diferentele mari sesizate in cazul scolilor din rural exista si pentru ca legatura dintre parinti si profesori e mai strinsa: toata lumea se cunoaste cu toata lumea, astfel ca nu se cade sa te pui rau cu nimeni, plus ca se mai duc cu daruri. Vom scapa de astfel se situatii peste 3 ani, cind se va da examen de admitere pentru a intra la liceu, conform Legii Educatiei", a punctat Stefan Vlaston.

Comentarii