Botosanenii prefera masinile straine

miercuri, 29 august 2001, 23:00
3 MIN
 Botosanenii prefera masinile straine

In ciuda saraciei invocata in mai toate statisticile, botosanenii isi cumpara, pe bani grei, din ce in ce mai multe masini aduse din strainatate, de la modele extrem de rare in lume, cum ar fi Jaguarul, pina la ultimele modele ale unor marci la fel de renumite, BMW sau Mercedes. In unele cazuri, numai cu taxele vamale se puteau cumpara, lejer, doua sau chiar trei autoturisme autohtone. Comparatiile ar putea fi extinse in mai multe domenii, dar ideea ramine aceeasi.
De la inceputul acestui an si pina la finele lunii august, in judet au fost inmatriculate 353 de masini aduse de peste hotare. In acelasi interval, au fost inmatriculate numai 249 de autoturisme "made in Romania". Si, pentru a pune mai mult in evidenta fenomenul, trebuie spus ca, in fiecare zi, in judet sint inmatriculate doua masini. Batalia pentru soselele din judet nu se mai da, deci, de multi ani, intre Dacii, locul acestora fiind luat de Opel, Volkswagen, Renault si Daewoo. Ultimele insa, fiind fabricate la Craiova, sint considerate autohtone. "La ora actuala, sint in judet aproape 40.000 de autovehicule, dar aproximativ o treime din ele sint aduse din strainatate, si asta in conditiile in care abia in ultimii zece ani se poate vorbi ca s-au deschis granitele pentru importuri. La fel de adevarat este si faptul ca cea mai mare parte masinilor straine aduse in judet sint second-hand", spune cpt. Danut Ciubotaru, seful Compartimentului permise auto si inmatriculari din cadrul Serviciului de Evidenta Informatizata a Persoanei.
Ceea ce a provocat aceasta mutatie de pe piata auto pare sa fie, in primul rind, evolutia preturilor pentru ca, in timp ce o Dacie noua ajunge la 100 de milioane de lei, o masina "la mina a doua" adusa din Occident, functie de anul de productie si inmatriculabila, se vinde la preturi intre 4.000 si 5.000 de marci, adica undeva in jurul valorii de 70 de milioane de lei. La toate acestea, conteaza si caracteristicile masinii, viteza de rulare, consum de carburanti, habitaclu si, de ce nu, chiar design-ul masinii, aspect care, in cazul Daciei, din 1970, a constat doar in retusuri. Si, in loc sa dea banii pe o masina care sa fie reparata din luna in luna, botosanenii s-au orientat spre masinile straine, care sint si mult mai solide si ofera o protectie mai mare in cazul unor eventuale accidente.
Inmatriculate pe fundatii umanitare sau pe fel de fel de asociatii de caritate, unele masini se vind insa si pe sume mult mai mici, de numai 1.500 sau 2.000 de marci germane, avind in vedere ca de fapt cumparatorul nu este si proprietar, ci doar un "utilizator". In ultimii ani, intr-o singura perioada numarul masinilor straine scazuse simtitor, si anume atunci cind a fost interzisa inmatricularea masinilor mai vechi de opt ani. Renuntarea la aceasta "bariera" din partea statului a facut ca masinile straine sa se inghesuie din nou la vama dinspre vestul tarii. Totusi, pentru masinile productie 1999 sau chiar 1998, taxele vamale variaza, functie de model, intre 2.000 si 4.000 de marci, adica vreo 12 milioane de lei, bani cu care s-ar putea cumpara lejer o Dacie de prin 1980, dar pentru a o pune pe aceasta din urma pe roti, mai trebuie investite inca citeva milioane de lei. Aparent, pretuile masinilor nu sint inspaimintatoare, decit daca ne uitam la cei citiva oameni de afaceri care si-au permis sa dea cite 800 de milioane sau peste un miliard de lei pentru o masina. Daca s-ar face un total al sumelor "investite" in masini la nivelul judetului, la o medie de 5.000 de marci pe autoturism, ar insemna ca, pentru cele cele 10.000 de masini straine care circula acum pe sosele, botosanenii au "investit" de-a lungul timpului 50 de milioane de marci germane, adica vreo 750 de miliarde de lei la ora actuala, o suma care ar asigura bugetul pentru doi ani de zile pentru toate localitatile judetului. (Sebastian GHEORGHIU)

Comentarii