MiG 29 modernizat la Bacau

luni, 17 aprilie 2000, 23:00
3 MIN
 MiG 29 modernizat la Bacau

Cel mai performant avion militar din dotarea Armatei Romane, MiG 29, urmeaza sa fie modernizat la Bacau. Dupa succesul inregistrat cu modernizarea avionului MiG 21, Aerostar incearca sa faca acelasi lucru si cu avioanele MiG 29. Anul trecut, firma bacauana a demarat programul de modernizare a avionului de lupta MiG 29 Sniper, in baza acordului de cooperare industriala semnat de Aerostar cu Daimler Chrysler AG (DASA) din Germania si Elbit Systems din Israel. Imediat dupa Paste, la Bacau este programat sa aiba loc primul zbor al MiG-ului 29 Sniper. Acesta este singurul avion de conceptie estica aflat atit in dotarea armatelor NATO cit si a celor estice. Intrate in dotarea NATO dupa alipirea celor doua Germanii, pastrarea in dotarea Aliantei a acestui tip de aparat se datoreaza faptului ca MIG 29 este compatibil cu antrenamentul pilotilor care vor zbura pe avioane Eurofighter.
La finele lui 1997, in cadrul societatii bacauane incepeau activitatile de asimilare a reparatiei avionului MiG 29, avindu-se in vedere si o modernizare a conceptului de reparare/intretinere. Treptat, s-a cristalizat ideea unui program de modernizare a acestui avion, iar in vara anului trecut a fost semnat in acest sens un acord cu DASA si Elbit. Scopul acestui acord era realizarea unui avion care sa fie prezentat tarilor care folosesc in cadrul fortelor aeriene avioane de tip MiG 29. MiG-ul 29 modernizat va pastra o parte din echipamentele originale – radiolocatorul, sistemul de detectie in infrarosu, pilotul automat si sistemul de navigatie – insa va folosi si o parte din echipamentele de pe MiG 21 Lancer – receptorul avertizor de radiolocatie, sistemele de comunicatie si identificare precum si sistemul video de bord. De asemenea, in varianta modernizata, MiG-ul 29 va avea atit armament de tip estic, cit si vestic, precum si unele sisteme noi: calculator modular multirol, sistem de afisare tip HUD (Head Up Display – un afisaj complex plasat in cimpul vizual al pilotului), comenzi tip HOTAS (concept prin care comenzile utilizate in timpul misiunii sint centralizate pe mansa si maneta de gaze), sisteme de afisaj color cu cristale lichide, realizindu-se un pachet de echipamente de avionica similar cu cel de pe cele mai moderne avioane de la ora actuala.
Modernizarea avionului MiG 29 vizeaza – conform oficialilor Aerostar – cresterea capacitatii de lupta si a capacitatii de a raspunde in mod adecvat la cerintele de compatibilitate si interoperabilitate NATO. Este de remarcat faptul ca programul de realizare a lui MiG 29 Sniper este un program 100% privat, fiind realizat fara sprijinul statului. Intentia societatii este sa prezinte varianta modernizata a MiG-ului 29 tarilor interesate in modernizare, inclusiv Romaniei, care are in dotare 18 astfel de aparate.
Aerostar a inceput in 1995 modernizarea avioanelor MiG 21 din dotarea armatei romane. Avionul modernizat, denumit Lancer, a fost realizat in trei configuratii. Primele livrari catre aviatia militara au inceput in 1996, iar pe 8 mai 1997 a fost echipata complet cu avioane MiG 21 modernizate prima escadrila. Aerostar mai realizeaza si modelul YAK 52, un avion de scoala si antrenament. Dupa incetarea, in 1991 a livrarilor catre piata ruseasca, intreprinderea bacauana s-a orientat spre noi piete din europa Occidentala si America de Nord. (R. BIBIRE)

Comentarii