O cacealma pe cinste: Legea functionarului public

luni, 04 septembrie 2000, 23:00
5 MIN
 O cacealma pe cinste: Legea functionarului public

In urma cu citeva zile, Doina Melinte, consilier local PD si director al Directiei Judetene pentru Tineret si Sport, era cit pe ce sa demisioneze din Consiliul Local pe motivul asa-zisei incompatibilitati dintre aceste doua functii. N-a facut-o, pentru ca legea nu interzice cumularea celor doua situatii. Plecind de la acest incident, am incercat sa analizam in ce masura Legea functionarului public, asa cum a fost ea adoptata, lucreaza in sensul formarii unui corp profesionist de functionari publici sau nu e decit o forma ceva mai bine gindita de a perpetua clientelismul politic. Raspunsul pare mai degraba dezamagitor.
Cei mai multi directori sint si sefi la nivelul filialelor de partid
"Functionarii publici au obligatia ca, in exercitarea atributiilor ce le revin, sa se abtina de la exprimarea sau manifestarea convingerilor lor politice", atit si nimic mai mult stipuleaza Legea privind Statutul functionarului public. Prin aceasta exprimare destul de ambigua se intelege, de fapt, un singur lucru: ca functionarilor nu li se interzice sa faca politica, in schimb nu li se permite sa faca politica la serviciu. Ce te faci insa cind in cele mai inalte functii publice ajung oameni alesi pe sprinceana din partidele aflate momentan la Putere. Oameni care au nu numai opinii politice, dar se si simt (sau ar trebui sa se simta) datori sa si le exprime public.
Printre cei care, in calitatea lor de functionari publici, ar trebui sa-si cenzureze de acum inainte vorbele, se numara: Dumitru Nada, directorul general al Prefecturii si vicepresedinte PD Bacau, Doina Melinte, director la DJTS si secretar la PD Bacau, Vasile Anton, director adjunct la Directia Agricola si secretar la PD Bacau, Stefan Talamba, director la Oficiul Judetean de Consultanta Agricola si secretar la PNTCD Bacau, Liviu Cretu, director al DMPS si vicepresedinte la PNL Bacau, Ioan Barbu, director la Inspectoratul de Protectie a Muncii si vicepresedinte la PSDR Bacau si lista poate continua. Practic, cu una sau doua exceptii, nu exista institutie publica la aceasta ora care sa nu fie condusa de lideri sau macar membri ai partidelor aflate la Putere. In ciuda circotelilor din perioada 1992-1996, actuala coalitie si-a inregimentat oamenii pe aceste posturi exact cum a facut-o si PDSR inainte. Iar ei, care sint si fruntasi in organizatiile de partid, trebuie acum sa joace rolul unor functionari – model, care nu vor incerca niciodata, din momentul atestarii pe post, sa comenteze, sa laude, sa birfeasca, sa favorizeze sau sa-si faca prozeliti pe tarim politic. Vor putea ei sa se abtina oare?
Tentatiile si limitele unui post de director
Cei mai multi dintre cei cu care am stat de vorba sustin ca legea privind Statutul functionarului public a oficializat o situatie care se subintelegea. Majoritatea directorilor-politicieni sustin ca din momentul in care au dat concurs pe post, au si incetat sa faca politica la serviciu. Directorul Oficiului de consultanta agricola, Stefan Talamba, ne-a declarat ca el chiar a incercat sa-si tina departe de politica personalul aflat in subordine, tocmai pentru a nu se isca discutii. "Nu am nici un membru al PNTCD in personalul pe care l-am preluat cind s-a format Oficiul de consultanta", ne-a marturisit Talamba. El considera ca a inteles foarte bine distanta pe care trebuie sa o pastreze intre serviciu si partid: "Ma voi abtine in continuare la serviciu de la orice apreciere politica, insa la partid voi continua sa promovez ideile in care cred". Secretarul PNTCD considera ca in calitatea sa de functionar public este obligat sa accepte orice program de guvernare al oricarui partid care va veni la Putere, insa isi va pastra libertatea de a-si alege orientarea politica. Limita peste care n-ar putea trece directorul oficiului de consultanta agricola in aplicarea unei politici agrare ar fi, de exemplu, reinstituirea colectivelor agricole.
Si Dumitru Nada, fruntas PD si director general al Prefecturii, considera ca va face fata rigorilor legii. Nada sustine ca n-a facut niciodata discriminare politica, dar ca tentatia este mare, mai ales din postura sa de secretar pe probleme tehnice a viitoarei comisii electorale de la nivelul Prefecturii. Franc, Nada recunoaste si ca la nivelul sau, poate profita de informatiile pe care le are si le poate fructifica in favoarea primarilor PD, cum ar fi un credit guvernamental. Directorul general al Prefecturii crede ca a inteles foarte bine legea si nu va comenta niciodata legislatia emisa de oricare guvern ar fi, pentru a nu fi acuzat ca face declaratii politice. De fapt, ce inseamna pentru un functionar public "exprimarea convingerilor lor politice"?
Ce este o "declaratie politica"?
"Inseamna ca in timpul serviciului si in relatiile de serviciu sa nu abordeze subiecte politice – ne-a raspuns secretarul judetului, Ioan Ionita. De asemenea, ei n-au voie sa faca prozeliti". Un alt functionar public ne-a raspuns prin doua exemple. El a inteles ca are voie sa acuze, de exemplu, ca "Guvernul nu subventioneaza agricultura", dar ii este interzis sa-i spuna colegei de birou "Pe vremea PDSR nu se intimplau chestii de genul asta". Toti cei intervievati au recunoscut ca nu exista nici un act normativ care sa le contureze ce presupune "declaratia politica". Dumitru Nada recunoaste ca este o scapare a legii si crede ca interpretarea expresiei tine de bunul-simt al fiecaruia.
Articolul cu "declaratia politica" ar putea fi folosit impotriva unui functionar public de catre seful sau, in momentul in care ar dori sa-l "prinda" cu ceva la mina. Pentru ca odata cu depunerea juramintului, functionarul va fi foarte greu dat jos de pe postul sau. Se presupune ca in eventualitatea unei schimbari de guvern, noua putere va incerca sa scape de oamenii vechi si sa-si reinstaleze membrii de partid. Constantin Apostol, presedintele municipalei PDSR, a si proliferat o amenintare. "Cind venim la Putere, ii schimbam pe toti, cu toate atestarile lor". Apostol sustine ca functiile de sefi au fost ocupate doar pe criterii politice si nu profesionale, iar actuala Putere urmareste sa-si cimenteze oamenii prin aceasta lege. "Eu credeam ca atestarea pe post presupunea si un concurs, intre mai multi candidati, dar nu e deloc asa. Cind ajungem la Putere vom schimba legea, apoi vom scoate toate posturile din nou, la concurs". El considera ca trebuia sa li se interzica in mod clar tuturor functionarilor publici sa fie membri de partid, tocmai pentru a stimula profesionisti, si nu lideri politici.
Se pare insa ca aceasta propunere a facut parte initial din proicetul legii mai sus-comentate, insa a disparut intr-una din fazele de aprobare. Subprefectul Ioan Andone si-a amintit ca in prima sa formula, Legea privind Statutul functionarului public interzicea acestuia sa fie membru al vreunui partid politic. Andone presupune ca legiuitorii si-au dat curind seama ca daca le interzic directorilor sa faca politica, nu mai au cu cine sa o faca.
Cit de eficienta este aceasta lege in privinta formarii unui corp profesionist de functionari publici se poate vedea si din simplul fapt ca, lipsiti de orice fel de concurenta, absolut toti cei care au dat examen de atestare l-au si luat, ba chiar cu note foarte mari.
(Simona POPA)

Comentarii