Afacerea anului la Botosani

vineri, 22 mai 1998, 23:00
4 MIN
 Afacerea anului la Botosani

Primul roman care a detinut dupa 1990 o locomotiva si citiva kilometri de cale ferata in proprietate personala a fost silit sa renunte la acestea datorita problemelor financiare. Botosaneanul Adrian Ochisor a vindut recent locomotiva si cei 2,5 kilometri de cale ferata din zona industriala a orasului pentru a-si plati datoriile catre BRD.
La inceputul anului 1996, SC Adoch SRL, una dintre firmele omului de afaceri Adrian Ochisor, isi majora capitalul social prin achizitionarea de la SC Condacia a unei locomotive de 700 de cai putere si a caii ferate din zona industriala a Botosaniului. Gestul a fost considerat la vremea respectiva o extravaganta a patronului botosanean, care investise in aceasta afacere 442 de milioane de lei. Adrian Ochisor avea sa profite de prima locomotiva particulara din Romania numai citeva luni, pentru ca, in noiembrie 1996, aceasta a ars in remiza de la Condacia. La numai doua saptamini, patronul botosanean achizitiona o noua locomotiva de acelasi tip de la o societate de stat din Bucuresti, astfel incit transportul pe linia ferata spre si dinspre fabricile din zona industriala nu a fost intrerupt pentru mult timp.
Iata insa ca, la exact doi ani de la intrarea in posesia propriului sau "tren", Ochisor a decis ca trebuie sa renunte la acesta. Cumparatorul este sucursala PECO Botosani, unul dintre principalii beneficiari ai serviciilor de transport asigurate pina mai ieri de Adoch SRL. Ceea ce este de natura sa frapeze este insa valoarea totala a tranzactiei, de 3,85 miliarde lei, banii fiind achitati firmei lui Adrian Ochisor dupa efectuarea compensarilor mai vechi dintre PECO si Adoch SRL. Asadar, patronul de la "Kilometrul 0" a obtinut un pret de aproape zece ori mai mare decit cel investit in urma cu doi ani. Investitia initiala fusese oricum amortizata intre timp, in conditiile in care SC Adoch percepea tarife destul de piperate pentru transportul vagoanelor in zona industriala. In anul 1997, pretul pentru transportul unui vagon in zona era de aproape un milion de lei, conform informatiilor furnizate de Ioan Ciotir, directorul general al PECO Botosani, si confirmate de Adrian Ochisor. Numai PECO a transportat anul trecut intre 900 si 1000 de vagoane, ceea ce inseamna ca SC Adoch a incasat aproape un miliard de lei doar de la acest beneficiar. In aceste conditii, este limpede ca achizitionarea "trenului" de catre Adrian Ochisor, departe de a fi o extravaganta, a reprezentat una din cele mai rentabile afaceri incheiate pe tarim botosanean din 1990 incoace. De altfel, respectivul om de afaceri ne-a marturisit ca ar fi preferat sa vinda oricare alta din unitatile al caror proprietar este, pentru a-si acoperi datoriile catre BRD.
Interesant este insa pretul enorm achitat de PECO firmei lui Adrian Ochisor, chiar daca acesta din urma sustine ca valoarea reala a bunurilor vindute catre unitatea din subordinea Societatii Nationale de Petrol (SNP) este de peste 8 miliarde: "Aceasta valoare a fost stabilita de o societate de evaluare din Botosani si de la ea au plecat negocierile cu reprezentantii din Bucuresti ai SNP". Trebuie mentionat insa faptul ca evaluarea la care face referinta patronul botosanean a fost platita chiar de catre firma sa, Adoch SRL. Directorul PECO, Ioan Ciotir, este de parere ca achizitionarea caii ferate si a locomotivei a fost o afacere buna pentru unitatea sa: "Noi aveam neaparata nevoie de linie. Am vrut s-o luam inca din ’94, dar dosarele trimise la Bucuresti pentru aprobare n-au primit raspuns favorabil, in conditiile in care acolo fosta centrala PECO s-a transformat mai intii in CRP si apoi in SNP. Pretul este mic pentru ca numai constructia unui kilometru de cale ferata costa aproximativ 7 miliarde de lei. In plus, au mai fost multi doritori sa cumpere linia lui Adrian Ochisor care, dupa aceea, puteau sa ne ceara orice tarif ca sa ne transporte vagoanele in depozit".
Conform anumitor surse, unul dintre cei care ar fi urmarit achizitionarea caii ferate din zona industriala a fost Valerian Lungu, patronul de la SC Avis. Acesta ar fi oferit insa "numai" 400 de milioane de lei, stabilind astfel valoarea pe care o considera potrivita. Aceasta valoare "de piata" a fost ignorata, asa cum am vazut, de responsabilii locali ai PECO, ca si de sefii lor de la SNP. Declaratia lui Ioan Ciotir, precum ca pretul unui kilometru de cale ferata este de 7 miliarde a fost contrazisa de seful serviciului Proiectari din cadrul Regionalei CFR Iasi. Acesta ne-a informat telefonic ca "pretul mediu de realizare a unui kilometru de linie ferata este de 1,5 miliarde lei", de sapte ori mai putin decit cifra avansata de directorul de la PECO. Participarea lui Valerian Lungu la cursa pentru intrarea in posesia liniei ferate din zona industriala a fost confirmata de Ioan Ciotir, dar nu si de Adrian Ochisor. Trebuie mentionat ca intre PECO Botosani si SC Avis au existat in trecutul apropiat nu mai putin de doua procese legate de utilizarea unei portiuni din calea ferata care separa cele doua unitati. In cele din urma, Avis a obtinut dreptul de a folosi linia ce apartine de drept depozitului Peco, chiar daca prin aceasta hotarire se aproba practic descarcarea recipientelor cu gaz la o distanta foarte mica de rezervoarele cu combustibili lichizi ai PECO. Acest litigiu a fost, indirect, una din motivatiile invocate de Ioan Ciotir pentru "abnegatia" cu care PECO a luptat pentru achizitionarea caii ferate. El a mai precizat ca investitia va fi amortizata in cinci ani, chiar daca o parte din banii pe care ii platea PECO pina in prezent in contul Adoch SRL vor fi folositi pentru intretinerea liniei si a locomotivei, precum si pentru plata angajatilor de pe "tren". Si pentru ca tot i-am pomenit, sa spunem ca directorii PECO considera ca mai trebuie sa angajeze personal pentru folosirea locomotivei, cei 10 care ii erau suficienti lui Adrian Ochisor nesatisfacind pretentiile noilor patroni. Ca asta presupune si cresterea cheltuielilor pare a nu interesa pe nimeni. In fond, sint banii statului. (Dorin BEJENARU)

Comentarii